Onderdelen en accessoires motor Aprilia Pegaso 650 Trail IE
DeAprilia Pegaso Trail IE 650: een must-have model voor veelzijdige trailrijders die altijd op zoek zijn naar een motor die zich aan elk terrein kan aanpassen
Accessoires en onderdelen voor Aprilia Pegaso 650 Trail IE
Vind alles wat je nodig hebt voor je Aprilia Pegaso 650 Trail IE volgens het jaar.
Dit model is gebaseerd op een stalen frame met één balk en een open wieg, waarvan de bovenste balk fungeert als olietank en verstevigd is bij de stuurkolom om nauwkeurig sturen te garanderen. Het chassis is voorzien van een telehydraulische voorvork met een diameter van 45 mm (niet verstelbaar) en een Sachs achterschokdemper met instelbare veer- en rebounddemping, eveneens met een veerweg van 170 mm. De aluminium spaakwielen zijn voorzien van gemengde banden (100/90-19 voor, 130/80-17 achter), perfect voor afwisselend op de weg en op het circuit. De 659cc eencilindermotor met elektronische brandstofinspuiting en balansas is afgeleid van de Yamaha XT 660 en geoptimaliseerd door Aprilia. Hij ontwikkelt 50 pk bij 6.250 tpm en een koppel van 6,25 kg bij 5.200 tpm, met dry sump-smering en vloeistofkoeling. De transmissie verloopt via een 5-versnellingsbak en secundaire ketting. De remmen worden verzorgd door een 300 mm remschijf voor met een Brembo 2-zuigerremklauw en een 240 mm remschijf achter met een enkelzuigerremklauw, wat zorgt voor een goede progressiviteit en een geruststellende 'bite'. De standaarduitrusting omvat een in twee standen verstelbaar windscherm, twee opbergvakken, een gecombineerd analoog/digitaal instrumentenpaneel met boordcomputer (snelheid, kilometerstand, klok, meters, accuniveau, stopwatch, diagnose, instelbare achtergrondverlichting, toerentalindicator), een elektronische startonderbreker en gemakkelijk bereikbare accu en zekeringen. Opties en accessoires zijn onder andere een hoge bel, kofferhouder, zadeltassen, topkoffer, hoog zadel en sportieve onderdelen zoals een titanium demper en carbon bekleding. De standaard zadelhoogte is 820 mm, met de optie van 40 mm verhoging. Klaar om uit te vinden [comment] hoe deze trailfiets presteert in het dagelijks gebruik? Laat ons horen wat rijders te zeggen hebben.
Motorrijders die op de Pegaso Trail IE 650 reden, vonden de fiets innemend, gemakkelijk te hanteren en een plezier om op te rijden, net zo thuis in de stad als op de open weg. Het lichte gewicht (168 kg droog gewicht) en de rechte zithouding maken hem makkelijk hanteerbaar, zelfs voor minder ervaren rijders. Het comfort van het zadel en de ontvangst van de passagier worden gewaardeerd, net als het uitgebreide dashboard en de praktische opbergvakken. De levendigheid van de motor vanaf 10 km/u en zijn vermogen om snel te gaan, hard te remmen en uit de bocht te accelereren zonder uit elkaar te vallen, worden regelmatig geprezen. De vering, die vrij stevig is, helpt de motor goed te presteren op bochtige wegen, maar sommigen klagen over een gebrek aan souplesse bij lage snelheden of op oneffen ondergrond. Als pluspunten worden vaak de veelzijdigheid, het uiterlijk, de dubbele bagageruimte en het rijgedrag genoemd. Motorrijders waarderen ook de mogelijkheid om de motor aan hun behoeften aan te passen, dankzij een reeks standaarduitrustingen en optionele extra's. Er zijn echter een paar zwakke punten: het vermogen wordt als bescheiden beschouwd voor sportief gebruik, het zadel is een beetje stevig op lange ritten, het dashboard wordt door sommigen als gewoontjes beschouwd, het remmen kan soms beter en de zithoogte is misschien niet voor iedereen geschikt. Het elektronische brandstofinjectiesysteem is soms niet nauwkeurig genoeg wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt, wat vervelend kan zijn tijdens dynamisch rijden. De Minarelli-Yamaha motor staat bekend om zijn betrouwbaarheid op recente modellen, hoewel er enkele mechanische problemen zijn gemeld op bepaalde modellen. Ondanks deze bedenkingen blijft de Pegaso Trail 650 een aantrekkelijk alternatief voor de Yamaha XTX 660 of Suzuki DL 650, met een combinatie van gebruiksgemak, efficiëntie en een goed uiterlijk, ideaal voor toertochten, woon-werkverkeer en off-road escapades.
Voor wie een consistente, betrouwbare en plezierige trailmotor wil, heeft dit model alles in huis.
- Vereist rijbewijs: A (alle motorafmetingen)
- Cilinderinhoud: 659 cm³
- Motortype: Eencilinder, elektronische brandstofinspuiting, balansas, dry sump-smering
- Motorvermogen en -koppel: 50 pk bij 6.250 tpm, 6,25 mkg bij 5.200 tpm
- Gewicht (leeg): 168 kg droog
- Zithoogte: 820 mm (+40 mm optioneel)
- Gemiddeld brandstofverbruik: ongeveer 4,5 tot 5,6 liter/100 km, afhankelijk van de rijomstandigheden
- Geschatte actieradius: ongeveer 290 tot 355 km
- Brandstoftankinhoud: 16 liter (plastic tank met kleine geïntegreerde box)
- Maximumsnelheid: ongeveer 160 km/u
- Type transmissie: 5-versnellingsbak, secundaire kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 1 schijf Ø 300 mm, remklauw met 2 zuigers; Achter: 1 schijf Ø 240 mm, remklauw met 1 zuiger
- Onderhoud en gebruikskosten: De motor staat bekend om zijn betrouwbaarheid, maar regelmatig onderhoud is essentieel om de prestaties op peil te houden; Euro 2 goedgekeurde motor, toegankelijke accu en zekeringen, maatwerkaccessoires verkrijgbaar