Onderdelen en accessoires motor Aprilia Tuono 1000 V4 R APRC / ABS
DeAprilia Tuono V4 R APRC / ABS 1000 belichaamt Aprilia's radicale visie op de sportroadster, geboren uit de wens om het DNA van de RSV4, wereldkampioen Superbike, om te zetten in een toegankelijkere en veelzijdigere versie
Accessoires en onderdelen voor Aprilia Tuono 1000 V4 R APRC / ABS
Vind alles wat je nodig hebt voor je Aprilia Tuono 1000 V4 R APRC / ABS volgens het jaar.
Dit model is gebaseerd op een aluminium perimeterframe met dubbele balken, een erfenis van de RSV4, dat garant staat voor een voorbeeldige stijfheid en stabiliteit bij hoge snelheden. De stuurkolom, open tot 25° en 10 mm naar voren, verlengt de wielbasis tot 1.440 mm, waardoor de stabiliteit wordt gemaximaliseerd zonder dat dit ten koste gaat van de wendbaarheid. Aan de voorkant zorgen de 43 mm-diameter en 120 mm veerweg van de Sachs telehydraulische omgekeerde voorvork in combinatie met de Brembo radiale 4zuigerremklauwen en 320 mm schijven voor een nauwkeurige en krachtige remwerking. Achter heeft de monoshock een veerweg van 130 mm en een 220 mm schijf met 2-zuiger remklauw maakt het pakket compleet. De vloeistofgekoelde 4-takt V4-motor van 65° met 48 mm injectie levert 167 pk bij 11.500 t/min en 11,2 kg koppel bij 9.500 t/min. De 6-versnellingsbak, gecombineerd met een versnellingspook, zorgt voor snel en soepel schakelen. De secundaire transmissie verloopt via een ketting. Het elektronische APRC-pakket omvat ATC (8-standen instelbare tractiecontrole), AWC (instelbare antiwielregeling), ALC (3-traps startassistent) en AQS (Shift). Dankzij drie brandstofinjectiestanden (Track, Sport, Road) kan de motorfiets worden aangepast aan elk type gebruik. De brandstoftank heeft een inhoud van 17 tot 18,5 liter, afhankelijk van de versie, de zithoogte is 835 mm en het gewicht varieert van 179 kg droog tot 191 kg volgeladen. De banden zijn 120/70-17 voor en 190/55-17 achter. Voor degenen die hun machine willen optimaliseren of onderhouden, is er een breed assortiment accessoires en motoronderdelen beschikbaar. Laten we nu overgaan naar de gebruikerservaringen en meningen van de motorrijders die deze uitzonderlijke roadster hebben geadopteerd.
De meningen van rijders over de Tuono V4 R APRC / ABS 1000 zijn bijzonder enthousiast. Velen beschouwen hem als een van de beste sportroadsters op de markt en prijzen zijn veelzijdigheid en moderniteit ondanks zijn indrukwekkende vermogen. Zijn gemakkelijke handling en minder beperkende rijpositie dan bij een hypersport worden ook regelmatig genoemd als grote pluspunten. De V4-motor levert unieke sensaties, met een krachtige stuwkracht bij elke acceleratie en een geluid dat liefhebbers in vervoering brengt. Het elektronische APRC-pakket, met zijn verschillende assistenten, wordt zeer gewaardeerd om de veiligheid en controle die het biedt, hoewel sommigen erop wijzen dat de nervositeit van het motorblok een zekere mate van ervaring vereist, vooral in de Track-modus. De agressieve styling en het sportieve chassis, geërfd van de RSV4, worden gezien als sterke punten, net als de mogelijkheid om onder goede omstandigheden een passagier mee te nemen dankzij een uitnodigend zadel en geïntegreerde handgrepen. De vering is zachter gemaakt voor gebruik op de weg, zonder verlies van precisie op het circuit. Wat remmen betreft, bieden Bosch ABS en Brembo remklauwen instinctieve en geruststellende controle, zelfs op nat wegdek. Zwakke punten zijn de beperkte windbescherming, slangen die als te bloot worden beschouwd en een brandstofverbruik dat hoger ligt dan dat van de concurrentie bij gemengd gebruik (ongeveer 10 l/100 km, waarbij sommige gebruikers uitgaan van 6 l/100 km, afhankelijk van het gebruik). De boordcomputer wordt soms als onintuïtief ervaren en het gebrek aan opbergruimte kan in de dagelijkse praktijk storend werken. Ondanks deze enkele bedenkingen blijft dit model populair bij sensatiezoekers en prestatieliefhebbers, terwijl het een zekere mate van veelzijdigheid biedt voor dagelijks of sportief gebruik, afhankelijk van de individuele smaak.
Voor meer informatie vind je hier de volledige lijst met technische specificaties.
- Vereist rijbewijs: A-rijbewijs (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 999,6 cm³ (78 x 52,3 mm)
- Motortype: 4-cilinder V 65°, 4-takt, injectie-Ø 48 mm, vloeistofgekoeld, 2 OHC, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 167 pk bij 11.500 tpm; 11,2 mkg bij 9.500 tpm
- Gewicht (leeg en vol): droog: 179 kg / volgeladen: 191 kg
- Zithoogte: 835 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: tussen 6 en 10 liter/100 km, afhankelijk van gebruik
- Geschatte actieradius: ongeveer 180 tot 250 km, afhankelijk van het gebruik
- Brandstoftankinhoud: 17 tot 18,5 liter
- Maximumsnelheid: 260 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, kettingaandrijving
- Remmen: voor: 2 schijven Ø 320 mm, remklauwen met 4 zuigers + ABS; achter: 1 schijf Ø 220 mm, remklauw met 2 zuigers + ABS
- Onderhoud en gebruikskosten: elke 10.000 km onderhoud, klepspeling elke 20.000 km gecontroleerd, meer veeleisend dan gemiddeld onderhoud, specifieke onderdelen, sportbanden die vaak vervangen moeten worden