1. Welke motorband te kiezen ?
    • Trailbanden
    • Baanband
    • Sportband
    • Sporttouringband
    • Dwarsbanden
    • Dwarsbanden
    • Custom band
    • -scooterband
    • Kleine capaciteit band
  2. Waar is een motorband van gemaakt ?
  3. Diagonale of radiale structuur ?
    • Diagonale structuur
    • Radiale structuur
  4. Hoe lang gaat een motorfietsband mee ?
  5. Welke maat motorband moet je kiezen?
    • Hoe vind ik de maat van zijn motorfiets band?
    • Hoe kies ik de maat van mijn motor?
  6. Welke motorbanden voor de winter
  7. Wanneer vervang je je motorbanden?
  8. Wat zijn de grootste merken van motorbanden?
  9. Door deskundigen geteste banden Dafy

Welke motorband te kiezen?

  • Trailband : In staat om u rond de wereld dragen van het gewicht van uw tent en paar, om te slikken de kilometers op de weg en buiten de gebaande paden, een trail band moet zeer veelzijdig. Ontworpen om je ziel te bevredigen als een all-terrain globetrotter in de zomer en om u mee te nemen naar het werk in het midden van januari, deze band heeft over het algemeen een snelle warm-up en een goede levensduur. Het kan uw BMW GS, Ducati Multistrada, KTM Adventure of Harley-Davidson Pan America uitrusten door hun multifunctionele mogelijkheden te benadrukken. Vind je balans ! Een 90% weg 10% trail band stond u toe om meer sportief op de weg te rijden om uw rit op te krikken. Aan de andere kant, een zeer trail-stijl band maakt je minder comfortabel op de weg, dus het is belangrijk om te bepalen hoe je het gaat gebruiken om het spoor band die bij je past te vinden.

Guide d'achat pneu moto - Pneus moto trail

  • De rupsband : Concurrent in de ziel of fan van snelheid, de track is voor jou de beste plek om jezelf te uiten. Hoe gemotiveerd je ook bent om je knie (en niet al het andere) op het bitumen van je favoriete circuit te leggen, je hebt banden nodig die geschikt zijn voor dit ultrasportieve rijden. Daarvoor is niets effectiever dan de  gladde band, volledig glad  om een maximale grip op het droge te garanderen. Maak vervolgens uw keuze tussen een band met grote wendbaarheid voor gemakkelijker rijden of een band met een zeer goede feedback om dichter bij de limiet te komen ! Om uw portemonnee te behouden na aankoop van een Ducati Panigale V4, Yamaha R1 of andere BMW S 1000 RR, bestaan er ook minder extreme banden, goedgekeurd voor onderweg. Ze zijn erg teder, maar presenteren een aantal sculpturen om je meer veiligheid op de weg te brengen als een plas water je pad kruist.
  • De sportband : Fan van gespierde roadsters en losgelaten sporters  ? Houdt u van de "dynamische " tochten in de kleine virolots na het bekijken van de motor GP op zondagmiddag ? Dit type band is voor jou ! Het is afgeleid van racen, effectief, zelfs op natte wegen en heeft een goede levensduur. Deze hypersport- of supersportband heeft een zeer goede grip en een goede stabiliteit op de hoek en op hoge snelheid, maar zal veeleisender zijn en een kortere levensduur hebben. Je zult het zeker waarderen met je KTM 1290 Super Duke R, Honda CB1000R, Yamaha R6, Ducati Monster en Triumph Speed triple.

Guide d'achat pneu moto - pneu moto sport

  • De  sporttouringband : De  Touring  sportband is zeker degene voor de meeste fietsers, net zo geschikt voor jonge (of minder jonge ) fietsers net uit hun examen van de motorrijbewijs als voor bevestigde fietsers die willen reizen. Deze band,  die vaak goedkoper is dan de sportband ,  zal u toelaten om te gaan op een mop, zonder dat ze te vaak te veranderen dankzij de toegenomen autonomie. Het biedt goede grip in alle omstandigheden en is comfortabeler en gemakkelijker te besturen dan een   hypersportband, maar biedt minder prestaties. Dus je zal het heel goed aan te passen op uw medium verplaatsing motorfiets of touring, zoals de Yamaha MT-07, Triumph Street triple, Honda CB650R en Ducati SuperSport 950.
  • De  off-road band : Tussen zand, grind en rotsval draagt de terreinband zijn  naam goed en is het gebruik ervan vaak gevarieerd. Ontwikkeld om zowel robuust als effectief te zijn, kan het min of meer veelzijdig zijn, afhankelijk van je terrein voorbestemd om aan te vallen. De frequentie en de vorm van de noppen geven u een goed beeld van de voorkeursspeeltuin van elke band. Hoe dieper en meer verdeelde de klampen, hoe effectiever ze zullen zijn op zacht terrein en in het zand, omdat ze betere tractie aan de achterkant en meer precisie aan de voorkant zullen bieden. Integendeel, hoe dichterbij en hoe ondieper de pieken zullen zijn voor hard terrein door meer stabiliteit en een langere levensduur te brengen. De   proefband zal minder pieken op de zijwanden hebben, omdat het niet nodig is om glijdende controle te geven, maar zal een zeer goede grip in een rechte lijn hebben om u te helpen bomen te beklimmen. Om de platte band af te ronden, worden zeer nauwe en ondiepe studs gebruikt om de best mogelijke glijcontrole te bieden.

Guide d'achat pneu moto - Pneu moto tout-terrain

  • De custom band : Als je zegt speciale motorfiets, bedoel je speciale banden. De aangepaste band is bijzonder omdat deze het zware gewicht van de motorfiets (en soms de bestuurder ) moet kunnen dragen, maar ook het koppel om de trekkers die deze motorfietsen hebben te laten schudden. Het heeft daarom een karkas en versterkt rubber nodig om de lange afstanden vast te houden en een geoptimaliseerd profiel om te helpen met bochten maken. Denk aan de stijl ! De aangepaste band heeft meer of minder klassieke ontwerpen, retro of ervaren look, vind degene die de kleine aanraking aan uw fiets toevoegt.  U zult deze band uitrusten op uw douane, zoals de Harley-Davidson Livewire, de Triumph Bobber, de Indiase Scout of de BMW R18 om uw weg te traceren onder een prachtige zonsondergang.
  • De scooter-band : Zeer gebruikt in de stad, scooters gebruiken banden anders dan een motorfiets, dus het is belangrijk om ze goed te kiezen. De lichten zijn zelden helemaal groen, dus je wordt gedwongen om te schakelen tussen plotselinge acceleratie en plotseling remmen terwijl je nog steeds wendbaarheid en grip op de hoek in alle omstandigheden nodig hebt. Het werk gaat zelfs in de winter door, dus je zult gemakkelijk 4-seizoens scooter banden vinden of speciaal aangepast voor lage temperaturen. Zelden gebruikt bij zeer hoge snelheden, is deze band geoptimaliseerd om u maximale wendbaarheid te geven om uw weg te vinden door de stekkers op uw BMW CE 04, Yamaha TMAX, Suzuki Burgman of Honda Forza.
  • De band met kleine capaciteit : Afgeleid van de sport en sport touring band, de kleine capaciteit band is speciaal aangepast voor de lichtere beperkingen die deze motorfietsen profiteren. Het budget te plannen en ook kleiner (gelukkig !) om jonge ontluikende fietsers in staat te stellen veilig te rijden zonder failliet te gaan. 

Waar is een motorband van gemaakt?

Een motorfiets band is veel meer dan een stuk rubber. Het bestaat uit vele materialen die speciaal zijn ontworpen om zijn stijfheid en hechting te veranderen op droge of regenachtige dagen. De banden van de weg vereisen vaak compromissen, tussen prestaties en levensduur of tussen greep in de regen en op de droge. De componenten worden daarom gekozen en gecombineerd om zo goed mogelijk aan al deze eisen te voldoen.  

Guide d'achat pneu moto - Composition pneu moto Dunlop

 

Een motorfietsband bestaat uit twee hoofdelementen, het karkas en het rubber. Het karkas bestaat uit verschillende lagen textielvezels die op elkaar zijn gestapeld. De oriëntatie en spanning van elke laag heeft invloed op de stijfheid van de band en daarmee op het remmen, versnellen en positioneren op bijvoorbeeld de hoek. Op het oppervlak van het karkas zit ook een metalen riem, vaak van staal, die de band helpt om niet te vervormen vanwege de centrifugale kracht die wordt gegenereerd door de extreem snelle rotatie.

De gum is een echt zeer complex kookrecept dat elke fabrikant ontwikkelt om steeds meer efficiëntie te krijgen. De belangrijkste ingrediënten zijn vaak rubber (uiteraard), maar ook weekmakers, zwavel, carbon black en silica of hars om de hechting op natte wegen te verbeteren. De banden vanvandaag combineren bijna allemaal verschillende soorten rubber. Hierdoor kunnen ze een beter compromis bieden met een zachter rubber aan de zijkanten voor een optimale hechting in bochten en een harder rubber in het midden om sterke versnellingen en remmen te weerstaan zonder te snel te verslijten.

Diagonale of radiale structuur?

Wanneer we het hebben over een diagonale of radiale structuur, verwijzen we naar de oriëntatie van de textiellagen waaruit het karkas van een band bestaat. Hier zijn de belangrijkste verschillen tussen deze twee architecturen die je waarschijnlijk hebt gehoord.

  • Diagonale structuur: In een band met een diagonale structuur, de lagen van textiel worden diagonaal gespannen (men zou dit hebben vermoed) en gesuperponeerd door afwisselend een kant dan de andere om een V te vormen. Dit type band zal de neiging hebben om veel van de buigingen van de zijwanden naar het loopvlak over te brengen en een kleiner contactoppervlak op de grond te hebben. Deze banden hebben ook een meer stijve karkas die dus gemakkelijk de ruwheid van de weg naar de piloot die dan ondergaat meer schudden. Het voordeel van dit type band is dat het een goede stabiliteit biedt en dat de kosten vaak lager zijn dan een radiale band.
 

Guide d'achat pneu moto - Schéma pneu à structure diagonale

 
 
  • Radiale structuur: De textiellagen van een radiale band worden over de band loodrecht op de rijrichting gespannen. Deze opstelling maakt het karkas flexibeler en daardoor in staat om de schokken en ruwheid van de weg beter te absorberen, waardoor een betere wegligging en meer comfort wordt geboden. Deze band staat ook bekend om zijn langere levensduur en het bevorderen van brandstofbesparing. Aan de andere kant is het over het algemeen duurder om te kopen en lawaaieriger.
 

Guide d'achat pneu moto - Schéma pneu à structure radiale

 
 

Hoe lang gaat een motorfietsband mee? 

De duur van een motorfiets band varieert veel van de ene fietser naar de andere. In het algemeen kunt u rekenen tussen  4.000 en 8.000 km voor een sportband, tussen  5.000 en 9.000 km voor een sportieve touring band en tussen  8.000 en 12.000 km voor een trail band.

Guide d'achat pneu moto - Durée pneu moto trail Multistrada

Deze levensduur is in de loop van de geschiedenis enorm toegenomen en gelukkig ! Met de toenemende toegankelijkheid van motorfietsen met meer dan 200 pk die gekke snelheden en gewoonten kunnen bereiken tot het koppel dat een boom kan ontwortelen, zijn banden vandaag de dag immers aan enorme beperkingen onderhevig. Ondanks deze vooruitgang, de levensduur van een band blijft moeilijk te schatten, omdat het afhankelijk is van vele factoren, onze schattingen blijven wat ze zijn : schattingen.

Een zachte band zal betere grip en dus meer prestaties hebben, maar hij zal ook sneller slijten ! De banden worden tot het uiterste geduwd voor prestaties, dus ze zijn erg zacht, maar zullen dus een zeer korte levensduur hebben. Een dag op de weg kan genoeg zijn om een zeer zachte band te dragen !

Aan de andere kant hebben heel wat wegbanden een harder rubber dat de kilometers kan doorslikken en de globetrotters kan begeleiden in hun avonturen. Deze banden kunnen worden gebruikt voor meer dan  10.000 km, afhankelijk van het gebruik dat je hebt en uw rijstijl. Hoe sportiever uw rit, hoe korter de afstand en hoe conservatiever u zult zijn, hoe langer de afstand.

Welke maat motorfietsband?

Hoe vind ik de maat van zijn motorfiets band ?

Op elke motorfiets band de fabrikanten aanbrengen zowel hun handelsmerk, maar ook indicaties om de belangrijkste informatie te weten over deze band. Zo vindt u, gegraveerd op de band leeg, het merk en het model van de band, maar ook een hele code die lijkt op deze 110/80R19 59V. Deze inscripties vertellen u de afmetingen van de band, de diameter, de belastingsindex, de structuur, maar ook een snelheidsindex om te respecteren.

Is het nog wazig ? Zo ontcijfert u ons voorbeeld  "110/80R19 59V ":

  • 110 komt overeen met de breedte van het loopvlak (deel dat in contact kan komen met de weg), uitgedrukt in mm.
  • 80 geeft de hoogte van het rubber aan, die wordt aangegeven door een percentage van de breedte.
  • „ R ” geeft aan dat het bandkarkas een radiale structuur heeft (zie sectie over bandstructuur  voor meer informatie)
  • 19 komt overeen met de diameter van de velg, uitgedrukt in inches.
  • 59 is de belastingsindex
  • V is de snelheidsindex

 

Belastings- en snelheidsindex

 

Als u wilt weten of uw band een binnenband gebruikt of niet, zoekt u naar een  " TL" of  " Tubeless" -markering die ervoor zorgt dat uw band geen binnenband gebruikt. Zoek in het andere geval naar een inscriptie " TT " of   "TubeType" die betekent dat uw band een binnenband nodig heeft.

Hoe kies ik de maat van mijn motor ?

Om de maat van je motorfietsband te kiezen, moet je de afmetingen van de originele gemonteerde band kennen van de fabrikant van je motorfiets. Gelukkig, dankzij onze gids net boven, weet je nu waar je ze kunt vinden. Als je twijfelt, aarzel dan niet om het direct aan je workshop te vragenDafy.

Guide d'achat pneu moto - taille pneu moto Dafy Moto

Het is niet aan te raden om bepaalde afmetingen te wijzigen, bijvoorbeeld de breedte van uw band, omdat deze over het algemeen is aangepast aan uw velg, evenals de diameter van de binnenkant van de band (overeenkomend met de diameter van de velg). Let ook op de belastingsindex die altijd groter moet zijn dan of gelijk aan de originele index, om ervoor te zorgen dat je nieuwe band het gewicht van je machine en al je apparatuur kan weerstaan.

Door het veranderen van uw motorfiets band, kunt u dus vooral spelen op de hoogte van de band, die het profiel van de laatste zal veranderen en dus (onder andere) vergemakkelijken of niet de inzet op de hoek of de stabiliteit in een rechte lijn. Vergeet ook niet om te kijken naar de snelheid van uw nieuwe banden om ervoor te zorgen dat u niet te overschrijden als u gaat om te rijden op het spoor bijvoorbeeld.

Welke motorband voor de winter?

En ja, er zijn veel winter banden voor motorfietsen en scooters, hoewel het aanbod is vrij beperkt voor motorfietsen. Betekent dat dat scooterrijders moediger zijn dan motorrijders ? Zo ver komen we niet .

Guide d'achat pneu moto - Pneu moto hiver 4 saisons

U herkent een band die geschikt is voor lage temperaturen in de winter dankzij (niet-gecertificeerde) labels die door de fabrikanten worden aangebracht. Als je de kou onder ogen wilt zien, zoek dan naar banden met   vier seizoenen of banden met het label  ' M+S' voor modder en sneeuw in het Frans.

Deze banden zullen over het algemeen de bijzonderheid van het hebben van meer silica-rijke rubbers hebben omdat het een element is dat de verwarming van de band vergemakkelijkt en grip op natte wegen zijn. Ze profiteren ook van aangepaste sculpturen of zelfs kleine lamellen, waardoor de hechting onder moeilijke omstandigheden opnieuw kan worden verhoogd.

Winterbanden dragen hun naam goed, we raden af om ze in de zomer te gebruiken, ze zullen sneller verslijten en kunnen minder comfortabel zijn. Ze bieden u ook minder grip dan conventionele banden vanwege de vele loopvlakken die uw contactgebied met de weg verkleinen.

Wanneer vervang je je motorbanden?

Op grond van een wettelijke verplichting of om veiligheidsredenen is het essentieel om de staat van uw banden regelmatig te controleren voordat u de weg op gaat. Een te (of slecht) versleten band kan een reëel gevaar vormen voor de berijder en zijn passagier, omdat dit het gedrag van de motorfiets sterk zal veranderen.

Guide d'achat pneu moto - Changer pneu Moto Dafy Moto

  • Wanneer de slijtage-indicator is bereikt

Alle goedgekeurde motorfiets banden hebben een slijtage-indicator in de waterafvoer treden. Om deze indicator gemakkelijker te kunnen identificeren, worden op de zijwanden van de band doorgaans aanduidingen aangebracht door de fabrikanten. Deze aanduidingen kunnen bijvoorbeeld een eenvoudige driehoek, een pijl of de inscriptie “ TWI ” (Tread Wear Indicator) zijn.

Let op, we herinneren je eraan dat het illegaal is om met banden te rijden waarvan de slijtage de getuige heeft overschreden ! Wanneer deze limiet is bereikt, wordt er niet genoeg water afgevoerd, wat een risico vormt voor u maar ook voor anderen. Deze overtreding wordt bestraft met een boete van € 90 tijdens een politiecontrole en uw motorfiets kan worden geïmmobiliseerd als de slijtage van uw banden te groot is.

  • In geval van abnormale slijtage

Als hij meerdere maanden of jaren in de garage heeft doorgebracht, kan je band hebben gewerkt en zijn vervormd. Zorg er dus voor dat je loopvlak vrij is van scheuren, deuken of vervormingen voordat je weer de weg op gaat. Over het algemeen moet u er rekening mee houden dat een band die ouder is dan 6 jaar niet langer de grip heeft die nodig is om u te beschermen.

  • In geval van een lekke band

Een lekke band is nooit welkom op een motorfiets, maar ze nodigt zichzelf soms uit zonder het te vragen. Als dit bij u gebeurt, zijn er verschillende oplossingen voor u beschikbaar. De ideale oplossing is om je fiets veilig terug te brengen naar je dichtstbijzijnde werkplaats. Dafy Moto Een gespecialiseerde monteur kan dan de conditie van uw band beoordelen, indien nodig repareren of u adviseren om deze te vervangen.

Als je graag verdwaalt in niemandsland om je eenzaam te voelen op het stuur van je fiets, dan raden we je ten zeerste aan om een prikspray of reparatieset te kopen. Deze kleine gereedschappen om onder je zadel te passen, helpen je om de eerste oplossing toe te passen : ga naar Dafy Motode werkplaats die het dichtst bij je in de buurt ligt.

  • Moet je je banden tegelijkertijd verwisselen ?

Het is over het algemeen niet nodig om uw voorste band te vervangen op hetzelfde moment als de achterste en vice versa. Gelukkig voor uw portemonnee, want het is zeldzaam dat de slijtage van beide banden wordt verleend. Inderdaad, het gebeurt vaak dat de achterste band sneller verslijt door de vele versnellingen die nodig zijn.

We raden u echter aan om uw voor- en achterbanden tegelijkertijd te vervangen als u uw model of merk wilt wijzigen. De voor- en achterbanden van hetzelfde model zijn gemaakt om samen te werken en kunnen uw rijgedrag verstoren en/of abnormale slijtage veroorzaken.

 

Wat zijn de grootste merken van motorbanden?

Hoewel de twee oefeningen zijn zeer verschillend, de grote merken van de motorfiets banden zijn over het algemeen ook erkend voor hun auto banden. Zij kunnen dus profiteren van hun technische ontdekkingen, maar ook van de levering van grondstoffen voor hun twee activiteiten. Deze fabrikanten zijn altijd op zoek naar materialen of technologieën om meer grip, een beter gevoel en een langere kilometerstand te krijgen.

  • Michelin : Compatriote Auvergnate deDafy Moto, Michelin is een Frans bedrijf dat sinds zijn oprichting in 1889 opmerkelijke knowhow heeft verworven. Deze knowhow ontwikkeld in concurrentie op alle gebieden en vooral in MotoGP stelt hen in staat om steeds efficiëntere en technische motorfiets banden bieden, ongeacht uw activiteit. Michelin biedt ook winter banden herkenbaar aan de vermelding "4 seizoenen".

  • Bridgestone : De op één na grootste bandenfabrikant ter wereld, na jarenlang voorop te hebben gelopen, Bridgestone is een Japans bandenmerk dat in de wereld van motorfietsen zeer aanwezig is. Voor de stad, off-road of op de baan, Bridgestone biedt een breed scala van efficiënte banden op alle terreinen.

  • Pirelli : Pirelli is een Italiaanse autobanden- en motorbandenfabrikant die sportbanden ontwikkelt. Zeer betrokken bij de concurrentie als bandenleverancier van het World SuperBike Championship en het Motocross World Pirelli Championship, farbic high-performance banden met state-of-the-art technologieën.

  • Metzeler : Aanvankelijk een producent van rubber en plasticMetzeler, vanaf 1892 begon te banden te behandelen. De fabrikant specialiseerde zich vervolgens in het ontwerp van motorfietsbanden in 1979 en produceert sindsdien alleen banden voor tweewielige voertuigen. Leider in enduro concurrentie voor vele jaren, Metzeler ontwikkelt ook zeer efficiënte banden op de weg voor alle soorten motorfietsen.

  • Dunlop : De eerste fabrikant die zijn in de concurrentiestrijd om wegbanden ontwikkelde technologieën omzet, Dunlop is aan de basis van vele innovaties zoals laagbouwbanden, radiale constructies en kevlar-pulp

 

 

 

Lees ook: