Onderdelen en accessoires motor BMW G 650 X Moto
De BMW G X Moto 650 debuteerde in 2007 en markeerde een keerpunt in het gamma van de Duitse constructeur. Met dit model wilde BMW een uitgesproken sportief en stedelijk alternatief bieden voor de GS 650, gericht op een nieuwe generatie motorrijders die op zoek zijn naar dynamiek en veelzijdigheid
Accessoires en onderdelen voor BMW G 650 X Moto
Vind alles wat je nodig hebt voor je BMW G 650 X Moto volgens het jaar.
Het chassis van de BMW is een combinatie van staal en aluminium, met een afneembaar aluminium achterframe, wat bijdraagt aan zijn lichtheid en rijgedrag. De omgekeerde voorvork met een diameter van 45 mm, die niet verstelbaar is, en de Sachs gasgevulde achterschokdemper zorgen voor een dynamisch en nauwkeurig rijgedrag, zowel in de stad als op de weg. De 17-inch wielen zijn uitgerust met Pirelli Diablo banden (120/70 x 17 voor, 160/60 x 17 achter), die voor uitstekende grip en een sportief rijgedrag zorgen. De remmen worden verzorgd door een Brembo-systeem: 320 mm remschijf voor met remklauw met vier zuigers, 240 mm remschijf achter met remklauw met één zuiger en optioneel Bosch ABS met uitschakelbare functie voor extra veiligheid. De motor is een vloeistofgekoelde Rotax-eencilinder met vier kleppen, ontworpen voor de F 650 GS en vervolgens aangepast voor de GX-serie om het gewicht te verlagen en te voldoen aan de Euro-3-normen. Hij ontwikkelt 53 pk bij 7.000 tpm en 6 daN.m koppel bij 5.250 tpm, met een lichtere dynamo en magnesium koppelings- en dynamodeksels. De olietank is linksachter de cilinder geplaatst om de massa's opnieuw te centreren, terwijl de 9,5-liter benzinetank onder het zadel is geplaatst om het zwaartepunt te verlagen. De roestvrijstalen uitlaat is voorzien van een lambdasonde en katalysator. De standaarduitrusting omvat een minimalistisch digitaal instrumentenpaneel (kilometerteller, drie kilometertellers, klok, acculaadindicator, indicatielampjes), LED-achterlicht, richtingaanwijzers met witte kapjes en oranje lampen. Er is geen ruimte onder het zadel voor een diefstalbeveiliging, maar er zijn wel een heleboel accessoires verkrijgbaar, waaronder een tanktas, bagagerek, beschermhoezen, GPS en een 34 pk-kit voor vermogensreductie. De onderhoudsintervallen zijn vastgesteld op 10.000 km, wat de gebruikskosten beperkt. Laten we eens kijken hoe deze supermotard dagelijks presteert en wat motorrijders ervan vinden.
In het gebruik maakt de BMW G 650 X Moto indruk met zijn hoge zitpositie (zithoogte 920 mm) en intuïtieve rijgedrag, typisch voor supermotards. Motorrijders waarderen vooral de wendbaarheid door zijn lage gewicht en gewichtsverdeling, die het rijden in de stad en op bochtige wegen vergemakkelijken. De zithoogte biedt uitstekend zicht, maar kan oncomfortabel zijn voor kortere rijders, vooral omdat de stevigheid van het zadel dynamisch rijden aanmoedigt, maar vermoeiend kan zijn op lange ritten. In stadsverkeer glijdt de motorfiets gemakkelijk tussen auto's door en de Pirelli Diablo banden absorberen de onregelmatigheden van het wegdek goed, hoewel de achterschokdemper op ruwe wegen zijn grenzen kan tonen. De Rotax eencilindermotor wordt beoordeeld als levendig en prettig om dagelijks mee te rijden: de soepele loop van de motor en het beschikbare koppel tussen 3.000 en 6.000 tpm zorgen ervoor dat je met gematigde snelheden kunt rijden zonder je in te spannen. De langere overbrengingsverhouding is zeer geschikt voor gebruik op de weg, met een topsnelheid van ongeveer 170 km/u en een zeer laag brandstofverbruik (tussen 3,5 en 4,2 liter/100 km), waardoor de actieradius wordt geschat op 250 km, maar in de praktijk dichter bij de 200 km ligt. De voorrem is krachtig zonder te hard te zijn, terwijl de achterrem gemakkelijk blokkeert voor liefhebbers van slippen. De ABS-optie wordt gewaardeerd om zijn veiligheid, ook al zijn de kosten hoog. Zwakke punten die door gebruikers worden genoemd: de hoge aankoopprijs, de onberispelijke afwerking van bepaalde carrosseriecomponenten, het gebrek aan opbergruimte onder het zadel en de kosten van accessoires die als bijna onmisbaar worden beschouwd. Aan de andere kant zijn de betrouwbaarheid van de motor, het gebruiksgemak, de veelzijdigheid en de superieure doorverkoopwaarde volgens motorrijders grote voordelen. De verschillende versies van het model hebben een gemeenschappelijke technische basis, maar verschillen qua uitrusting en oriëntatie, zodat iedereen de versie kan vinden die het beste bij hem past.
Voor wie van cijfers houdt, is hier het volledige specificatieblad van dit model.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorvarianten)
- Cilinderinhoud: 652 cm³
- Motortype: Rotax ééncilinder, vierkleps, vloeistofgekoeld, brandstofinjectie, balansas, dubbele ontsteking
- Motorvermogen en -koppel: 53 pk bij 7.000 tpm, koppel van 6 daN.m bij 5.250 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 147 kg droog / 160 kg volgeladen
- Zithoogte: 920 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: tussen 3,5 en 4,2 liter/100 km (tot 5 liter/100 km bij intensief gebruik)
- Geschatte actieradius: fabrikant 250 km, werkelijke waarde eerder minder dan 200 km
- Inhoud brandstoftank: 9,5 liter (bevindt zich onder de stoel)
- Maximumsnelheid: ongeveer 170 km/u
- Type transmissie: ketting, 5 versnellingen
- Remmen: voor 320 mm Brembo 4-zuiger remschijf, achter 240 mm enkelzuiger remschijf, Bosch ABS uitschakelbare optie
- Onderhoud en gebruikskosten: onderhoudsbeurten elke 10.000 km, 2 jaar garantie op onderdelen en arbeidsloon, talloze accessoires verkrijgbaar