Onderdelen en accessoires motor BMW K 1200 R
In 2005 had de BMW K 1200 R zich gevestigd als een van de meest opvallende roadsters van zijn generatie. Afgeleid van de sportieve K 1200 S, erfde hij een high-performance chassis en transmissie, terwijl hij een gedurfde en onderscheidende stijl liet zien
Accessoires en onderdelen voor BMW K 1200 R
Vind alles wat je nodig hebt voor je BMW K 1200 R volgens het jaar.
Technisch gezien is de BMW gebaseerd op een aluminium perimeterframe, een garantie voor stijfheid en precisie. De Duolever voorwielophanging met twee parallelle schakels biedt een veerweg van 115 mm en levert een opmerkelijke stabiliteit, zelfs bij hard remmen. Aan de achterkant biedt het Paralever-systeem een veerweg van 135 mm en een efficiënte koppeloverdracht, terwijl een secundaire aandrijfas voor betrouwbaarheid en weinig onderhoud zorgt. Het hart van deze roadster wordt gevormd door een 1.157 cm³ 4-cilinder lijnmotor met elektronische brandstofinspuiting, vloeistofkoeling, 2 TCA en 4 kleppen per cilinder. Hij ontwikkelt 163 pk bij 10.250 tpm en 12,70 kg koppel bij 8.250 tpm, voor een indrukwekkende acceleratie (0-100 km/u in 2,80 seconden) en een topsnelheid van ongeveer 260 km/u. De 6-versnellingsbak met cassette zorgt voor snel en nauwkeurig schakelen, terwijl de brandstoftank van 19 liter een geschatte actieradius biedt van 345 km en een gemiddeld brandstofverbruik van 5,5 liter/100 km. De remmen worden verzorgd door dubbele 320mm voorschijven met 4-zuiger remklauwen en een 265mm achterschijf met 2-zuiger remklauw. Geïntegreerd Sport ABS werd als optie aangeboden om de veiligheid te verhogen. De elektronische uitrusting omvat het SWS (Single-Wire-System), dat elektrische en elektronische componenten in realtime beheert, met automatische diagnose telkens wanneer het contact wordt ingeschakeld. De zithoogte van 820 mm biedt een goed compromis tussen toegankelijkheid en controle. Laten we eens kijken hoe deze roadster dagelijks presteert en wat rijders ervan vinden.
Op dagelijkse basis maakt dit model indruk met de beschikbaarheid van zijn motor en zijn vermogen, waardoor je moeiteloos in de laatste versnelling kunt rijden en snel achter elkaar kunt accelereren voor sensatiezoekers. Zelfs bij lage toerentallen is de motor gewillig en soepel en biedt hij onmiddellijke acceleratie zonder schokken, waardoor hij net zo plezierig in de stad is als efficiënt op de weg. Rijders waarderen de comfortabele, enigszins rechte zithouding, die het gemakkelijk maakt om zowel sportief als ontspannen te rijden. Het brede stuur draagt ook bij aan een goede controle, met name bij manoeuvreren bij lage snelheden. Het rijgedrag wordt regelmatig geprezen, dankzij de opnieuw afgestelde geometrie en de Duolever-technologie, die de motor levendig en gemakkelijk hanteerbaar maken zonder afbreuk te doen aan de stabiliteit. Deze originele architectuur van de voorkant draagt ook bij aan een zeer karakteristiek gevoel aan de voorkant, precies en toch geruststellend. De remkwaliteit, vooral met ABS, en de stevige wegligging dankzij de Duolever en Paralever vering zijn ook vaak genoemde sterke punten. Het veercomfort werd ook genoemd, net als de mogelijkheid om de motorfiets uit te rusten voor reizen met koffers of geschikte bagage. Sommige motorrijders wezen erop dat het zadel een beetje stevig was voor de passagier op lange ritten, dat het ontwerp een beetje controversieel was en dat de prijs hoog was, vooral gezien de lijst met opties. Enkele gebruikers meldden af en toe technische problemen, met name met het ABS en de koppeling, maar de algehele betrouwbaarheid en de waargenomen kwaliteit bleven hoog. Deze roadster wordt gezien als een veelzijdige, krachtige en originele motorfiets, die qua acceleratie kan wedijveren met sportmotoren en verleidt door zijn unieke karakter en boordtechnologie.
Voor wie meer wil weten, zijn hier de belangrijkste technische kenmerken om rekening mee te houden.
- Vereist rijbewijs: Motorrijbewijs (A)
- Cilinderinhoud: 1.157 cm³
- Motortype: 4-cilinder-in-lijn, 4-takt, brandstofinspuiting, vloeistofgekoeld, 2 OHC, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 163 pk bij 10.250 tpm, 12,70 mkg bij 8.250 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 211 kg droog, 237 kg leeggewicht
- Zithoogte: 820 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 5,5 l/100 km
- Geschatte actieradius: 345 km
- Inhoud brandstoftank: 19 liter
- Maximumsnelheid: ongeveer 260 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak met cassette, secundaire cardanaandrijving
- Remmen: voor: 2 x 320 mm schijven, 4-zuiger remklauwen; achter: 1 x 265 mm schijf, 2-zuiger remklauw, optioneel Sport integraal ABS
- Onderhoud en gebruikskosten: regelmatig onderhoud aanbevolen, hoge kosten voor ABS of koppeling, achterbanden moeten regelmatig worden vervangen bij intensief gebruik