Onderdelen en accessoires motor Aprilia SXV 450
DeAprilia SXV 450 staat voor durf en innovatie in de wereld van supermotoren. In 2006 maakte Aprilia een grote indruk met de lancering van dit model, de eerste supermotard met middelgrote cilinderinhoud die een V-twin-motor gebruikte, waar de concurrentie vertrouwde op een eencilindermotor
Accessoires en onderdelen voor Aprilia SXV 450
Vind alles wat je nodig hebt voor je Aprilia SXV 450 volgens het jaar.
Dit model heeft een mixed perimeter chassis, een combinatie van trellis buizen en aluminium zijplaten voor een optimale balans tussen stijfheid en lichtheid. De aluminium achterbrug met variabele doorsnede zorgt voor een uitstekende controle over de achterkant, terwijl de voorvering wordt verzorgd door een 48 mm Sachs omgekeerde vork met TIN anti-frictiebehandeling en instelbare uitgaande en ingaande demping. Aan de achterkant is de Piggy Back schokdemper volledig instelbaar, zodat de motorfiets kan worden aangepast aan alle eisen van sportief rijden. De aluminium wielen zijn voor voorzien van 120/70 x 17 banden en achter van 180/55 x 17 banden voor een scherp rijgedrag. De remmen worden verzorgd door een lichtgewicht 320 mm remschijf voor met radiale remklauw en een 240 mm remschijf achter met remklauw met enkele zuiger, voor een doeltreffende remwerking. De 77° open V-twin motor, zonder balansregelaar, is ontworpen om trillingen te minimaliseren en snel op toeren te komen. Dit compacte blok maakt gebruik van hoogwaardige materialen zoals aluminium, magnesium en titanium voor de kleppen en profiteert van gescheiden smering voor versnellingsbak en motor. De programmeerbare elektronische brandstofinjectie, met dubbele curve mapping (soft/hard) die vanaf het stuur kan worden geselecteerd, maakt het mogelijk om het gedrag van de motor aan te passen. De 5-versnellingsbak heeft supermotardspecifieke verhoudingen en de eindaandrijving is een 15/56. De uitrusting omvat een brandstoftank van 7,5 tot 7,8 liter, een tweekleurig zadel, een Magura stuur, een compact elektronisch instrumentenpaneel, een elektrische starter en een 340W dynamo. Aprilia biedt ook speciale V. D.B versies, geoptimaliseerd voor wedstrijden. Laten we nu eens kijken hoe deze supermotard wordt ervaren door alledaagse motorrijders.
Motorrijders die op dit model rijden, merken meteen zijn exclusieve karakter en sportieve aard op. Deze motor wordt gezien als een echte gehomologeerde racemachine die intense sensaties kan leveren dankzij zijn elastische tweecilindermotor en zijn zeer voorwaartse, offroad-rijpositie. De wendbaarheid van het chassis, de stijfheid van het onderstel en de kwaliteit van de vering worden bijzonder op prijs gesteld, waardoor de rijder met precisie bochten kan nemen en het glijden op circuits of bochtige wegen onder controle heeft. Het krachtige remsysteem en de efficiënte versnellingsbak worden ook geprezen, net als de mogelijkheid om het gedrag van de motor aan te passen via double-curve mapping. Aan de andere kant worden een aantal zwakke punten regelmatig genoemd: het hoge, stevige zadel, het gebrek aan praktische voorzieningen (geen voetensteun voor de passagier, geen opbergruimte) en een actieradius die beperkt wordt door de kleine brandstoftank. Ervaren motorrijders roemen het vermogen van het model om laag in het toerengebied te vallen, zijn soepele oppakken en zijn lange bereik, maar merken op dat het even wennen is om het volledige potentieel van de tweecilinder te benutten, met name op het gebied van glide management en rijden op het circuit. De 450 versie wordt gezien als levendiger en sportiever, maar heeft soms te weinig vermogen op de weg, terwijl de 550 indruk maakt met zijn vermogen. Over het algemeen wordt deze supermotard beschouwd als een technologisch juweeltje, gereserveerd voor een gepassioneerde klantenkring die op zoek is naar een pure rijervaring, ver weg van de compromissen van het dagelijks leven. Motorrijders waarderen ook de mogelijkheid om hun machine aan te passen dankzij een breed scala aan specifieke accessoires.
Voor meer informatie vind je hier de gedetailleerde technische specificaties van de SXV 450.
- Vereist rijbewijs: compatibel met A2 rijbewijs
- Cilinderinhoud: 449 tot 450 cm³
- Motortype: 77° V-twin, 4-takt, watergekoeld, 1 OHC, 8 titanium kleppen, programmeerbare elektronische brandstofinspuiting (diameter 38 mm), gescheiden versnellingsbak/motorsmering
- Motorvermogen en -koppel: ca. 55 pk voor de 450, koppel niet gespecificeerd
- Gewicht (onbeladen): ca. 140 kg droog
- Zithoogte: 918 mm (afhankelijk van uitvoering)
- Gemiddeld brandstofverbruik: ongeveer 7,5 tot 9,5 L/100 km
- Geschatte actieradius: beperkt tot ongeveer 75-100 km
- Inhoud brandstoftank: 7,5 tot 7,8 liter
- Maximumsnelheid: NC (motor tot 12.000 tpm)
- Type transmissie: 5-versnellingsbak, supermotardspecifieke verhoudingen, kettingeindaandrijving
- Remmen: voor 320 mm radiale remschijf, achter 240 mm enkelzuiger remschijf
- Onderhoud en gebruikskosten: Aanhoudend en veeleisend onderhoud vanwege het sportieve karakter van de motor en aandrijflijn, hoge gebruikskosten, beperkte praktische aspecten (kleine brandstoftankinhoud, beperkt comfort), vooral aanbevolen voor gebruik op bochtige wegen, circuits of sportief rijden.