Onderdelen en accessoires motor Aprilia SMV 750 Dorsoduro (Showa-vork)
DeAprilia SMV Dorsoduro (Showa Fork) 750 maakte zijn debuut op de EICMA show in Milaan in 2007, voordat hij in 2008 in de verkoop ging
Accessoires en onderdelen voor Aprilia SMV 750 Dorsoduro (Showa-vork)
Vind alles wat je nodig hebt voor je Aprilia SMV 750 Dorsoduro (Showa-vork) volgens het jaar.
Dit model is gebaseerd op een stalen buizenframe, versterkt met aluminium zijplaten om stijfheid en lichtheid te garanderen. Zijn 749,9 cc 90° V-twin produceert 92 pk bij 8.750 t/min en een maximumkoppel van 8,4 kg bij 4.500 t/min. Deze motor, die wordt gedeeld met de Shiver 750, heeft een verstelbare gasklep met drie standen (Sport, Touring, Rain) die toegankelijk zijn via de linker schakelknop, en een Ride by Wire elektronische gashendel van de tweede generatie, voor een nauwkeurige respons die is aangepast aan elke situatie. Het chassis is voorzien van een 43mm upside-down voorvork met 160mm veerweg en een Sachs achterschokdemper met instelbare voorbelasting en uitgaande demping, die werkt volgens het Cantilever-principe zonder stoterstangen. De remmen worden verzorgd door dubbele 320mm voorschijven met Aprilia radiale remklauwen met 4 zuigers en een 240mm achterschijf. Dankzij de 6-versnellingsbak met een eindoverbrenging van 16:46 kan het potentieel van de motor optimaal worden benut. De standaarduitrusting omvat een variabel stuur, instelbare hydraulische bedieningselementen, een gecombineerd instrumentenpaneel (digitale toerenteller, digitaal display), gecodeerde sleutel, driehoekige spiegels en een opbergvak onder het passagierszadel. De brandstoftank heeft een inhoud van 12 liter, wat de actieradius beperkt tot 130 à 200 km, afhankelijk van de rijstijl. Motorrijders kunnen hun Dorsoduro ook personaliseren met een breed scala aan uitrustingen en opties. Om erachter te komen hoe dit model dagelijks presteert en wat zijn gebruikers ervan vinden, laten we eens kijken wat zij ervan vinden en hoe hij op de weg wordt gebruikt.
In het dagelijks gebruik wordt de Dorsoduro 750 gewaardeerd om zijn wendbaarheid, rechte zithouding en speelse karakter. Motorrijders roemen zijn gemakkelijke handling, het reactievermogen van de motor en de modulariteit die wordt geboden door de verschillende inspuitmodi. In de stad is hij perfect bruikbaar, zonder ooit over de schreef te gaan, en hij blijft aangenaam voor het dagelijkse woon-werkverkeer. Op de weg zorgen zijn wendbaarheid en hoge zwaartepunt ervoor dat hij gemakkelijk door bochten glijdt, waardoor het een waar rijplezier is. Het sterke design en de ergonomie worden regelmatig genoemd als sterke punten, net als de vriendelijkheid van de gebruikers. De kwaliteit van de afwerking, de leesbaarheid van het instrumentenpaneel en de gemakkelijke toegang tot de bedieningselementen worden ook gewaardeerd. Op het gebied van remmen werd de kracht van de dubbele voorschijven geprezen, hoewel sommige rijders een gebrek aan progressiviteit opmerkten. De achterschokdemper, die vrij stevig is afgesteld, kan op slechte ondergronden een paar stuiteringen veroorzaken, wat degenen die de voorkeur geven aan puur comfort kan hinderen. De beperkte actieradius, als gevolg van de 12-liter brandstoftank, is het belangrijkste zwakke punt, vooral tijdens sportief rijden wanneer het brandstofverbruik toeneemt. Desondanks blijft de Dorsoduro 750 een aantrekkelijk alternatief voor duurdere rivalen en biedt hij waar voor zijn geld. De onderhouds- en gebruikskosten zijn gemiddeld voor deze categorie, met specifieke onderdelen die verkrijgbaar zijn bij specialisten. Voor liefhebbers van de allround supermotard behoudt dit model een speciaal plekje in de harten van motorrijders.
Als je nieuwsgierig bent geworden, bekijk dan hieronder het volledige specificatieblad!
- Vereist rijbewijs: A-rijbewijs (alle motorvarianten)
- Cilinderinhoud: 749,9 cc
- Motortype: 90° V-twin, 4-takt, Ride by Wire elektronische brandstofinspuiting
- Motorvermogen en -koppel: 92 pk bij 8.750 tpm; 8,4 mkg bij 4.500 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 186 kg droog, 206 kg volgeladen
- Zithoogte: 870 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: ca. 6 liter/100 km
- Geschatte actieradius: 130 tot 200 km, afhankelijk van rijstijl
- Inhoud brandstoftank: 12 liter
- Maximumsnelheid: Ongeveer 210 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, kettingaandrijving (16:46)
- Remmen: 320 mm dubbele remschijf voor, radiale remklauwen met 4 zuigers; 240 mm remschijf achter
- Onderhoud en gebruikskosten: Periodiek onderhoud; gemiddelde kosten voor een fiets van 750 cm³; specifieke onderdelen verkrijgbaar