Onderdelen en accessoires motor BMW G 650 X Challenge
De BMW G 650 X Challenge is de enduro-benchmark in het X-gamma van de Duitse constructeur. Vanaf het moment dat hij werd gelanceerd, heeft dit model zijn stempel gedrukt met zijn assertieve offroadfocus en onmiskenbare stijl
Accessoires en onderdelen voor BMW G 650 X Challenge
Vind alles wat je nodig hebt voor je BMW G 650 X Challenge volgens het jaar.
Op technisch vlak wordt de BMW aangedreven door een 652cc, ééncilinder, viertakt, watergekoelde motor met dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen, ontworpen door Rotax. De motor levert 53 pk bij 7.000 t/min en een koppel van 6 kg bij 5.250 t/min, wat zorgt voor een scherpe acceleratie en een soepele vermogensafgifte bij lage toerentallen. De elektronische brandstofinjectie zorgt voor een optimaal brandstofmanagement, terwijl de eindaandrijving via een ketting verloopt, met een 6-versnellingsbak die geschikt is voor alle terreinprofielen. Het chassis is gebaseerd op een stalen buizenframe, versterkt met aluminium onderdelen om lichtheid en stijfheid te garanderen. De voorvering wordt verzorgd door een niet-verstelbare 45mm omgekeerde vork met 240mm veerweg. Achter heeft de luchtgeveerde monoshock een veerweg van 270 mm, instelbaar met de meegeleverde pomp. De 21-inch spaakwielen voor en 18-inch spaakwielen achter zijn voorzien van gemengde banden, perfect voor enduro-rijden. De remmen worden verzorgd door een 300mm voorschijf met 4-zuiger remklauw en een 240mm achterschijf met 1-zuiger remklauw, voor optimale controle op alle soorten terrein. Tot de standaarduitrusting behoren een digitale snelheidsmeter, LED-achterlichten, een brandstoftank van 9,5 liter onder het zadel en de optie van een passagiersset of uitschakelbaar ABS. Het drooggewicht is 144 kg, bij een volle belading 160 kg. De overgang naar dagelijks gebruik en de meningen van motorrijders is een natuurlijke, omdat deze motor zo'n indruk heeft gemaakt in het veld.
In het dagelijks gebruik toont de G 650 X Challenge al zijn potentieel op ruw terrein. Motorrijders roemen zijn luchtvering, die schokken effectief absorbeert en het terrein gemakkelijk begaanbaar maakt. Zijn rijgedrag en lichtheid worden vooral gewaardeerd tijdens offroadritten, waar hij opmerkelijk wendbaar blijkt. De krachtige, progressieve remwerking van de 300 mm remschijf voor en de remklauw met 4 zuigers geeft vertrouwen, zelfs op de meest technische afdalingen. Tot de sterke punten die door gebruikers worden genoemd behoren de robuustheid van het chassis, het gemak waarmee de Rotax eencilindermotor kan worden onderhouden en de kwaliteit van de achtervering, die uitstekend comfort biedt op ruwe wegen. De hoge zithoogte (970 mm) kan het echter moeilijk maken voor kortere rijders om zich vast te houden en de tankinhoud (9,5 liter) wordt als te klein beschouwd voor lange ritten. Op de weg blijft het comfort spartaans, met een stevig zadel en off-road vering, waardoor het gebruik beperkt blijft tot diegenen die de voorkeur geven aan off-road avontuur. De verschillende versies van de G 650X Challenge, standaard of uitgerust met specifieke opties, blijven trouw aan de pure enduro spirit. Feedback uit ervaring benadrukt zijn betrouwbaarheid, onderhoudsgemak en veelzijdigheid in het terrein, ook al kunnen de actieradius en het comfort op de weg nog worden verbeterd.
Voor wie meer wil weten, zijn hier de belangrijkste technische kenmerken om rekening mee te houden.
- Vereist rijbewijs: A of gelijkwaardig (volgens de huidige wetgeving)
- Cilinderinhoud: 652 cm³
- Motortype: Eencilinder, 4-takt, watergekoeld, DOHC, vierkleps, brandstofingespoten
- Motorvermogen en -koppel: 53 pk bij 7.000 tpm; 6 mkg bij 5.250 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 144 kg droog / 160 kg volgeladen
- Zithoogte: 970 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: minder dan 4 L/100 km (gegevens fabrikant)
- Geschatte actieradius: tot 250 km
- Inhoud brandstoftank: 9,5 liter
- Maximumsnelheid: meer dan 160 km/u
- Type transmissie: Ketting, 6 versnellingen
- Remmen: 300 mm voorschijf (4 zuigers), 240 mm achterschijf (1 zuiger)
- Onderhoud en gebruikskosten: Elke 10.000 km onderhouden; toegankelijk onderhoud