Onderdelen en accessoires motor Aprilia Tuono 1000 V4 R ABS
DeAprilia Tuono V4 R ABS 1000 is een sportieve roadster met een sterke persoonlijkheid, rechtstreeks geïnspireerd door de beroemde RSV4 superbike
Accessoires en onderdelen voor Aprilia Tuono 1000 V4 R ABS
Vind alles wat je nodig hebt voor je Aprilia Tuono 1000 V4 R ABS volgens het jaar.
Dit model is gebaseerd op de aandrijflijn van de RSV4, aangepast om een minder extreem, meer weggedrag te bieden. Zijn 65° V4-motor, zeer compact voor een 1000 cc machine, levert 170 pk bij 11.500 tpm en 11,3 kg koppel bij 9.500 tpm in vrijloopversie, terwijl de Franse versie beperkt is tot 106 pk. Elektronische brandstofinspuiting, met één injector per cilinder, en een aangepast uitlaatsysteem om het geluidsniveau te verlagen getuigen van de zorg die is besteed aan het ontwerp. De cassetteversnellingsbak, standaard gecombineerd met een versnellingspook, vergemakkelijkt het onderhoud en maakt snel schakelen mogelijk. Het chassis is gebaseerd op een aluminium frame met dubbele balken van 10,5 kg en een aluminium achterbrug van 5,1 kg, beide afgeleid van de RSV4 R. Volledig instelbare Sachs-ophanging, zowel voor als achter, en standaard een stuurdemper zorgen voor een nauwkeurig rijgedrag en een hoge mate van dynamiek. De remmen worden verzorgd door 320mm remschijven met radiale Brembo remklauwen, aangevuld met een axiale hoofdremcilinder en Bosch ABS met [positions]. Het totaalgewicht is 215,4 kg, met een evenwichtige gewichtsverdeling voor/achter. Op het gebied van elektronica beschikt de Tuono V4 R ABS over drie motormappingmodi (Road, Sport, Track) en APRC (Aprilia Performance Ride Control), inclusief Traction Control (8 niveaus), Wheelie Control (2 niveaus) en Launch Control (3 niveaus), die allemaal kunnen worden uitgeschakeld. ABS wordt niet automatisch opnieuw geactiveerd als het contact wordt uitgeschakeld en bij elke wijziging van de bandenmaat moeten de assistenten opnieuw worden gekalibreerd via het dashboard. Het onderhoudsinterval is 10.000 km, waarbij de bougies en het luchtfilter elke 20.000 km worden gereinigd of vervangen en de klepspeling wordt gecontroleerd. Het gemiddelde brandstofverbruik is 9,2 liter/100 km. Benieuwd naar de prestaties van dit model in het dagelijks gebruik [comment]? De meningen van motorrijders zijn duidelijk...
Rijden met de Tuono V4 R ABS is een onmiddellijke en intense ervaring. Rijders roemen het vermogen van de V4-motor, zijn gespierde acceleratie en zijn unieke geluid, een echt mechanisch concert. De veeleisende zithouding vereist een zekere fysieke inspanning, vooral voor rijders kleiner dan 1,75 m vanwege de zithoogte van 835 mm. In de stad is dit model minder geschikt voor de openbare weg: zijn sportieve karakter komt volledig tot uiting op de openbare weg of het circuit, waar hij zijn volledige potentieel onthult dankzij een voorbeeldige stijfheid, een precieze voorkant en een dynamisch rijgedrag op topniveau. De besturing is gemakkelijk onder de knie te krijgen en de versnellingspook draagt bij aan het rijplezier, maar het gebruik in de stad blijft vermoeiend en de achterbank is niet erg uitnodigend. De vering wordt als wat droog ervaren op ruwe oppervlakken, de bescherming is beperkt en het comfort is mager, ondanks het nieuwe zadel. De alomtegenwoordige elektronica biedt een echt veiligheidsnet, met effectief ABS, Traction Control en aanpasbare hulpsystemen, die worden gewaardeerd om hun vermogen om zich aan te passen aan verschillende rijstijlen. Motorrijders roemen de motorprestaties, de technologie aan boord en het unieke karakter van dit model, maar wijzen ook op het veeleisende dagelijkse gebruik en het hoge brandstofverbruik. De prijs/prestatie/technologie verhouding wordt als eerlijk beoordeeld in vergelijking met de concurrentie. Voor liefhebbers van sensatie en technologie blijft deze roadster een referentie.
Bekijk het volledige specificatieblad hieronder voor meer informatie.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 1000 cm³
- Motortype: 65° V4, 4-takt, vloeistofgekoeld, elektronische brandstofinspuiting, één injector per cilinder, 6-versnellingsbak met schakelmechanisme
- Motorvermogen en koppel: 170 pk bij 11.500 tpm (vrije versie), 11,3 mkg bij 9.500 tpm; Franse versie beperkt tot 106 pk
- Gewicht (vol): 215,4 kg
- Zithoogte: 835 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 9,2 liter/100 km
- Geschatte actieradius: ongeveer 200 km
- Inhoud brandstoftank: 18,5 liter
- Maximumsnelheid: ongeveer 265 km/u
- Type transmissie: Ketting, 6-versnellingsbak met shifter (Aprilia Quick Shift)
- Remmen: 320 mm remschijven voor, Brembo radiale remklauwen, axiale hoofdremcilinder, Bosch 3-standen ABS
- Onderhoud en gebruikskosten: elke 10.000 km onderhoud, bougies en luchtfilter elke 20.000 km gereinigd/vervangen, klepspeling gecontroleerd. Bovengemiddelde onderhoudskosten door de complexiteit van de V4 motor en de kwaliteit van de uitrusting.