Onderdelen en accessoires motor Aprilia ETV 1000 Caponord ABS
Sinds zijn lancering in 2001 is deAprilia ETV Caponord ABS 1000 een benchmark in de trailbike categorie. Ontworpen en geassembleerd in Noale, Italië, belichaamt deze motorfiets de wens van de fabrikant om een machine aan te bieden die zowel krachtig, comfortabel als origineel is
Accessoires en onderdelen voor Aprilia ETV 1000 Caponord ABS
Vind alles wat je nodig hebt voor je Aprilia ETV 1000 Caponord ABS volgens het jaar.
De Caponord ABS 1000 is gebaseerd op een aluminium-magnesium chassis met dubbele balken, dat stijfheid en stabiliteit garandeert, zelfs bij volle belasting. Aan de voorkant vangt de tele-hydraulische voorvork met een diameter van 50 mm en een veerweg van 175 mm onregelmatigheden in het wegdek effectief op. Achteraan heeft de monoshock een gelijkwaardige veerweg, met drie mogelijke instellingen om zich aan te passen aan alle situaties, van solo tot volgeladen duo. Een wielbasis van 1.544 tot 1.560 mm en een zithoogte van 820 mm combineren wendbaarheid en comfort, zowel in de stad als op een lange etappe. De 60° V-twin, 4-takt, elektronisch ingespoten motor ontwikkelt 98 pk bij 8.250 tpm en een koppel van 9,6 tot 9,8kg bij 6.250 tpm. De 6-versnellingsbak in combinatie met een kettingaandrijving zorgt voor een scherpe acceleratie en een soepele rit. Op het gebied van remmen is de Caponord standaard uitgerust met ABS, met twee remschijven van 300 mm voor en een remschijf van 270 mm achter, voor optimale veiligheid. De brandstoftank van 25 liter biedt een actieradius van 320 tot 403 km, afhankelijk van het gebruik, terwijl het brandstofverbruik varieert tussen 6,2 en 7,3 liter/100 km. Tot de standaarduitrusting behoren ook een verlicht instrumentenpaneel en handbeschermers. Deze motor is klaar om elke uitdaging op de weg aan te gaan en zal je overtuigen met zijn veelzijdigheid en uitgebreide uitrusting. Laten we nu eens kijken hoe hij dagelijks presteert en wat rijders erover te zeggen hebben.
In het dagelijks gebruik toont de Caponord een innemende persoonlijkheid en grote veelzijdigheid. Motorrijders roemen zijn comfort op de weg, de bescherming die de brede kuip biedt en het gemak waarmee hij kan worden bereden, zelfs over lange afstanden. De rechte zithouding, typisch voor trailfietsen, geeft je een goed zicht op de weg en vermindert vermoeidheid, terwijl er voldoende ruimte aan boord is, zelfs voor twee personen. Het brede stuur en de goed geplaatste voetsteunen dragen bij aan een natuurlijk ergonomisch gevoel dat vanaf de eerste kilometers geruststellend is. De balans van de fiets bij lage snelheden wordt vaak genoemd als een voordeel, vooral voor kleinere rijders die de wendbaarheid waarderen ondanks de zithoogte. Het zachte zadel, in combinatie met de soepele vering, maakt het ook een goede metgezel voor dagelijks woon-werkverkeer of weekenduitstapjes. Feedback benadrukt de flexibiliteit van de motor, die soepel kan zijn bij 3.000 tpm en furieus bij 5.000 tpm, evenals zijn wendbaarheid op bochtige wegen. Het geruststellende gedrag in bochten en de stabiliteit op snelle wegen versterken dit gevoel van vertrouwen nog eens. De actieradius van zo'n 320 tot 403 km is een echte bonus voor liefhebbers van lange ritten. Sommige motorrijders hebben echter gewezen op een paar zwakke punten: het gebrek aan opbergruimte onder het zadel, een ietwat vage vering onder sportieve omstandigheden en remmen die soms als perfect worden beschouwd ondanks ABS. De elektronica kan op oudere modellen temperamentvol zijn, met name wat betreft de spanningsregelaar en de dynamostator, maar als deze details eenmaal zijn opgelost, blijkt de Caponord betrouwbaar en prettig om mee te rijden. De prijs-kwaliteitverhouding wordt als uitstekend beoordeeld en de motorfiets wordt aanbevolen voor mensen die op zoek zijn naar een uitgebalanceerde, comfortabele en speelse machine die zich even goed thuis voelt op snelwegen, secundaire wegen of in de bergen. Het blijft een interessant alternatief voor de benchmarks in het segment, met een onderscheidend motorkarakter en echte alledaagse veelzijdigheid.
Voor motorrijders die op zoek zijn naar een echte Italiaanse tourer blijft de Caponord ABS 1000 een veilige keuze.
- Vereist rijbewijs: A-rijbewijs (verplicht voor alle motoren met meer dan 35 kW / 47,5 pk, en dus noodzakelijk voor dit 98 pk-model)
- Cilinderinhoud: 997,6 cc
- Motortype: 60° V-twin, 4-takt, elektronische brandstofinspuiting, vloeistofgekoeld, dubbele ACT, 8 kleppen
- Motorvermogen en -koppel: 98 pk bij 8.250 tpm; 9,6 tot 9,8 mkg bij 6.250 tpm
- Gewicht (leeg of vol): 215 kg droog / 253 kg volgeladen
- Zithoogte: 820 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 6,2 tot 7,3 liter/100 km
- Geschatte actieradius: 320 tot 403 km
- Inhoud brandstoftank: 25 liter
- Maximumsnelheid: 210 tot 220 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 2 schijven Ø 300 mm, remklauwen 2 of 4 ABS-zuigers; Achter: 1 schijf Ø 270 mm, remklauw 2 ABS-zuigers
- Onderhoud en gebruikskosten: Elke 10.000 km onderhoud (met olieverversing, filters, diverse controles); klepspeling afstellen aanbevolen bij 20.000 en 40.000 km; Gematigde onderhoudskosten in vergelijking met andere grote trailmotoren, behalve voor specifieke Aprilia onderdelen, die duur kunnen zijn.