HOE HET BEGON: 1972/’73

In dat jaar ging Emmanuel DAVID, de latere oprichter van Dafy Moto, rond Pasen naar Engeland met zijn Honda en vond er tot zijn grote verbazing prijzen die 30% lager lagen dan die in Frankrijk voor lederproducten, handschoenen, laarzen...
Hij bood Moto Shop en Racing 89 aan om hun "Britse" producten in Frankrijk te importeren. Hij kreeg nul op het rekest.
In de herfst, na een mechanisch incident, plaatst Jacky Rémondin, Honda-dealer in Boucé (03) een bestelling voor Dunlop K81 banden. Maar zelfs in Engeland zijn deze banden niet meer te vinden wanneer Emmanuel David terugkeert. Jacky accepteert in plaats daarvan een levering Barbour-vesten met nylon voering. Hij betaalt Emmanuel David royaal bij ontvangst.
Dit is de eerste zakelijke transactie van Dafy Moto, dat toen nog niet opgericht was, en tevens het begin van een vriendschap van meer dan 40 jaar.
Aan de Engelse kant helpen Bill en Maureen, Ted en Moira Emmanuel David zoveel als ze kunnen met een kamer, een douche, maaltijden, advies... De moeder van Emmanuel David, Madeleine Nicolet, speelde een belangrijke rol in het avontuur door haar zoon al het geld te lenen dat nodig was voor de oprichting van Dafy.

OPRICHTING: 1974

2 januari 1974 om 9.00 uur: de vennootschap wordt ingeschreven in het handelsregister. In februari 1974 begon Emmanuel David met de verkoop van leer- en nylonproducten die hij van Rivett's had meegenomen. De eerste Dafy-winkel is niet meer dan een autogarage aan het einde van een doodlopende weg, tegenover de kazerne van het 92e RI in rue Auger in Clermont-Ferrand. Stromend water als het regent, zaklampen ‘s nachts, het merk geschilderd op de deur die steeds 90° open staat. De prijzen zijn scherp, maar de klanten die zijn aangetrokken door de folders moeten een hele tocht afleggen voor ze ook maar een glimp van de producten kunnen opvangen! De opbrengst schommelt tussen 0 en 30 Franse francs!

5 MAART 1974: VERHUIS

Op 5 maart 1974 verhuisde Dafy naar een gebouw van 60 m2 op de Place Philippe Marcombes, in het hart van de stad. Onmogelijk om daar te parkeren, behalve met een motor! Dé luxe. In juli moet Emmanuel David gedurende een jaar zijn militaire dienst doen. Jean-Claude Philippe neemt het over, om Dafy te redden. Hij woont in de winkel, zonder water.

REISDAGBOEK: 1975

Emmanuel DAVID gaat met (vals) ziekteverlof om Jean-Claude Philippe te vervangen, die naar Engeland is vertrokken. Helaas voor hem voerde de militaire arts een controle bij hem thuis uit terwijl Emmanuel DAVID op een zaterdag in de winkel aan het verkopen was. Gewaarschuwd voor de komst van de dokter, trekt hij zijn pyjama aan te midden van de lachende klanten. De dokter komt niet, Emmanuel David wordt zonder reden afwezig verklaard: 2 dagen cachot.
Ritou en Pierrot, 2 vrienden en klanten van 17 of 18 jaar oud in die tijd, komen overeen om de winkel in Clermont-Ferrand gedurende enkele dagen te runnen terwijl Emmanuel David en Jean-Claude Philippe naar Engeland vertrekken. Ze verkopen wat ze kunnen, en overhandigen de kassa bij hun terugkeer.
Aan het eind van zijn legerdienst haalde Emmanuel DAVID een vriend uit het leger over om een filiaal op te richten in St Etienne, dat toen de op één na grootste Dafy-vestiging van Frankrijk zou worden. Na een mislukking, gaat de vriend over naar de motorgendarmerie.

DE OPRICHTING VAN EEN ECHT NETWERK: 1975/1994

De invoer uit Engeland stijgt met de verkopen uit de Dafy-vesting van Clermont-Ferrand. Emmanuel David gaat in die periode ongeveer één keer om de twee maanden naar Engeland om de koopwaar op te halen.
In 1977 opende hij zijn derde winkel in de Parijse regio, in Stains in het 93e arrondissement, die het jaar daarop verhuisde naar het hart van Parijs in het 11e arrondissement.
In 1978 werd het vierde filiaal geopend in de op één na grootste stad van Frankrijk: Lyon.
In de daaropvolgende jaren groeide het netwerk in een snel tempo: Grenoble, Toulouse, Bordeaux,... De succesformule wierp zijn vruchten af! In 1994, 20 jaar na de oprichting, telde het Dafy-winkelnetwerk 13 verkooppunten.

DE BEPROEVINGEN VAN EEN FRANSMAN IN CHINA: 1995

Emmanuel David bezoekt Hong Kong en China: een buitengewone en nieuwe wereld, waar het zeer moeilijk is de bonafide van de malafide fabrikanten te onderscheiden.
Dafy gaat motorkleding laten maken, aanvankelijk, via een Chinese agent in Hong Kong.
Het doel is onze leveringen uit Pakistan te verdubbelen door sourcing die meer "upmarket" is, en zo op termijn op gelijke voet te kunnen strijden met de grote namen in de wereld van motorkleding en -handschoenen. Dit resultaat zal, na vele moeilijkheden, pas bereikt worden na bijna... 15 jaar!

DAFY OP HET WEB: 1997

In 1997 zette Dafy, een pionier op dit gebied, zijn eerste stappen op internet en werd er een site opgezet om postorderverkoop te verrichten. De producten worden gepresenteerd met hun beschrijvingen en prijzen: een echte online catalogus. Klanten kunnen de producten van thuis uit bekijken en vervolgens hun bestelling per telefoon of post plaatsen. Het pakket wordt rechtstreeks naar hun huis gestuurd. Dit was toen een enorme revolutie!

ONTWIKKELING VAN EIGEN MERKEN: DE JAREN '90

Het eerste merk was DMP, in 1999: handschoenen, jassen, broeken, de gamma's evolueerden van jaar tot jaar en werden later aangevuld met koude- en regenbestendige producten.
Het voordeel voor Dafy is dat er geen tussenpersonen meer zijn en dat de klanten ultraconcurrentiële prijzen aangeboden worden, zonder aan kwaliteit in te boeten. De reizen gaan verder. Deze keer is het de zoon van de oprichter, Sébastien David, die de leiding heeft. Pakistan, China, India, ... relaties worden geleidelijk aan opgebouwd om de beste sourcing te vinden.

6 jaar na de lancering van DMP besloot Dafy om een tweede kledingmerk te lanceren, op een hoger niveau, All One. Ergonomie, techniek, stijl en hoogtechnologische bescherming zijn de kenmerken van dit nieuwe merk. De afwerkingsdetails en de kwaliteit van de gebruikte materialen onderscheiden de All One-producten van de DMP-producten, terwijl de prijzen toch aantrekkelijk blijven.

HET GROTE KEERPUNT: 2001

Met 27 jaar knowhow en als pionier en leider op het gebied van accessoires, besloot Dafy, na 28 filialen te hebben geopend, een andere weg in te slaan, nl. franchises. Het merk opent dan zijn deuren voor ondernemende bedrijfsleiders met een passie voor motoren of voor reeds gevestigde dealers die hun zaak willen diversifiëren. Het succes was onmiddellijk en het bedrijf groeide exponentieel, met een gemiddelde van 15 winkels per jaar. Vandaag de dag zijn er bijna 200 Dafy-winkels en -ateliers in Frankrijk en Zwitserland.

DE GEBOORTE VAN EEN MASCOTTE: 2006

Dafy besluit dat ze een mascotte nodig hebben die hun imago uitdraagt. Het zal niet langer een woestijnvos zijn, zoals in het vroege logo, maar een betoverende en strijdlustige wolf, en zeer vriendelijk! En zo werd Wolfy geboren uit de pen van illustrator Daniel Isach. Wolfy werd unaniem goedgekeurd en werd al snel de officiële mascotte van Dafy Moto. Onze wolf annex motard, zal een paar jaar later vergezeld worden, door zijn sexy vrouwelijke wederhelft "Wolfynette" en hun welpen Dafynou en Dafynette, die allen steeds met de nodige trots voorkomen in alle advertenties van Dafy. Maar dat niet alleen! Zij zijn ook de helden geworden van de strips die je kunt vinden in elke Mag'Daf en in de Dafy-catalogi.

NIEUWE MERKEN: 2008/2010

In 2008 besloot het bedrijf, geconfronteerd met een exploderende scootermarkt, te diversifiëren en lanceerde het een nieuw merk, Dafy Scoot, gericht op meer stedelijke klanten. En in 2010 wordt een derde merk geboren: Dafy Speed.  Het is de bedoeling dat het netwerk in kleine steden met minder dan 20.000 inwoners wordt opgezet, om een nog groter publiek te bestrijken en de klanten een grotere nabijheid te bieden.

UITBREIDING VAN HET HOOFDKANTOOR: 2011

De onderneming opent een tweede magazijn van 3000 m2 om de opslagruimte van de Dafy-groep te vergroten. Vandaag beslaat de totale opslagruimte 7500 m2 in de stad Beaumont (63).

HOE HET BEGON: 1972/’73

In dat jaar ging Emmanuel DAVID, de latere oprichter van Dafy Moto, rond Pasen naar Engeland met zijn Honda en vond er tot zijn grote verbazing prijzen die 30% lager lagen dan die in Frankrijk voor lederproducten, handschoenen, laarzen...
Hij bood Moto Shop en Racing 89 aan om hun "Britse" producten in Frankrijk te importeren. Hij kreeg nul op het rekest.
In de herfst, na een mechanisch incident, plaatst Jacky Rémondin, Honda-dealer in Boucé (03) een bestelling voor Dunlop K81 banden. Maar zelfs in Engeland zijn deze banden niet meer te vinden wanneer Emmanuel David terugkeert. Jacky accepteert in plaats daarvan een levering Barbour-vesten met nylon voering. Hij betaalt Emmanuel David royaal bij ontvangst.
Dit is de eerste zakelijke transactie van Dafy Moto, dat toen nog niet opgericht was, en tevens het begin van een vriendschap van meer dan 40 jaar.
Aan de Engelse kant helpen Bill en Maureen, Ted en Moira Emmanuel David zoveel als ze kunnen met een kamer, een douche, maaltijden, advies... De moeder van Emmanuel David, Madeleine Nicolet, speelde een belangrijke rol in het avontuur door haar zoon al het geld te lenen dat nodig was voor de oprichting van Dafy.

OPRICHTING: 1974

2 januari 1974 om 9.00 uur: de vennootschap wordt ingeschreven in het handelsregister. In februari 1974 begon Emmanuel David met de verkoop van leer- en nylonproducten die hij van Rivett's had meegenomen. De eerste Dafy-winkel is niet meer dan een autogarage aan het einde van een doodlopende weg, tegenover de kazerne van het 92e RI in rue Auger in Clermont-Ferrand. Stromend water als het regent, zaklampen ‘s nachts, het merk geschilderd op de deur die steeds 90° open staat. De prijzen zijn scherp, maar de klanten die zijn aangetrokken door de folders moeten een hele tocht afleggen voor ze ook maar een glimp van de producten kunnen opvangen! De opbrengst schommelt tussen 0 en 30 Franse francs!

5 MAART 1974: VERHUIS

Op 5 maart 1974 verhuisde Dafy naar een gebouw van 60 m2 op de Place Philippe Marcombes, in het hart van de stad. Onmogelijk om daar te parkeren, behalve met een motor! Dé luxe. In juli moet Emmanuel David gedurende een jaar zijn militaire dienst doen. Jean-Claude Philippe neemt het over, om Dafy te redden. Hij woont in de winkel, zonder water.

REISDAGBOEK: 1975

Emmanuel DAVID gaat met (vals) ziekteverlof om Jean-Claude Philippe te vervangen, die naar Engeland is vertrokken. Helaas voor hem voerde de militaire arts een controle bij hem thuis uit terwijl Emmanuel DAVID op een zaterdag in de winkel aan het verkopen was. Gewaarschuwd voor de komst van de dokter, trekt hij zijn pyjama aan te midden van de lachende klanten. De dokter komt niet, Emmanuel David wordt zonder reden afwezig verklaard: 2 dagen cachot.
Ritou en Pierrot, 2 vrienden en klanten van 17 of 18 jaar oud in die tijd, komen overeen om de winkel in Clermont-Ferrand gedurende enkele dagen te runnen terwijl Emmanuel David en Jean-Claude Philippe naar Engeland vertrekken. Ze verkopen wat ze kunnen, en overhandigen de kassa bij hun terugkeer.
Aan het eind van zijn legerdienst haalde Emmanuel DAVID een vriend uit het leger over om een filiaal op te richten in St Etienne, dat toen de op één na grootste Dafy-vestiging van Frankrijk zou worden. Na een mislukking, gaat de vriend over naar de motorgendarmerie.

DE OPRICHTING VAN EEN ECHT NETWERK: 1975/1994

De invoer uit Engeland stijgt met de verkopen uit de Dafy-vesting van Clermont-Ferrand. Emmanuel David gaat in die periode ongeveer één keer om de twee maanden naar Engeland om de koopwaar op te halen.
In 1977 opende hij zijn derde winkel in de Parijse regio, in Stains in het 93e arrondissement, die het jaar daarop verhuisde naar het hart van Parijs in het 11e arrondissement.
In 1978 werd het vierde filiaal geopend in de op één na grootste stad van Frankrijk: Lyon.
In de daaropvolgende jaren groeide het netwerk in een snel tempo: Grenoble, Toulouse, Bordeaux,... De succesformule wierp zijn vruchten af! In 1994, 20 jaar na de oprichting, telde het Dafy-winkelnetwerk 13 verkooppunten.

DE BEPROEVINGEN VAN EEN FRANSMAN IN CHINA: 1995

Emmanuel David bezoekt Hong Kong en China: een buitengewone en nieuwe wereld, waar het zeer moeilijk is de bonafide van de malafide fabrikanten te onderscheiden.
Dafy gaat motorkleding laten maken, aanvankelijk, via een Chinese agent in Hong Kong.
Het doel is onze leveringen uit Pakistan te verdubbelen door sourcing die meer "upmarket" is, en zo op termijn op gelijke voet te kunnen strijden met de grote namen in de wereld van motorkleding en -handschoenen. Dit resultaat zal, na vele moeilijkheden, pas bereikt worden na bijna... 15 jaar!

DAFY OP HET WEB: 1997

In 1997 zette Dafy, een pionier op dit gebied, zijn eerste stappen op internet en werd er een site opgezet om postorderverkoop te verrichten. De producten worden gepresenteerd met hun beschrijvingen en prijzen: een echte online catalogus. Klanten kunnen de producten van thuis uit bekijken en vervolgens hun bestelling per telefoon of post plaatsen. Het pakket wordt rechtstreeks naar hun huis gestuurd. Dit was toen een enorme revolutie!

ONTWIKKELING VAN EIGEN MERKEN: DE JAREN '90

Het eerste merk was DMP, in 1999: handschoenen, jassen, broeken, de gamma's evolueerden van jaar tot jaar en werden later aangevuld met koude- en regenbestendige producten.
Het voordeel voor Dafy is dat er geen tussenpersonen meer zijn en dat de klanten ultraconcurrentiële prijzen aangeboden worden, zonder aan kwaliteit in te boeten. De reizen gaan verder. Deze keer is het de zoon van de oprichter, Sébastien David, die de leiding heeft. Pakistan, China, India, ... relaties worden geleidelijk aan opgebouwd om de beste sourcing te vinden.

6 jaar na de lancering van DMP besloot Dafy om een tweede kledingmerk te lanceren, op een hoger niveau, All One. Ergonomie, techniek, stijl en hoogtechnologische bescherming zijn de kenmerken van dit nieuwe merk. De afwerkingsdetails en de kwaliteit van de gebruikte materialen onderscheiden de All One-producten van de DMP-producten, terwijl de prijzen toch aantrekkelijk blijven.

HET GROTE KEERPUNT: 2001

Met 27 jaar knowhow en als pionier en leider op het gebied van accessoires, besloot Dafy, na 28 filialen te hebben geopend, een andere weg in te slaan, nl. franchises. Het merk opent dan zijn deuren voor ondernemende bedrijfsleiders met een passie voor motoren of voor reeds gevestigde dealers die hun zaak willen diversifiëren. Het succes was onmiddellijk en het bedrijf groeide exponentieel, met een gemiddelde van 15 winkels per jaar. Vandaag de dag zijn er bijna 200 Dafy-winkels en -ateliers in Frankrijk en Zwitserland.

DE GEBOORTE VAN EEN MASCOTTE: 2006

Dafy besluit dat ze een mascotte nodig hebben die hun imago uitdraagt. Het zal niet langer een woestijnvos zijn, zoals in het vroege logo, maar een betoverende en strijdlustige wolf, en zeer vriendelijk! En zo werd Wolfy geboren uit de pen van illustrator Daniel Isach. Wolfy werd unaniem goedgekeurd en werd al snel de officiële mascotte van Dafy Moto. Onze wolf annex motard, zal een paar jaar later vergezeld worden, door zijn sexy vrouwelijke wederhelft "Wolfynette" en hun welpen Dafynou en Dafynette, die allen steeds met de nodige trots voorkomen in alle advertenties van Dafy. Maar dat niet alleen! Zij zijn ook de helden geworden van de strips die je kunt vinden in elke Mag'Daf en in de Dafy-catalogi.

NIEUWE MERKEN: 2008/2010

In 2008 besloot het bedrijf, geconfronteerd met een exploderende scootermarkt, te diversifiëren en lanceerde het een nieuw merk, Dafy Scoot, gericht op meer stedelijke klanten. En in 2010 wordt een derde merk geboren: Dafy Speed.  Het is de bedoeling dat het netwerk in kleine steden met minder dan 20.000 inwoners wordt opgezet, om een nog groter publiek te bestrijken en de klanten een grotere nabijheid te bieden.

UITBREIDING VAN HET HOOFDKANTOOR: 2011

De onderneming opent een tweede magazijn van 3000 m2 om de opslagruimte van de Dafy-groep te vergroten. Vandaag beslaat de totale opslagruimte 7500 m2 in de stad Beaumont (63).