Onderdelen en accessoires motor Aprilia Caponord 1200
Aprilia Caponord 1200: de naam klinkt als een langverwachte terugkeer in de categorie wegrijdende maxi-trailers. Na een eerste generatie die begin jaren 2000 werd gelanceerd, maakt de Caponord in 2013 zijn comeback, getransformeerd en klaar om de strijd aan te gaan met de hevige concurrentie
Accessoires en onderdelen voor Aprilia Caponord 1200
Vind alles wat je nodig hebt voor je Aprilia Caponord 1200 volgens het jaar.
Dit model heeft een technische architectuur die geërfd is van de Dorsoduro 1200, maar aangepast om meer comfort en veelzijdigheid te bieden. Het gemengde frame, een combinatie van aluminium platen en trellis van stalen buizen, zorgt voor stijfheid en wendbaarheid, terwijl de dubbelspaaks achterbrug en de achterschokdemper met gescheiden reservoir garant staan voor effectieve rijeigenschappen. De versterkte achterbok biedt ruimte voor koffers en bagage, een echte aanwinst voor reizigers. De 1.197 cc, 90° L-twin motor produceert 125 pk bij 8.250 tpm en 11,70 kg koppel bij 6.800 tpm, waardoor hij levendig accelereert en veel grip op de weg heeft. Tot de standaarduitrusting behoren ABS, uitschakelbare tractiecontrole in drie standen, drie motorkaarten (Sport, Road, Rain), een halve kuip met handmatig verstelbaar windscherm, handkappen en een tweedelig zadel. De rijkwaliteiten van de Caponord 1200 worden onderstreept door 17-inch wielen met wegbanden. De Travel Pack versie voegt cruise control, elektronische ADD-vering met vier instelstanden, een middenstandaard en 29-liter zijkoffers toe. De brandstoftank van 24 liter biedt een grotere actieradius dan de Dorsoduro, terwijl de zithoogte van 840 mm toegankelijk blijft voor de meeste rijders. De remmen worden verzorgd door twee radiale 320mm-voorschijven met 4-zuiger remklauwen en een 240mm-achterschijf. Een 6-versnellingsbak en kettingaandrijving maken het pakket compleet. De topsnelheid ligt rond de 200 km/u en de boordelektronica kan worden bijgewerkt op de verschillende versies. Laten we verder gaan met het dagelijks gebruik en de meningen van motorrijders over deze GT trailfiets.
In het dagelijks gebruik maakt dit model indruk met zijn veelzijdigheid en comfort, zowel voor ritten in de stad als voor lange afstanden. Motorrijders waarderen de rijpositie, het zachte zadel en de bescherming die wordt geboden door het verstelbare windscherm, die allemaal reizen tot een plezier maken, zelfs als ze met z'n tweeën of met bagage rijden. De ADD elektronische vering, in automatische modus, is in eerste instantie verrassend, maar blijkt zeer effectief in het absorberen van onregelmatigheden op de weg en het handhaven van een geruststellend weggedrag, mits de banden in goede conditie zijn. Ondanks het aanzienlijke gewicht bij stilstand (meer dan 250 kg in volgeladen toestand), maken de gewichtsverdeling en de zithoogte van 840 mm hem gemakkelijk hanteerbaar. In de stad hebben sommige gebruikers een gebrek aan souplesse van de tweecilinder bij lage toerentallen opgemerkt, waardoor ze met de versnellingsbak moesten spelen om boven de 3.000 tpm te blijven, en een stevige bediening van de koppeling. Op de weg maakt de motor indruk met zijn koppel en acceleratie, zelfs in de 100 pk versie. Zijn sportieve rijgedrag wordt vaak geprezen, net als zijn vermogen om kilometer na kilometer af te leggen zonder moe te worden. De elektronica, motormapping en tractiecontrole worden als intuïtief en effectief beoordeeld. Enkele punten van spijt zijn het hoge brandstofverbruik (meer dan 8 liter/100 km), het ontbreken van een cardanoverbrenging en het gebrek aan extra opbergruimte. Sommige motorrijders stelden ook vragen over de betrouwbaarheid van de motor en de service na verkoop van Aprilia. Ondanks deze punten wordt deze GT trailmotor gezien als een uitstekend compromis tussen sportiviteit en comfort, ideaal voor lange reizen en escapades, en een aantrekkelijk alternatief voor de gevestigde concurrentie.
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de details zijn hier de belangrijkste technische specificaties van het model.
- Vereist rijbewijs: A-rijbewijs vereist, A2-rijbewijs niet beschikbaar vanwege vermogen van meer dan 35 kW.
- Cilinderinhoud: 1.197 cm³
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, brandstofinjectie, vloeistofgekoeld, 2 OHC, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 125 pk bij 8.250 tpm, 11,70 mkg bij 6.800 tpm
- Gewicht (leeg of vol): 214 kg droog (standaard), 228 kg droog (Travel Pack), gewicht volgeladen: ruim 250 kg
- Zithoogte: 840 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: meer dan 8 liter/100 km
- Geschatte actieradius: behoorlijk, dankzij brandstoftank van 24 liter
- Inhoud brandstoftank: 24 liter
- Maximumsnelheid: ongeveer 200 km/u (standaard), meer dan 230 km/u (Travel Pack)
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, kettingaandrijving
- Remmen: voor: 2 schijven Ø 320 mm, radiaal gemonteerd, remklauw met 4 zuigers; achter: 1 schijf Ø 240 mm, remklauw met 1 zuiger; ABS standaard
- Onderhouds- en gebruikskosten: elke 15.000 km een onderhoudsbeurt, de kosten zijn over het algemeen hoog door de complexiteit van de motor en de elektronische apparatuur (vooral in de Travel Pack-versie).