Onderdelen en accessoires motor BMW K 1200 GT Eerste generatie
De BMW K 1200 GT First Generation markeerde in 2006 een keerpunt in de wereld van de wegmotorfietsen en vestigde zich als maatstaf voor BMW grand touring
Accessoires en onderdelen voor BMW K 1200 GT Eerste generatie
Vind alles wat je nodig hebt voor je BMW K 1200 GT Eerste generatie volgens het jaar.
De GT van de eerste generatie is gebaseerd op een aluminium perimeterchassis voor stijfheid en stabiliteit, met een wielbasis van 1.571 mm en een totale lengte van 2.318 mm. De brandstoftank van 24 liter zorgt voor een grote actieradius, terwijl het zadel kan worden versteld tussen 820 en 840 mm om de rijpositie van elke rijder aan te passen. Aan de voorkant biedt het Duolever-systeem met twee parallelle achterbruggen en geen telescopische geleider een veerweg van 115 mm en een uniek weggevoel. De remmen zijn voorzien van dubbele 320mm schijven met 4 zuiger remklauwen, aangevuld met gedeeltelijk geïntegreerd ABS (optioneel) voor optimale veiligheid. De motor, een 1.157 cc 4-cilinder-in-lijn, ontwikkelt 152 pk bij 9.500 t/min en een koppel van 13,20 kg bij 7.750 t/min, goed voor een topsnelheid van ongeveer 250 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in 3,10 seconden. Elektronische brandstofinjectie, vloeistofkoeling, 2 ACT en 4 kleppen per cilinder zorgen voor topprestaties en een brandstofverbruik van slechts 5,80 liter/100 km. De secundaire cardanoverbrenging, gecombineerd met een 6-versnellingsbak, zorgt voor betrouwbaarheid en een soepele werking. Achteraan zorgen de Paralever monobar en monoshock voor 135 mm veerweg en een 294 mm schijfrem met 2-zuiger remklauw. Tot de standaarduitrusting behoren remassistentie, elektrische bel, koffersysteem en indicator voor remblokslijtage, maar ook een groot aantal optionele extra's zoals zadel- en handvatverwarming, hoge bel, elektronische ESA-verstelling, bandenspanningscontrole (RDC) en cruisecontrol. Dit uitrustingsniveau maakt de K 1200 GT tot een van de meest uitgebreide wegmotoren van zijn generatie. Laten we eens kijken [comment] hoe dit model presteert in het dagelijks gebruik en wat motorrijders erover te zeggen hebben.
In het dagelijks gebruik maakt deze tourer indruk met zijn grote veelzijdigheid en langeafstandscomfort. Motorrijders waarderen vooral het vermogen en koppel van de motor, beschikbaar vanaf 3.500 tpm, waardoor het rijden met twee personen en bagage moeiteloos gaat. De bescherming die de kuip en het windscherm bieden, de wegligging en het effectieve remmen worden regelmatig geprezen, net als de stabiliteit bij hoge snelheden en het lage brandstofverbruik. Het laadvermogen en de mogelijkheid om de motor aan te passen met een breed scala aan accessoires zijn ook grote voordelen voor reizigers. Sommige gebruikers wijzen echter op punten die voor verbetering vatbaar zijn, met name de elektronische betrouwbaarheid, die soms als onzeker wordt beschouwd, waarbij problemen met de ABS-box, cardanoverbrenging, brandstofpomp of snelheidsmeter tot hoge reparatiekosten leiden. De versnellingsbak wordt soms beschreven als onprettig, de koppeling als hard en het originele zadel biedt te weinig comfort tijdens zeer lange etappes, waardoor sommigen kiezen voor een hoge bel of een speciaal zadel. Het massieve, beschermende ontwerp is verdeeld: sommige rijders waarderen het aparte uiterlijk, Autres vinden het minder harmonieus. Ondanks deze bedenkingen zijn het rijgedrag, de stabiliteit, de aanpasbaarheid en het onderhoudsgemak dankzij de cardanoverbrenging sterke punten die door de eigenaren worden genoemd. De K 1200 GT van de eerste generatie blijft dus een referentie voor liefhebbers van grand touring die op zoek zijn naar een krachtige, comfortabele en goed uitgeruste machine die ook een dynamische en veilige rijervaring biedt.
Voor meer informatie vind je hier het volledige specificatieblad van dit iconische model.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 1.157 cm³
- Motortype: 4-lijns 4-takt, Ø 32 mm brandstofinspuiting, vloeistofgekoeld, 2 OHC, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 152 pk bij 9.500 tpm, 13,20 mkg bij 7.750 tpm
- Gewicht (leeg & vol) : Droog gewicht 249 kg, leeggewicht 282 kg
- Zithoogte: instelbaar tussen 820 mm en 840 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 5,80 liter/100 km
- Geschatte actieradius: 414 km
- Inhoud brandstoftank: 24 liter
- Maximumsnelheid: ongeveer 250 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, secundaire cardanaandrijving
- Remmen: voor: 2 x 320 mm schijven, 4-zuiger remklauwen; achter: 1 x 294 mm schijf, 2-zuiger remklauw; gedeeltelijk geïntegreerd ABS (optioneel)
- Onderhouds- en gebruikskosten: potentieel hoge reparatiekosten in geval van elektronische problemen; eenvoudiger onderhoud dankzij de cardanaandrijving