Onderdelen en accessoires motor Aprilia Atlantic 300
In 2010 had deAprilia Atlantic 300 zich gevestigd als een benchmark in de wereld van de stedelijke maxiscooters. Dit model werd onthuld in mei 2010 en markeerde de komst van een nieuwe generatie in het Atlantic gamma
Accessoires en onderdelen voor Aprilia Atlantic 300
Vind alles wat je nodig hebt voor je Aprilia Atlantic 300 volgens het jaar.
Deze scooter heeft een solide specificatieblad, ontworpen om een optimale balans te bieden tussen prestaties en comfort. Zijn vloeistofgekoelde eencilindermotor van 278 cc Piaggio Quasar ontwikkelt een vermogen van 22-22,4 pk bij 7.500 tpm en een koppel van 23,8-24 Nm bij 5.750 tpm, wat garant staat voor een levendige acceleratie en een soepele rit, zowel in de stad als op de openbare weg. De continu variabele automatische transmissie (CVT) maakt de bediening eenvoudig en zorgt voor een soepele, schokvrije rit. Het chassis is gebaseerd op een stalen buizenframe met dubbele wieg voor stabiliteit en stevigheid. Aan de voorkant heeft de 35 mm hydraulische telescoopvork een veerweg van 105 mm, terwijl de veervoorspanning instelbare achterschokdemper ook een veerweg van 105 mm heeft, voor optimaal comfort, zelfs als je met z'n tweeën rijdt. De remmen zijn voorzien van een 240mm schijf aan de voorzijde met een zwevende 3-zuiger remklauw en een 190mm schijf aan de achterzijde met een 2-zuiger remklauw, voor nog meer veiligheid. Qua uitrusting heeft de Atlantic 300 een hoge bel, een ruim eendelig tweezitszadel, een opbergvak onder het zadel voor een integraalhelm, een bagagerek en vijfspaaks aluminium wielen. Het moderne instrumentenpaneel en de zorgvuldige behandeling van de kunststoffen dragen bij aan zijn gebruiksvriendelijkheid. Deze scooter biedt een ideaal compromis voor motorrijders die op zoek zijn naar functionaliteit en stijl. Om erachter te komen hoe hij dagelijks presteert, kijken we naar wat gebruikers hebben ervaren en hoe hij daadwerkelijk wordt gebruikt.
In het dagelijks gebruik wordt de Atlantic 300 gewaardeerd om zijn veelzijdigheid en comfort, of je nu woon-werkverkeer doet in de stad of op de open weg. Motorrijders roemen de comfortabele zithouding, het uitnodigende tweezitszadel en de hoge luchtbel, die een effectieve bescherming tegen de wind biedt. De ruime bagageruimte onder het zadel is perfect voor het meenemen van een integraalhelm en wat persoonlijke spullen, wat het leven in de stad een stuk gemakkelijker maakt. Het rijgedrag van deze scooter wordt vaak genoemd als een sterk punt, net als de soepele automatische transmissie. De motor van de Piaggio Quasar staat bekend om zijn soepelheid en reactievermogen en biedt voldoende acceleratie om veilig door het verkeer te komen of in te halen. De vering met zijn grote veerwegen absorbeert onregelmatigheden op de weg goed, zelfs als je met z'n tweeën of met bagage rijdt. Sommige gebruikers hebben echter een gewicht bij stilstand opgemerkt dat de kleinste rijders kan verrassen, evenals een zithoogte die niet voor iedereen ideaal is. Het standaard ontbreken van ABS wordt soms betreurd, hoewel het remmen effectief en progressief blijft. Onderhoud wordt als standaard beschouwd, met redelijke intervallen en beperkte kosten, waardoor het een relevante keuze is voor regelmatig gebruik. De verschillende versies die tussen 2010 en 2014 zijn geproduceerd, hebben een goede reputatie op het gebied van betrouwbaarheid en een blijvende liefdesrelatie met Italiaanse scooterliefhebbers.
Voor wie meer wil weten, zijn hier de belangrijkste technische specificaties om in gedachten te houden.
- Vereist rijbewijs: A2
- Cilinderinhoud: 278 cm³
- Motortype: Piaggio Quasar 4-takt ééncilinder, vloeistofgekoeld
- Motorvermogen en koppel: 22 tot 22,4 pk bij 7.500 tpm / 23,8 tot 24 Nm bij 5.750 tpm
- Actieradius en brandstofverbruik: Gemiddeld brandstofverbruik: ca. 3,5 tot 3,8 L/100 km, actieradius tot 300 km, brandstoftank van 11 liter
- Opbergruimte: opbergvak onder het zadel voor een integraalhelm, standaard bagagerek, topkoffer compatibel tot 45 liter (optioneel)
- Comfort: Tweepersoonszadel uit één stuk, 105 mm veerweg voor en achter, vlakke vloer
- Gewicht (onbeladen): ongeveer 185 kg droog
- Remmen: 240 mm remschijf voor (3-zuiger remklauw), 190 mm remschijf achter (2-zuiger remklauw)
- Wielmaat: 14" voor, 13" achter
- Maximumsnelheid: Ongeveer 125 km/u
- Onderhoud en gebruikskosten: Onderhoud elke 6.000 km aanbevolen, luchtfilter, bougie en vloeistoffen regelmatig controleren, matige gebruikskosten