Onderdelen en accessoires motor Aprilia SMV 1200 Dorsoduro ABS
DeAprilia SMV Dorsoduro ABS 1200 heeft zich gevestigd als een sleutelfiguur in het segment van de supermotards met grote cilinderinhoud
Accessoires en onderdelen voor Aprilia SMV 1200 Dorsoduro ABS
Vind alles wat je nodig hebt voor je Aprilia SMV 1200 Dorsoduro ABS volgens het jaar.
Dit model heeft een specificatieblad dat past bij zijn ambities. Zijn 90° L-twin, 4-takt, vloeistofgekoelde DOHC-motor met brandstofinspuiting en vier kleppen per cilinder ontwikkelt 130 pk bij 8.700 t/min en 11,7 kg koppel bij 7.200 t/min. Dubbele vonkontsteking, gedifferentieerde ontstekingsmapping en Ride by Wire halen het maximale uit het vermogen van de twin, met drie rijmodi (Sport, Touring, Rain) voor alle omstandigheden. Op de ATC-ABS versie zijn het ABS en de ATC tractiecontrole, afgeleid van de RSV4, instelbaar en uitschakelbaar, wat een niveau van veiligheid en aanpassing biedt dat zelden op een supermotard wordt gezien. Het chassis combineert een stalen buizenframe met aluminium zijplaten, wat zorgt voor stijfheid en lichtheid. Het chassis heeft een 43mm upside-down vork, een dubbelspaaks achterbrug, volledig instelbare Sachs vering en een wielbasis van 1.528mm. De remmen worden verzorgd door twee 320mm radiaal gemonteerde voorschijven met 4-zuiger remklauwen en een 240mm achterschijf met een 1-zuiger remklauw. De 6-versnellingsbak en kettingaangedreven secundaire transmissie zorgen voor een snelle acceleratie, terwijl de brandstoftank van 15 liter een actieradius geeft van 120 tot 150 km, afhankelijk van het gebruik. Een zithoogte van 870 mm en een leeggewicht van 210 kg onderstrepen de sportieve en exclusieve positionering van het model. Tot de standaarduitrusting behoren ook een mini-ventilatie, handbeschermers en een 2-1-2 uitlaatsysteem. De Dorsoduro 1200 is bedoeld voor veeleisende rijders die houden van technologie en sensatie. Laten we eens kijken hoe deze supermotard presteert in het dagelijks gebruik en wat gebruikers erover te zeggen hebben.
Op de Dorsoduro 1200 liggen de sensaties voor het oprapen. Motorrijders roemen het vermogen van de twin, het betoverende geluid en de souplesse van de motor, die al bij lage toerentallen aanslaat zonder te kloppen. Op bochtige wegen worden de wendbaarheid en stabiliteit gewaardeerd, net als de veiligheid die wordt geboden door ABS en ATC op de uitgeruste versie. Het verwoestende design, de supermotard-achtige zithouding en de hoogwaardige afwerking worden ook regelmatig genoemd als sterke punten. Dankzij de drie rijmodi en elektronische hulpmiddelen kun je de motor aanpassen aan je rijstijl of de weersomstandigheden, voor nog meer rijplezier tijdens elke rit. Dit model is echter niet zonder kritiek. Het comfort wordt als karig beoordeeld en het hoge, schuine zadel en de harde vering beperken het plezier op lange ritten of in de stad. Met een gewicht van meer dan 200 kg en een zithoogte van 870 mm vergt hij een zekere mate van ervaring, waardoor hij voor de minder ervaren rijder moeilijk onder de knie te krijgen is. Met een actieradius tussen 120 en 150 km moet je tijdens sportieve ritten de brandstofmeter in de gaten houden. Sommige gebruikers noemen ook problemen met de service na verkoop of de verkrijgbaarheid van onderdelen, hoewel Autres goede ervaringen met hun dealer melden. Ondanks deze bedenkingen is dit nog steeds een leuke motorfiets, ontworpen voor sensatiezoekers en technologieliefhebbers die op zoek zijn naar een supermotard met een sterk karakter.
Voor degenen die er alles over willen weten, zijn hier de belangrijkste technische specificaties.
- Vereist rijbewijs: A (alle motorvarianten)
- Cilinderinhoud: 1.197 cm³
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, brandstofinjectie, vloeistofgekoeld, 2 OHC, 4 kleppen per cilinder, dubbele ontsteking
- Motorvermogen en -koppel: 130 pk bij 8.700 tpm, 11,7 mkg bij 7.200 tpm
- Gewicht (vol): 210 kg
- Zithoogte: 870 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: tussen 5,9 en 9,5 L/100 km (afhankelijk van rijstijl)
- Geschatte actieradius: ongeveer 120-150 km
- Inhoud brandstoftank: 15 liter
- Maximumsnelheid: 200 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, secundaire kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 2 x 320 mm radiale schijven, 4-zuiger remklauwen, achter: 1 x 240 mm schijf, 1-zuiger remklauw, ABS (op ATC-versie)
- Onderhoud en gebruikskosten: Onderhoud wordt als eenvoudig en redelijk betaalbaar beschouwd, maar de service na verkoop varieert van regio tot regio. De motor wordt als betrouwbaar beschouwd, met een paar aandachtspunten: hydraulische koppeling, ride-by-wire-injectie en gemiddelde beschikbaarheid van onderdelen.