Onderdelen en accessoires motor Aprilia RST 1000 Futura
DeAprilia RST Futura 1000 debuteerde in 2001 en markeerde de vastberadenheid van Aprilia om zich te vestigen in het sportieve GT-segment tegenover bijvoorbeeld de Honda VFR. Dit in Italië geassembleerde model werd ontworpen om een geloofwaardig Europees alternatief te bieden, dat comfort, prestaties en originaliteit combineert
Accessoires en onderdelen voor Aprilia RST 1000 Futura
Vind alles wat je nodig hebt voor je Aprilia RST 1000 Futura volgens het jaar.
Dit model is gebaseerd op een chassis van aluminiumlegering met dubbele balken, dat garant staat voor stijfheid en lichtheid, twee essentiële kwaliteiten voor een GT-sportmotor. Aan de voorkant is de Futura uitgerust met een omgekeerde vork met een diameter van 43 mm en een veerweg van 120 mm, in combinatie met een krachtig remsysteem bestaande uit twee 298 mm schijven met vierzuigerremklauwen. Het 120/70-17 voorwiel werkt op een aanbevolen druk van 2,2 bar. Achter is er een monoshock met 120 mm veerweg, een 255 mm remschijf met 2-zuiger remklauwen en een 180/55-17 wiel met een bandenspanning van 2,5 bar. De transmissie verloopt via een 6-versnellingsbak en een secundaire ketting. De motor, een 60° V-twin, 4-takt, 51 mm brandstofinjectie, vloeistofgekoeld, 2 ACT, 4-kleppen, ontwikkelt 114 pk bij 9.250 tpm en 9,40 mkg koppel bij 7.000 tpm, voor een cilinderinhoud van 997,60 cc. De vermogen-gewichtsverhouding is 1,84 kg/pk en de gewicht-koppelverhouding is 22,34 kg/mkg, met een compressieverhouding van 11,8:1. De brandstoftank van 21 liter geeft een geschatte actieradius van 263 km, met een gemiddeld brandstofverbruik van 8 liter/100 km. De zithoogte is 820 mm, het drooggewicht 210 kg en het leeggewicht 247 kg. De geadverteerde topsnelheid is 235 km/u. Tot de standaarduitrusting behoren een ultracompleet dashboard en de mogelijkheid om zijkoffers te monteren dankzij het ontwerp van de achteras. Dit model, dat van 2001 tot 2004 op de markt is gebracht, moet het opnemen tegen rivalen als de BMW R 1150 RS en de Honda VFR 800 RC 46. Om te weten te komen hoe deze motorfiets dagelijks presteert en wat motorrijders ervan vinden, gaan we verder met het gebruik en de meningen.
Motorrijders die op dit model rijden, roemen vooral het uitzonderlijke comfort van het zadel, zowel voor de berijder als voor de passagier, evenals de verrassende rijeigenschappen ondanks het aanzienlijke gewicht van de machine. De motor wordt geprezen om zijn levendigheid, souplesse en prestaties, met een opmerkelijke vermogensafgifte en goed beheerde inspuiting. De stabiliteit in bochten, de kwaliteit van de verlichting en het vermogen om lange afstanden af te leggen zonder moe te worden, worden regelmatig genoemd, waardoor het een uitstekende motorfiets is om met z'n tweeën op te rijden en te toeren. Sommige gebruikers hebben echter gewezen op een aantal zwakke punten, zoals de hoogte en breedte van het zadel, wat een probleem kan zijn voor kortere rijders, en zwakke punten in het elektrische systeem, met name het uitvallen van de spanningsregelaar of het startrelais. De moeilijkheid om bepaalde reserveonderdelen te vinden, die soms alleen tegen hoge prijzen of in het buitenland verkrijgbaar zijn, wordt ook genoemd. Het specifieke ontwerp is verdeeld, maar de originaliteit en trouw van het model worden vaak genoemd als belangrijke pluspunten. Ervaren motorrijders wijzen op de betrouwbaarheid van de Rotax motor, die hoge kilometrage haalt, en de veelzijdigheid van deze allround tourer. Sommigen betreurden het voortijdige einde van de productie en de schaarste van het model op de tweedehandsmarkt, maar bevelen deze motorfiets ten zeerste aan voor wie op zoek is naar een origineel en boeiend Europees alternatief voor lange ritten of dagelijks gebruik.
Voor een volledig overzicht van de technische specificaties, zie de gedetailleerde lijst hieronder.
- Vereist rijbewijs: A-rijbewijs (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 997,60 cm³ (boring x slag: 97 x 67,5 mm)
- Motortype: 60° V-twin, 4-takt, 51 mm brandstofinjectie, vloeistofgekoeld, 2 OHC, 4 kleppen
- Motorvermogen en -koppel: 114 pk bij 9.250 tpm, 9,40 mkg bij 7.000 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 210 kg droog, 247 kg in rijklare toestand
- Zithoogte: 820 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 8 liter/100 km
- Geschatte actieradius: 263 km
- Inhoud brandstoftank: 21 liter
- Topsnelheid: 235 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, secundaire kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 2 schijven Ø 298 mm, remklauw met 4 zuigers; achter: 1 schijf Ø 255 mm, remklauw met 2 zuigers
- Onderhoud en gebruikskosten: Elke 8.000 km onderhouden; toegang via één arm, sommige specifieke onderdelen zijn moeilijk te vinden en duur; betrouwbare motor, maar wees voorzichtig met het elektrische systeem.