Onderdelen en accessoires motor Aprilia RSV4-R 1000 APRC / ABS
DeAprilia RSV4-R APRC / ABS 1000 klinkt als een belofte van sensatie voor alle sportbikeliefhebbers. Sinds dit model in 2013 op de markt kwam, heeft het een ommekeer teweeggebracht in de wereld van de hypersportmotorfietsen
Accessoires en onderdelen voor Aprilia RSV4-R 1000 APRC / ABS
Vind alles wat je nodig hebt voor je Aprilia RSV4-R 1000 APRC / ABS volgens het jaar.
Het chassis van dit model is gebaseerd op een aluminium perimeterframe met dubbele balken, wat stijfheid en lichtheid garandeert, twee essentiële kwaliteiten voor een sportmotor van dit niveau. Aan de voorzijde biedt de 43 mm telehydraulische omgekeerde vork een veerweg van 120 mm, in combinatie met een krachtige remwerking door dubbele radiale 320 mm schijven en vierzuigerremklauwen, allemaal bijgestaan door Bosch 9MP ABS dat kan worden aangepast aan het gebruik. Achter heeft de monoshock een veerweg van 130 mm en een schijf van 220 mm met 2-zuigerremklauwen voor optimale tractie. De motor, een 4-cilinder, 65° V-twin, 4-takt, 48 mm injectie, vloeistofgekoeld, dubbele ACT en 4 kleppen per cilinder, ontwikkelt meer dan 180 pk bij 12.250 tpm en een maximumkoppel van 117 Nm bij 10.000 tpm. De 6-versnellingsbak, uitgerust met een AQS-schakeling, maakt snel schakelen mogelijk zonder het gaspedaal te hoeven intrappen. Het APRC bestaat uit vier modules: tractiecontrole (ATC), instelbaar op 8 standen, instelbare antiwielregeling (AWC), 3-traps startassistent (ALC) en Shift (AQS). De zithoogte varieert tussen 840 en 845 mm afhankelijk van de versie, het drooggewicht is 186 kg en de brandstoftankinhoud is tussen 17 en 18,5 liter. Banden van 120/70-17 voor en 190/55-17 achter zorgen voor optimale grip. Tot de standaarduitrusting behoren ook lichtgewicht wielen, een geoptimaliseerd uitlaatsysteem en geavanceerde motormapping. Er zijn tal van aanpassingsmogelijkheden om de motor aan te passen aan het circuit of de weg. Laten we eens kijken hoe dit model wordt ervaren door alledaagse motorrijders.
In het dagelijks gebruik maakt de RSV4-R APRC indruk met zijn sportieve karakter en eenvoudige rijgedrag, ondanks zijn uitgesproken racegerichte karakter. Motorrijders roemen de precisie van het chassis, de stabiliteit bij hoge snelheden en het reactievermogen van de V4-motor, die een gevoel geeft dat een racemachine waardig is. De instelbare ABS-remmen en het APRC elektronisch managementsysteem worden vooral gewaardeerd om hun efficiëntie en hun vermogen om het rijden veiliger te maken, zelfs voor minder ervaren rijders. De compactheid van de motorfiets, de rijpositie en de kwaliteit van de elektronische hulpmiddelen maken de RSV4-R toegankelijk en geruststellend, terwijl je op het circuit je grenzen kunt verleggen. De versnellingspook, tractiecontrole en wheeliecontrole, die allemaal kunnen worden uitgeschakeld, bieden een gepersonaliseerde ervaring die past bij het niveau en de voorkeuren van elke rijder. Gebruikers roemen het meeslepende geluid van de V4, de snelheid van schakelen en het gevoel op een echte, gehomologeerde SBK te rijden. Als zwak punt wordt genoemd dat het gebrek aan ruimte voor een passagier het gebruik beperkt tot solo rijden, wat de sportieve oriëntatie van het model bevestigt. Hoewel de demping minder geavanceerd is dan bij de fabrieksversie, is deze nog steeds effectief voor dynamisch gebruik. Een brandstofverbruik van 7,4 liter per 100 km en een actieradius van 220 km worden als redelijk beschouwd voor een sportmotor in deze categorie, ook al zijn langeafstandsritten niet zijn voornaamste roeping. In de loop der jaren is deze iconische motorfiets geëvolueerd om een zeldzaam compromis te bieden tussen prestaties, technologie en toegankelijkheid, waardoor hij een referentie is geworden voor sensatiezoekers en precisierijders.
Als je van cijfers houdt, dan zitten de technische specificaties van dit model vol verrassingen.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (motor)
- Cilinderinhoud: 998 cm3
- Motortype: 4-cilinder, 65° V-twin, 4-takt, 48 mm injectie, vloeistofgekoeld, dubbele ACT, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en koppel: meer dan 180 pk bij 12 250 tpm, 96/117 Nm bij 7 700/10 000 tpm
- Gewicht (leeg): 186 kg droog
- Zithoogte: 840 tot 845 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 7,4 liter/100 km
- Geschatte actieradius: 220 km
- Brandstoftankinhoud: 17 tot 18,5 liter
- Topsnelheid: meer dan 250 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, secundaire kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 2 schijven Ø 320 mm, radiaal gemonteerd, 4-zuiger remklauw, ABS Bosch 9MP; Achter: 1 schijf Ø 220 mm, 2-zuiger remklauw, ABS
- Onderhoud en gebruikskosten: Standaard hypersport-onderhoud, hoge gebruikskosten door technologie en prestaties, erkende betrouwbaarheid maar regelmatig onderhoud vereist