Onderdelen en accessoires motor BMW G 650 X Country
De BMW G 650 X Country maakt deel uit van het 'G'-gamma van de Duitse constructeur, een motorfamilie die in 2007 werd gelanceerd en is ontworpen om drie verschillende stijlen aan te bieden: enduro, supermotard en scrambler
Accessoires en onderdelen voor BMW G 650 X Country
Vind alles wat je nodig hebt voor je BMW G 650 X Country volgens het jaar.
De BMW is gebaseerd op een beproefde motor die is afgeleid van de F 650 GS, met een 652 cc, vierkleps, vloeistofgekoelde, brandstofingespoten Rotax eencilindermotor. De motor levert 53 pk bij 7.000 t/min en een koppel van 6 daN.m bij 5.250 t/min, waardoor het optimale werkgebied tussen 3.000 en 6.500 t/min ligt. De transmissie verloopt via een 5-versnellingsbak en ketting, met een lange overbrengingsverhouding om het comfort op de weg te bevorderen. Het frame is een combinatie van staal en aluminium, waarbij het achterste gedeelte uitneembaar is in aluminium, wat een drooggewicht oplevert van 148 kg en 160 kg volledig beladen, ongeveer 30 kg minder dan de F 650 GS. Het chassis heeft een niet-verstelbare 45mm upside-down voorvork, een Sachs gasgevulde achterschokdemper en een veerweg van respectievelijk 210mm voor en 240mm achterwiel, ideaal om onregelmatigheden op de weg of op het circuit op te vangen. Metzeler Tourance spaakwielen (100/90 x 19 voor, 130/80 x 17 achter) zorgen voor een goede veelzijdigheid. De remmen worden verzorgd door Brembo, met een remschijf van 300 mm voor (remklauw met dubbele zuiger) en een remschijf van 240 mm achter (remklauw met enkele zuiger), met Bosch uitschakelbare ABS als optie. De brandstoftank van 9,5 liter, die zich onder het zadel bevindt, geeft een actieradius van ongeveer 250 km, met een brandstofverbruik tussen 3,5 en 4,2 liter/100 km. De standaarduitrusting is minimalistisch: digitaal instrumentenpaneel (zonder toerenteller of brandstofmeter), LED-achterlicht, witte richtingaanwijzers, roestvrijstalen uitlaat met katalysator. Dankzij de optionele extra's kan de motor aan elk doel worden aangepast, van een vermogensreductiekit tot een luchtbel of bagagerek. Onderhoud vindt om de 10.000 km plaats, wat bijdraagt aan de lage gebruikskosten. Laten we nu eens kijken hoe deze eigenschappen zich vertalen in het dagelijks gebruik en wat motorrijders te zeggen hebben.
In het dagelijks gebruik wordt de BMW G 650 X Country geprezen om zijn gebruiksgemak, veelzijdigheid en wendbaarheid. Motorrijders waarderen de dynamische rijpositie, het comfortabele zadel en het hoge stuur, die het gemakkelijk maken om de motorfiets onder controle te krijgen, zowel in de stad als op de weg. De draaicirkel van 4,40 m maakt manoeuvreren in de stad gemakkelijker, ook al kan de eencilindermotor bij zeer lage snelheden een gebrek aan souplesse vertonen, een typisch kenmerk van dit type motor. De vering met lange veerweg wordt als comfortabel beschouwd op oneffen oppervlakken, maar sommige gebruikers vinden hem iets te zacht, wat kan leiden tot een pitching-effect bij hard remmen of bochten nemen. De Brembo remmen worden als veilig beschouwd en het optionele ABS wordt gewaardeerd om zijn discretie en effectiviteit. De Rotax motor staat bekend om zijn betrouwbaarheid en gebruiksgemak en levert goede prestaties bij een zeer laag brandstofverbruik, waardoor je lange afstanden kunt afleggen zonder je zorgen te maken over het brandstofbudget. Er zijn echter enkele klachten over de prijs-kwaliteitverhouding, die inferieur is aan die van rivalen zoals de Yamaha XT 660 R, die goedkoper is in aanschaf. De zithoogte, hoewel verstelbaar, kan nadelig zijn voor kortere rijders en het gebrek aan opbergruimte onder het zadel wordt soms bekritiseerd. Ondanks deze punten zijn betrouwbaarheid, restwaarde en zuinig gebruik belangrijke voordelen die regelmatig door eigenaren worden genoemd. Dankzij de verschillende versies van de G 650 X-serie kan iedereen de configuratie vinden die bij hem of haar past, of het nu gaat om vrije tijd, woon-werkverkeer of avontuur op de weg of op het circuit.
Voor meer informatie vindt u hier het volledige technische informatieblad van dit model.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 652 cm³
- Motortype: Rotax ééncilinder, vierkleps, vloeistofgekoeld, brandstofinjectie, dubbele ontsteking, balansas
- Motorvermogen en -koppel: 53 pk bij 7.000 tpm, 6 daN.m bij 5.250 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 148 kg droog, 160 kg met volle tank
- Zithoogte: 870 mm (verstelbaar tot 740 mm)
- Gemiddeld brandstofverbruik: 3,5 tot 4,2 liter/100 km
- Geschatte actieradius: ongeveer 250 km
- Inhoud brandstoftank: 9,5 liter (onder de stoel)
- Maximumsnelheid: Meer dan 170 km/u
- Type transmissie: 5-versnellingsbak, kettingaandrijving, lange verhouding
- Remmen: 300 mm remschijf voor (remklauw met dubbele zuiger), 240 mm remschijf achter (enkele zuiger), Bosch ABS uitschakelbare optie
- Onderhoud en gebruikskosten: Elke 10.000 km onderhouden, laag brandstofverbruik, bewezen betrouwbaarheid, matige gebruikskosten