Onderdelen en accessoires motor BMW G 650 X Country ABS
De BMW G 650 X Country ABS is een referentie voor liefhebbers van veelzijdige trailmotoren met een scrambler-gevoel. Deze in 2007 gelanceerde motorfiets haalt zijn inspiratie uit de Britse en Italiaanse scramblers van de jaren '50 en '60, maar met Duitse technische precisie
Accessoires en onderdelen voor BMW G 650 X Country ABS
Vind alles wat je nodig hebt voor je BMW G 650 X Country ABS volgens het jaar.
Het frame is een combinatie van staal en aluminium, met een afneembaar aluminium achterdeel voor meer lichtheid en onderhoudsgemak. De voorvering wordt verzorgd door een omgekeerde vork met een diameter van 45 mm en een veerweg van 240 mm, terwijl de achtervering is voorzien van een hydraulische gas-monoschokdemper van Sachs voor optimaal comfort op de weg en op het circuit. De spaakwielen, 19 inch voor en 17 inch achter, zijn voorzien van Metzeler Tourance-banden, wat bijdraagt aan de scrambler-look van het model. De remmen worden verzorgd door Brembo, met een 300mm dubbele zuiger voorschijf en een 240mm enkele zuiger achterschijf, die allemaal kunnen worden aangevuld met optionele Bosch uitschakelbare ABS voor extra veiligheid. De vloeistofgekoelde Rotax-motor van 652 cc met één cilinder en elektronische inspuiting ontwikkelt 53 pk bij 7.000 t/min en een koppel van 6 daN.m bij 5.250 t/min, wat een grote flexibiliteit en beschikbaarheid biedt bij alle toerentallen. De 5-versnellingsbak en kettingaandrijving zorgen voor robuustheid en gebruiksgemak. De brandstoftank van 9,5 liter, die onder de stoel is geplaatst, verlaagt het zwaartepunt en vergemakkelijkt het tanken, wat een actieradius van ongeveer 250 km oplevert dankzij een brandstofverbruik tussen 3,5 en 4,2 liter/100 km. Het minimalistische digitale instrumentenpaneel geeft alle essentiële informatie weer, terwijl de LED-achterverlichting en de oranje knipperlichten in witte kappen de motorfiets een moderne uitstraling geven. Het zadel is 870 mm hoog en kan dankzij een verstelbaar verlengstuk worden verlaagd tot 740 mm, waardoor de motorfiets voor iedereen toegankelijk is. Tot de uitrusting en opties behoren een tanktas, bagagedrager, motorsteun, GPS, windscherm en handbeschermers, zodat de X Country kan worden aangepast aan elk type avontuur. Met elke 10.000 km een onderhoudsbeurt en een betrouwbare Rotax-motor is de X Country een zuinige en geruststellende metgezel. Laten we nu overgaan naar de dagelijkse ervaringen van motorrijders en hun meningen over dit model.
In het gebruik maakt de X Country indruk met zijn zithoogte, die een dynamische zithouding en uitstekende wendbaarheid bevordert, wat vooral in de stad en op kronkelige landweggetjes gewaardeerd wordt. Motorrijders roemen het rijgemak, de wendbaarheid en stabiliteit, evenals de soepelheid en precisie van de vijfversnellingsbak. De motor, hoewel lineair en niet erg sensationeel in termen van ruw vermogen, biedt een grote beschikbaarheid bij alle toerentallen en een aanzienlijk koppel, waardoor dagelijks rijden een plezier wordt, of het nu in de stad, op de weg of op het circuit is. Een lager brandstofverbruik en langere onderhoudsintervallen zijn grote voordelen voor prijsbewuste rijders. Het remmen wordt beoordeeld als progressief en effectief, hoewel de achterrem kan verrassen door zijn neiging om snel te blokkeren en de voorrem onvoldoende grip heeft onder sportieve omstandigheden. De uitschakelbare ABS-optie is met name aan te raden voor diegenen die de off-road capaciteiten van de motorfiets in alle veiligheid willen benutten. Er zijn een aantal zwakke punten, zoals de slechte afwerking van sommige carrosserieën, het gebrek aan ruimte onder het zadel voor een antidiefstalvoorziening of accessoires en de hoge prijs, vooral wanneer essentiële opties en accessoires worden toegevoegd. Desondanks maken de hoge doorverkoopwaarde, de befaamde betrouwbaarheid van de Rotax-motor en de veelzijdigheid van het gebruik dit model tot een zeer populaire motorfiets voor dagelijks of recreatief gebruik, zowel door jonge rijders als door ervaren motorrijders. Deze gebruikerservaring maakt de technische en historische ontdekking van het model compleet.
Om meer te weten te komen, zijn hier de belangrijkste technische kenmerken om in gedachten te houden.
- Vereist rijbewijs: A-rijbewijs (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 652 cm³
- Motortype: Rotax ééncilinder, vierkleps, vloeistofgekoeld, elektronische brandstofinspuiting, balansas, dubbele ontsteking
- Motorvermogen en -koppel: 53 pk bij 7.000 tpm, 6 daN.m bij 5.250 tpm
- Gewicht (leeg of vol): 148 kg droog, 160 kg met volle tank
- Zithoogte: 870 mm (verstelbaar tot 740 mm met verlenging)
- Gemiddeld brandstofverbruik: 3,5 tot 4,2 liter/100 km (maximaal 5 liter/100 km)
- Geschatte actieradius: ongeveer 250 km
- Inhoud brandstoftank: 9,5 liter
- Maximumsnelheid: meer dan 170 km/u
- Type transmissie: 5-versnellingsbak, kettingaandrijving
- Remmen: 300 mm schijf voor (dubbele zuiger), 240 mm schijf achter (enkele zuiger), Bosch ABS uitschakelbare optie
- Onderhouds- en gebruikskosten: elke 10.000 km onderhoud, laag brandstofverbruik, hoge restwaarde, bewezen betrouwbaarheid van de motor