Onderdelen en accessoires motor BMW HP4 1000 Race
De BMW HP4 1000 racer is een motorfiets die met zijn durf en technologie zijn stempel heeft gedrukt op de geschiedenis van de sportmotorfietsen
Accessoires en onderdelen voor BMW HP4 1000 Race
Vind alles wat je nodig hebt voor je BMW HP4 1000 Race volgens het jaar.
De BMW onderscheidt zich door een perimeter carbon monocoque chassis, gecombineerd met een zelfdragend achterdeel dat in drie verschillende hoogtes kan worden versteld, voor een perfecte aanpassing aan elke rijder en elk circuit. Aan de voorkant biedt de 43 mm Öhlins FGR 300 telehydraulische omgekeerde vork 130 mm veerweg, terwijl aan de achterkant de Öhlins TTX36 GP-monoschokdemper 120 mm veerweg biedt. De carbon wielen, uitgerust met 120/70-17 banden voor en 200/60-17 banden achter, dragen bij aan de wendbaarheid en het reactievermogen van de motorfiets op het circuit. De remmen worden verzorgd door twee radiaal gemonteerde Brembo-schijven van 320 mm met vierzuigerremklauwen voor en een schijf van 220 mm achter, voor een remvermogen dat lijkt op dat van een Superbike. De 999 cc viercilinder-in-lijnmotor met 48 mm brandstofinspuiting, vloeistofkoeling en dubbele ACT ontwikkelt 215 pk bij 13.900 t/min en 12,2 kg koppel bij 10.000 t/min, met een maximumsnelheid van 14.500 t/min. Een close ratio 6-versnellingsbak met versnellingspook is standaard voor snel en nauwkeurig schakelen, terwijl de secundaire kettingaandrijving wordt geleverd met een keuze aan tandwielen en kettingwielen voor elke circuitconfiguratie. De elektronica aan boord omvat 15-staps programmeerbare dynamische tractiecontrole, instelbare motorremmen, bescherming tegen slingeren, Launch Control, pitlane-begrenzer en een 2D-instrumentenpaneel met gegevensverwerving. Het drooggewicht is 146 kg en 171,4 kg in volgeladen toestand, met een brandstoftankinhoud van 17,5 liter en een zithoogte van 831 mm. De gelimiteerde oplage van 750 stuks, in BMW HP Motorsport kleuren, maakt van elke HP4 Race een zeldzaam en begeerd object. Laten we nu overgaan naar de ervaringen van de motorrijders die de kans hebben gehad om op deze uitzonderlijke machine te rijden.
De HP4 1000 Race is gebouwd voor het circuit en daar komt hij pas echt tot zijn recht. Rijders die hem hebben geprobeerd, hebben commentaar gegeven op zijn indrukwekkende lichtheid en ongeëvenaarde rijgedrag, mogelijk gemaakt door de alomtegenwoordigheid van carbon in het chassis en de wielen. De precisie van het chassis en het reactievermogen van de motor worden geprezen, net als de kracht van de motor, die zorgt voor een zinderende acceleratie en een topsnelheid van meer dan 300 km/u. Geavanceerde elektronische systemen, zoals dynamische tractiecontrole, programmeerbare motorremmen en antiwielbescherming, worden gewaardeerd om hun efficiëntie en vermogen om zich aan te passen aan alle rijstijlen. Brembo monobloc-remmen, afgeleid van superbikes, zorgen voor een krachtige en veilige vertraging, terwijl de Öhlins-vering zorgt voor een onberispelijk rijgedrag, zelfs op de meest veeleisende circuits. Gebruikers roemen ook de bouwkwaliteit en afwerking, een fabrieksmotor waardig. Dit model is echter voorbehouden aan een goed geïnformeerd publiek, vanwege de hoge prijs en het feit dat het gebruik strikt beperkt is tot het circuit, aangezien de HP4 Race niet is goedgekeurd voor gebruik op de weg. Sommigen betreuren dit exclusieve karakter, maar iedereen is het erover eens dat de rijervaring uniek is, de machines in het WK Superbike waardig. De verschillende versies die tussen 2017 en 2020 op de markt zijn gebracht, hebben dit hoge niveau van specificaties en prestaties behouden, waardoor de HP4 Race een benchmark is geworden voor liefhebbers van extreme sporten. Voor wie nog een stapje verder wil gaan, zijn er talloze accessoires en motoronderdelen verkrijgbaar om deze uitzonderlijke machine nog persoonlijker te maken.
Hier zijn de belangrijkste technische specificaties om rekening mee te houden.
- Licentie vereist: Alleen voor circuitgebruik, niet geschikt voor de openbare weg
- Cilinderinhoud: 999 cm³
- Motortype: 4-cilinder-in-lijn, 4-takt, 48 mm injectie, vloeistofgekoeld, dubbele ACT, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 215 pk bij 13.900 tpm, 12,2 mkg bij 10.000 tpm
- Gewicht (leeg & vol) : Droog gewicht: 146 kg; volgeladen: 171,4 kg
- Zithoogte: 831 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: Gematigd circuitgebruik: ongeveer 8 L/100 km
- Geschatte actieradius: ongeveer 200 km
- Inhoud brandstoftank: 17,5 liter
- Maximumsnelheid: Meer dan 300 km/u
- Type transmissie: Handgeschakelde 6-versnellingsbak, standaard schakelflippers, secundaire kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 2 Brembo-schijven Ø 320 mm, radiaal gemonteerd, remklauw met 4 zuigers; Achter: 1 schijf Ø 220 mm, remklauw met 4 zuigers
- Onderhoud en gebruikskosten: Zeer veeleisende circuitmotor, uitgebreid onderhoud noodzakelijk. Terugroepactie van fabrikant in december 2024 voor bouten van oliefilter.