Onderdelen en accessoires motor Aprilia NA 850 Mana ABS
DeAprilia NA Mana ABS 850 is een belofte van innovatie in de roadsterwereld. In 2007 besloot Aprilia de boel op stelten te zetten met de lancering van dit unieke model, de eerste roadster met een automatische versnellingsbak, ontworpen om het rijden toegankelijker en intuïtiever te maken
Accessoires en onderdelen voor Aprilia NA 850 Mana ABS
Vind alles wat je nodig hebt voor je Aprilia NA 850 Mana ABS volgens het jaar.
Het model heeft een stalen buizenframe voor sterkte en stabiliteit, gecombineerd met een 43 mm telehydraulische omgekeerde voorvork en monoshock achtervering voor optimaal comfort op alle wegtypen, en een sequentiële/automatische transmissie met 7 versnellingen met keuze uit de rijmodi Sport, Touring, Rain of Manual, zonder dat er een koppeling nodig is. De 90° V-twin-motor met elektronische brandstofinspuiting levert 76 pk bij 8.000 t/min en een koppel van 7,45 kg bij 5.000 t/min, voor een scherpe acceleratie en een grote veelzijdigheid. De remmen worden verzorgd door dubbele radiale 320 mm-voorschijven met vierzuigerremklauwen, een 260 mm-achterschijf en tweekanaals ABS voor extra veiligheid. De zithoogte van 800 mm zorgt voor een rechte, natuurlijke zithouding, terwijl de brandstoftank van 15 liter, die zich onder het zadel bevindt, een groot, verlicht opbergvak onder de valse tank biedt voor praktisch dagelijks gebruik. Een digitale boordcomputer, drie rijmodi en de mogelijkheid om over te schakelen naar de handmatige modus met de hendels op het stuur of de met de voet bediende keuzeschakelaar dragen allemaal bij aan de veelzijdigheid van het model. De 17-inch wielen met 120/70 banden voor en 180/55 banden achter zorgen voor een goede wegligging. Om erachter te komen hoe deze motorfiets presteert in het dagelijks gebruik en wat motorrijders ervan vinden, laten we eens kijken naar het gebruik in de praktijk en wat gebruikers erover te zeggen hebben.
In het dagelijks gebruik maakt de Mana 850 NA indruk met zijn veelzijdigheid en gebruiksgemak. Motorrijders waarderen vooral de automatische versnellingsbak, die het leven in de stad makkelijker maakt en de rit soepeler, vooral in de file. Dankzij de verschillende rijmodi kan de motorfiets aan elke situatie worden aangepast: de Rain-modus voor soepelheid, de Sport-modus voor sensatie, de Touring-modus voor balans en de Manual-modus voor degenen die de controle over de versnellingen willen houden. Het grote opbergvak onder de valse tank, waar een integraalhelm of andere zaken in passen, wordt als zeer praktisch beschouwd, net als de parkeerrem op het achterwiel. De rechte zithouding, die dicht aanleunt bij die van een trailfiets, biedt goed comfort, ook al kan de zithoogte rijders onder de 1,70 m verrassen. In de stad is de motor wendbaar ondanks een ietwat wijde draaicirkel, terwijl op de weg de stabiliteit en het reactievermogen van de motor geprezen worden. Sommige gebruikers wijzen erop dat het ontbreken van een koppeling even wennen is, maar deze nieuwe voorziening wordt al snel een pluspunt, vooral voor het dagelijkse woon-werkverkeer. Als sterke punten worden regelmatig het bedieningsgemak, de bouwkwaliteit, de betrouwbaarheid en praktische voorzieningen zoals de 12V-aansluiting en de boordcomputer genoemd. Enkele bedenkingen hebben betrekking op de aankoopprijs en de nieuwigheid van de automatische versnellingsbak, die meer traditionele bestuurders zou kunnen afschrikken. Desondanks blijft dit model een referentie voor wie op zoek is naar innovatie, comfort en rijplezier, of het nu gaat om de stad, een rustige wandeling of langere ritten.
Hier zijn de belangrijkste technische specificaties om in gedachten te houden.
- Vereist rijbewijs: A (alle motorvarianten)
- Cilinderinhoud: 839 cm³
- Motortype: 90° V-twin, 4-takt, elektronische brandstofinspuiting, vloeistofgekoeld, 1 TCA per cilinder, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 76 pk bij 8.000 tpm, 7,45 mkg bij 5.000 tpm
- Gewicht (onbeladen): 190 kg
- Zithoogte: 800 tot 810 mm afhankelijk van de versie
- Gemiddeld brandstofverbruik: tussen 5,7 en 6 L/100 km (kan worden verlaagd tot 4,1 L/100 km in handgeschakelde modus)
- Geschatte actieradius: 220 km vóór reserves (ongeveer 276 km)
- Tankinhoud: 15 tot 16 liter
- Maximumsnelheid: ongeveer 200 km/u
- Type transmissie: sequentiële/automatische 7-versnellingsbak, secundaire kettingaandrijving
- Remmen: 320 mm dubbele remschijf voor, ABS, 260 mm remschijf achter, parkeerrem op achterwiel
- Onderhoud en gebruikskosten: twee jaar fabrieksgarantie, onderdelen en arbeidsloon, standaard onderhoud voor een moderne tweecilinder, matige gebruikskosten