Onderdelen en accessoires motor Aprilia SMV 750 Dorsoduro ABS (Showa-vork)
DeAprilia SMV Dorsoduro ABS (Showa Fork) 750 is een motorfiets die de boel op stelten heeft gezet sinds hij werd onthuld op de EICMA show in Milaan in 2007
Accessoires en onderdelen voor Aprilia SMV 750 Dorsoduro ABS (Showa-vork)
Vind alles wat je nodig hebt voor je Aprilia SMV 750 Dorsoduro ABS (Showa-vork) volgens het jaar.
Dit model is gebouwd op een solide technische basis, geërfd van de Shiver, maar aangepast aan de geest van de Supermotard. De 749,9cc 90° V-twin motor is intern ontworpen door Aprilia met de steun van de Piaggio Groep. Deze compacte, responsieve viertaktmotor is uitgerust met een Ride-by-Wire elektronische gashendel van de tweede generatie, waarmee je kunt kiezen uit drie motorinstellingen (Sport, Touring, Rain) via een knop op de linker schakelkast. Met 92 pk bij 8.750 t/min en een maximumkoppel van 8,4 kg bij 4.500 t/min is de motor levendig en flexibel genoeg voor dagelijks gebruik. Het chassis is een combinatie van stalen trellis en aluminium zijplaten, wat zorgt voor stijfheid en lichtheid. De 43mm upside-down voorvork heeft een veerweg van 160mm aan de voorzijde, terwijl de achterschokdemper is uitgerust met een Showa zijschokdemper met instelbare voorbelasting en uitgaande demping. De remmen worden verzorgd door een dubbele 320mm schijf aan de voorzijde met 4 zuiger radiale remklauwen en een 240mm schijf aan de achterzijde, met ABS als optie voor extra veiligheid. De transmissie verloopt via een nauwkeurige 6-versnellingsbak en een robuuste ketting. De uitrusting omvat een variabel stuur, verstelbare hydraulische hendels, een gecodeerde sleutel, een gecombineerd digitaal/analoog instrumentenpaneel met motordiagnose en een kleine kofferbak onder het passagierszadel. De motor is goedgekeurd als tweezitter, waarbij voetsteunen voor de passagier worden meegeleverd, maar niet standaard worden gemonteerd. De uitlaat heeft een driewegkatalysator en de Dorsoduro is verkrijgbaar in diverse kleuren. Laten we, voordat we verder gaan met het dagelijks gebruik en de meningen van motorrijders, [comment] geven op de prestaties van dit model op de weg.
Rijdend op de Dorsoduro 750 vallen de wendbaarheid en speelsheid direct op. De rechte zithouding, het brede stuur en de intuïtieve bediening zorgen voor een zelfverzekerde rit, zowel in de stad als op bochtige wegen. De motor wordt gewaardeerd om zijn flexibiliteit en beschikbare koppel vanaf lage toerentallen, waardoor de motor zowel geschikt is voor dagelijks woon-werkverkeer als voor sportieve ritten. De selectie van motormodi maakt het mogelijk om de gasrespons aan te passen aan elke situatie, hoewel de Sport-modus verrassend levendig kan zijn bij lage toerentallen. Het krachtige remmen voor is geruststellend, hoewel sommige gebruikers een gebrek aan progressiviteit in hun ervaring hebben opgemerkt. Het hoge, stevige zadel, typisch voor een Supermotard, draagt bij aan de identiteit van de motorfiets, maar kan de eerste kilometers verrassend zijn. De achtervering, die effectief is op een goede ondergrond, is stugger op ruwe wegen. De actieradius, beperkt door de brandstoftank van 12 liter (130 tot 200 km afhankelijk van de rijstijl), wordt vaak genoemd als de grootste tekortkoming, net als het gewicht, dat voelbaar is bij lage snelheden. De gebruiksvriendelijkheid, het assertieve design en het rijplezier maken deze tekortkomingen voor de meeste gebruikers echter ruimschoots goed. De versies met ABS en 25 kW verbreden de aantrekkingskracht van de Dorsoduro, waardoor hij toegankelijk is voor een brede groep rijders. De Dorsoduro spreekt vooral diegenen aan die op zoek zijn naar een leuke, andere en temperamentvolle motorfiets, met een sterke visuele identiteit en een unieke ervaring, vooral wanneer ze solo rijden.
Voor wie er alles over wil weten, zijn hier de belangrijkste technische gegevens om te onthouden:
- Vereist rijbewijs: A (alle motorvarianten)
- Cilinderinhoud: 749,9 cc
- Motortype: 90° open V-twin, 4-takt, gemengde ketting/tandwiel timing, vloeistofgekoeld, Ride-by-Wire elektronische brandstofinjectie
- Motorvermogen en -koppel: 92 pk bij 8.750 tpm, max. koppel 8,4 mkg bij 4.500 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 186 kg (droog), 206 kg (vol)
- Zithoogte: 870 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: ongeveer 6,5 L/100 km
- Geschatte actieradius: 130 tot 200 km
- Inhoud brandstoftank: 12 liter
- Maximumsnelheid: ongeveer 200 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, kettingaandrijving
- Remmen: Dubbele 320 mm remschijven voor met 4 zuiger radiale remklauwen, 240 mm remschijven achter, optioneel ABS
- Onderhouds- en gebruikskosten: Motor ontworpen voor eenvoud en toegankelijkheid; regelmatig onderhoud vereist, kosten worden als matig beschouwd voor een complexe twin