Onderdelen en accessoires motor Aprilia SMV 750 Dorsoduro ABS (Sachs-vork)
De Aprilia SMV Dorsoduro ABS (Sachs vork) 750 markeerde een keerpunt in de geschiedenis van de Italiaanse fabrikant en vestigde zich als een supermotard voor de weg die zowel toegankelijk als karaktervol was
Accessoires en onderdelen voor Aprilia SMV 750 Dorsoduro ABS (Sachs-vork)
Vind alles wat je nodig hebt voor je Aprilia SMV 750 Dorsoduro ABS (Sachs-vork) volgens het jaar.
Dit model wordt aangedreven door een 749,9cc 90° V-twin motor die is ontworpen om de ruimte te optimaliseren en trillingen te verminderen. Deze eenheid, die wordt gedeeld met de Shiver, is voorzien van gemengde ketting- en tandwieltiming, hoogwaardige elektronische brandstofinspuiting en vloeistofkoeling. Modulaire motormapping, toegankelijk vanaf het stuur, biedt drie modi (Sport, Touring, Rain) om het gedrag van de motorfiets aan elke situatie aan te passen. De tweede generatie Ride-by-Wire elektronische gasklep regelt de opening van de gasklep voor lineaire acceleratie en gecontroleerd rijden. Het chassis combineert een stalen trellisframe met aluminium zijplaten voor stijfheid en wendbaarheid. De voorvering is een volledig verstelbare 43mm omgekeerde Sachs-voorvork met 160mm veerweg. Achteraan is de Sachs schokdemper zijdelings gemonteerd volgens het cantilever-principe en is instelbaar voor voorbelasting en terugvering, zodat hij geschikt is voor alle rijstijlen. De uitgeholde achterbrug verbetert de algehele stabiliteit. De dubbele remschijven voor met radiale remklauwen in combinatie met het optionele ABS (leverbaar vanaf september 2008) zorgen voor een doeltreffende remwerking, terwijl de eenschijfsrem achter het veiligheidspakket compleet maakt. De standaarduitrusting omvat een variabel stuur, instelbare hydraulische rem- en koppelingshendels, een instelbare versnellingspook en een gecombineerd instrumentenpaneel met digitale toerenteller en digitaal display. De Dorsoduro is goedgekeurd als tweezitter en wordt geleverd met voetsteunen voor de passagier en een steunstang. Er is een breed scala aan accessoires en motoronderdelen beschikbaar voor verdere aanpassingen. Na dit technische overzicht gaan we verder met het dagelijkse gebruik en de meningen van motorrijders over dit model.
Motorrijders die dagelijks op de Dorsoduro 750 rijden, waarderen vooral de speelse, soepele en responsieve motor, die een royaal koppel levert bij lage toerentallen. De versnellingsbak, die bekend staat om zijn soepelheid, kan echter last hebben van een paar valse stops. De rechte zithouding en de hoge zithoogte (870 mm) zijn bevorderlijk voor de wendbaarheid en de aanval, maar kunnen voor sommige passagiers ongemakkelijk zijn, vooral omdat de voetsteunen apart worden geleverd. Dit model is wendbaar en precies, met een gewicht van 186 kg dat gemakkelijk onder controle te houden blijft, zelfs op bochtige of gladde wegen. De Sachs vering, zowel voor als achter, wordt geprezen om zijn stevigheid, zelfs onder dynamische rijomstandigheden, hoewel de voorvork wat terughoudendheid kan missen bij het terugveren en de achterschokdemper, die te hoog is afgesteld, soms wat stuitert op ruwe oppervlakken. De voorremmen zijn krachtig, maar niet erg progressief en de gasrespons is soms bruut in de Sport-modus. Het optionele ABS biedt zekerheid op nat wegdek of bij hard remmen. De actieradius, beperkt door de brandstoftank van 12 liter (130 tot 200 km afhankelijk van de rijstijl), wordt vaak genoemd als een zwak punt voor lange ritten. De aantrekkingskracht van de Dorsoduro 750 ligt in zijn gebruiksvriendelijkheid, zijn originaliteit en het rijplezier dat hij biedt, zowel solo als voor sportieve ritten. De verschillende versies, met of zonder ABS, zijn geschikt voor een breed scala aan rijders, van sensatiezoekers tot rijders die op zoek zijn naar een veelzijdige, betrouwbare machine. Dit model wordt gezien als een geslaagd compromis tussen sportiviteit, plezier en functionaliteit en blijft een grote groep enthousiastelingen voor zich winnen.
Hier is het volledige specificatieblad voor degenen die er alles over willen weten.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorvarianten)
- Cilinderinhoud: 749,9 cc
- Motortype: 90° V-twin, gemengde ketting- en kettingwieltiming, elektronische brandstofinspuiting, vloeistofkoeling, 3-weg katalysator
- Motorvermogen en -koppel: 92 pk, max. koppel 8,4 mkg bij 4.500 tpm
- Gewicht (vol): 186 kg
- Zithoogte: 870 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: ongeveer 6,5 liter/100 km
- Geschatte actieradius: ongeveer 185 km
- Inhoud brandstoftank: 12 liter
- Maximumsnelheid: ongeveer 200 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, kettingaandrijving
- Remmen: Dubbele remschijven voor met radiale remklauwen, optioneel ABS (vanaf september 2008), enkele remschijf achter, instelbare hydraulische bediening
- Onderhoud en gebruikskosten: Standaard onderhoud voor een geavanceerde twin. Aprilia netwerk gekoppeld aan premium onderdelen, regelmatig onderhoud en controles zijn essentieel (injectie, ketting, remmen, ophanging).