Onderdelen en accessoires motor Aprilia NA 850 Mana
DeAprilia NA Mana 850 betekende een keerpunt in de wereld van roadsters toen hij werd onthuld op de EICMA show in Milaan in 2006. Het model, dat werd geassembleerd in de Piaggio fabriek in Pontedera, was ontworpen om een innovatieve rijervaring te bieden, met voor het eerst in zijn klasse een gerobotiseerde versnellingsbak
Accessoires en onderdelen voor Aprilia NA 850 Mana
Vind alles wat je nodig hebt voor je Aprilia NA 850 Mana volgens het jaar.
De NA Mana 850 is gebaseerd op een stalen buizenframe, gecombineerd met een aluminium achterbrug, om zowel stijfheid als wendbaarheid te bieden. De wielbasis van 1.463 mm en de stuurgeometrie (103 mm caster, 26° kolomhoek) zorgen voor een grote stabiliteit, terwijl de 17-inch wielen zijn uitgerust met 120 mm banden aan de voorkant en 180 mm aan de achterkant. De voorvering is een niet-verstelbare Showa omgekeerde voorvork met een diameter van 43 mm en een veerweg van 120 mm, terwijl de achtervering is voorzien van een Sachs monoshock met instelbare hydraulische voorbelasting en rebound demping en een veerweg van 125 mm. De remmen worden verzorgd door dubbele 320mm voorschijven met 4-zuiger remklauwen en een 240mm achterschijf, die kracht en uithoudingsvermogen bieden, hoewel de flexibiliteit van de vorken even wennen is bij hard remmen. De 839 cc 90° V-twin levert 76 pk en een koppel van 7,45 daN.m bij 5000 t/min. Hij wordt gevoed door de elektronische brandstofinjectie van Weber Marelli, heeft twee bougies per cilinder, een roestvrijstalen uitlaat met lambdasonde en driewegkatalysator en dry sump-smering. De sequentiële automatische transmissie biedt drie hoofdstanden: sequentieel (zeven versnellingen die met de voet of het stuur worden bediend), automatisch (Autodrive) met drie kaarten (Touring, Sport, Rain) en semi-autodrive voor handmatig terugschakelen. Je kunt op elk moment van de ene modus naar de andere schakelen, zelfs tijdens het rijden, en het systeem remt de motor echt af, een zeldzame functie voor een automatische versnellingsbak. De uitrusting omvat een helmkast vooraan, een handrem, een volledig instrumentenpaneel (zonder toerenteller), een zijstandaard, een bagagerek en de optie om zijkoffers en een windscherm toe te voegen. Om een beter idee te krijgen van hoe deze motorfiets echt wordt gebruikt, moeten we kijken naar de feedback die we hebben ontvangen van gebruikers en hun dagelijkse ervaringen.
In het dagelijks gebruik ligt de aantrekkingskracht van de fiets in de eenvoudige bediening en het intuïtieve karakter, waardoor rijders zich op de weg kunnen concentreren zonder zich zorgen te hoeven maken over het schakelen. Gebruikers waarderen vooral de veelzijdigheid van dit model, dat zich net zo goed kan aanpassen aan stadsritten als aan roadtrips of escapades in de bergen. De automatische modus wordt vaak geprezen om zijn soepelheid en efficiëntie in de stad, waar hij een lineaire, krachtige acceleratie levert. Op bochtige wegen zorgen het consistente chassis, de uitgekiende transmissie en de koppelverdeling voor een dynamisch rijgedrag dat ver afstaat van het imago van een utiliteitsmotor. De verschillende rijmodi, waaronder Sport en Touring, bieden een duidelijk gevoel voor elke situatie, terwijl de Rain-modus geruststellend is op gladde oppervlakken. Praktische voorzieningen zoals de helmdoos en handrem worden geprezen om hun alledaags nut, net als de mogelijkheid om de motor uit te rusten voor op reis met koffers en een windscherm. Er werden enkele zwakke punten opgemerkt, zoals de zithoogte, die als hoog wordt beschouwd voor mensen van gemiddelde lengte, de flexibiliteit van de voorvorken bij hard remmen, het ontbreken van ABS op de eerste modellen, trillingen bij hoge toerentallen en het beperkte gezichtsveld van de achteruitkijkspiegels. Ondanks deze tekortkomingen benadrukken de meeste motorrijders het rijplezier, het gebruiksgemak en het plezier dat de innovatieve transmissie biedt. Dit model wordt gezien als een ideale motor om alleen of met z'n tweeën op te rijden en biedt comfort, veiligheid en sensatie, terwijl hij gemakkelijk kan worden aangepast dankzij een breed scala aan accessoires en motoronderdelen die op de markt verkrijgbaar zijn.
Voor wie een meer gedetailleerde keuze wil maken, is het de moeite waard om de gedetailleerde technische fiche van elk model te raadplegen.
- Vereist rijbewijs: A (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 839 cm³
- Motortype: 90° V-twin, enkele bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder, twee bougies per cilinder, Weber Marelli elektronische brandstofinjectie, vloeistofgekoeld, droog carter
- Motorvermogen en -koppel: 76 pk, 7,45 daN.m bij 5.000 tpm
- Gewicht (onbeladen): 190 kg
- Zithoogte: 800 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: ca. 5,8 liter/100 km
- Geschatte actieradius: ongeveer 276 km
- Inhoud brandstoftank: 16 liter (onder zadel)
- Topsnelheid: ongeveer 200 km/u
- Type transmissie: sequentiële automatische versnellingsbak met variabele snelheid, drie standen (automatisch, sequentieel, semi-automatisch), kettingeindaandrijving
- Remmen: radiale remklauwen, grote remschijven, geen ABS op de eerste modellen (later toegevoegd)
- Onderhoud en gebruikskosten: twee jaar fabrieksgarantie, onderdelen en arbeidsloon, standaard onderhoud voor een moderne tweecilinder, matige gebruikskosten
