Onderdelen en accessoires motor BMW F 800 GT
In 2013 werd de BMW F 800 GT de jongste sport-GT roadster van het Beierse merk, in navolging van de F 800 ST. Dit model is ontworpen om een dynamische en toegankelijke reiservaring te bieden, terwijl het toch wendbaarder en speelser blijft dan de emblematische grote wegauto's van het merk
Accessoires en onderdelen voor BMW F 800 GT
Vind alles wat je nodig hebt voor je BMW F 800 GT volgens het jaar.
Dit model is gebaseerd op een aluminium frame met dubbele balken en een dragende motor, wat optimale stijfheid en gewaardeerde stabiliteit op de weg garandeert. Aan de voorkant bieden de 43mm telehydraulische voorvork en aan de achterkant de monoshock gemonteerd op een monobar 125mm veerweg, wat zorgt voor comfort en precisie, of je nu alleen rijdt of met z'n tweeën. De 17-inch wielen, met 120/70 banden voor en 180/55 banden achter, dragen bij aan de wegligging en veiligheid, nog eens versterkt door het krachtige remsysteem: twee 320mm schijven voor met remklauwen met 4 zuigers, een 265mm schijf achter met remklauw met 2 zuigers en standaard ABS. De riemaangedreven secundaire transmissie, gecombineerd met een 6-versnellingsbak, is soepel en onderhoudsarm, een echt pluspunt voor motorreizigers. De vloeistofgekoelde 798 cc in-line tweecilindermotor met 46 mm injectie levert 90 pk bij 8.000 tpm en een koppel van 8,8 kg bij 5.800 tpm. Er is een 48 pk-versie beschikbaar voor houders van een A2-rijbewijs, waardoor de F 800 GT toegankelijk wordt voor een breder publiek. De standaard zithoogte van 800 mm kan worden aangepast met optionele lage of comfortzadels en de brandstoftank van 15 liter maakt lange ritten mogelijk, met een geschatte actieradius van 349 km en een gemiddeld brandstofverbruik van 4,3 liter/100 km. Het moderne instrumentenpaneel geeft de rijmodi (Weg, Regen, Dynamisch als opties) en technische waarschuwingen weer. De standaarduitrusting omvat ABS, terwijl opties zoals ASC tractiecontrole, ESA pilootgestuurde ophanging, verwarmde handgrepen en Navigator IV GPS het pakket vervolledigen voor meer comfort en veiligheid. Er gaat niets boven de mening van motorrijders om te peilen hoe deze GT echt wordt gebruikt op de weg! Laten we eens kijken wat zij te zeggen hebben en wat zij er dagelijks van vinden.
Motorrijders die dagelijks met de BMW F GT 800 rijden, zijn unaniem in hun lof voor zijn veelzijdigheid, rijgedrag en comfort, of ze nu alleen of met z'n tweeën rijden. Het gemak waarmee hij kan worden gehanteerd, de lichtheid die ondanks zijn GT-afmetingen voelbaar is en de ontspannen zithouding dankzij het verhoogde stuur, het verlaagde zadel en de naar voren geplaatste voetsteunen worden regelmatig benadrukt. Versies met comfort- of extra lage zadels worden vooral gewaardeerd om hun toegankelijkheid, zelfs voor kleinere rijders, terwijl het comfort voor de passagier als zeer goed wordt beoordeeld, vooral met een topkoffer, ook al betreuren sommigen de ietwat hoge positie van de voetsteunen voor de passagier. Het laadvermogen, dankzij de koffers en topkoffer, betekent dat je veel persoonlijke bezittingen kunt meenemen zonder je overbelast te voelen, een pluspunt voor langeafstandsritten. De motor staat bekend om zijn betrouwbaarheid, zuinigheid en voldoende vermogen voor zowel dagelijks gebruik als lange afstanden, hoewel sommigen een lichte dip opmerken tussen 5.000 en 6.000 tpm. Het lage brandstofverbruik en de grote actieradius zijn belangrijke argumenten in het voordeel van langeafstandsrijders. De bescherming die wordt geboden door de bel en de kuip wordt als voldoende beschouwd, hoewel sommige lange rijders een hogere bel zouden willen. De kritiek betreft vooral de prijs van de opties, de achtervering die soms te zacht is als het duo beladen is, de hitte van de tank onder het zadel in de zomer en de breedte van de koffers. Ondanks deze punten wordt de F 800 GT beschouwd als een echte compacte GT, geruststellend, stabiel en ideaal voor motorrijders die op zoek zijn naar een betrouwbare, zuinige machine die leuk is om op alle soorten wegen te rijden. De A2-versies worden ook geprezen om hun toegankelijkheid voor jonge rijders.
Om het plaatje compleet te maken, volgt hier een gedetailleerd overzicht van de technische specificaties van dit Sport GT-model.
- Vereist rijbewijs: A2 (beperkte versie met 47,5 pk / 35 kW) of rijbewijs A
- Cilinderinhoud: 798 cm³
- Motortype: viercilinder-in-lijn, brandstofinspuiting Ø 46 mm, vloeistofgekoeld, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 90 pk bij 8.000 tpm, 8,8 mkg bij 5.800 tpm
- Gewicht (vol): 214 kg
- Zithoogte: 800 mm (lage of comfortstoelen optioneel)
- Gemiddeld brandstofverbruik: 4,3 liter/100 km
- Geschatte actieradius: 349 km
- Inhoud brandstoftank: 15 liter
- Maximumsnelheid: ongeveer 200 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, secundaire riemaandrijving
- Remmen: voor: 2 x 320 mm schijven, 4-zuiger remklauwen; achter: 1 x 265 mm schijf, 2-zuiger remklauw; standaard ABS
- Onderhouds- en gebruikskosten: weinig onderhoud dankzij riem, kosten voor vastklemmen/losmaken (€120), riem vervangen (ongeveer €347)