Onderdelen en accessoires motor BMW K 1600 B
In 2017 had de BMW K 1600 BS zich gevestigd als een sleutelfiguur in het segment van de baggers en belichaamde hij BMW's visie op grand tourers in Amerikaanse stijl
Accessoires en onderdelen voor BMW K 1600 B
Vind alles wat je nodig hebt voor je BMW K 1600 B volgens het jaar.
De BMW is gebaseerd op een aluminium perimeterframe, een garantie voor stijfheid en stabiliteit, gecombineerd met een Duolever voorwielophanging met een veerweg van 115 mm en een 125 mm Paralever monoshock achter. De dynamische elektronische ESA-vering past de demping automatisch aan in twee standen: 'Road' voor comfort en 'Cruise' voor meer souplesse bij lage snelheden. De remmen worden verzorgd door dubbele 320 mm remschijven aan de voorzijde met remklauwen met 4 zuigers, een 320 mm remschijf aan de achterzijde met een remklauw met 2 zuigers en standaard ABS voor optimale veiligheid. De 17-inch wielen met 120/70 banden voor en 190/55 banden achter zorgen voor een uitstekende wegligging. De 1.649 cc zescilinder lijnmotor voldoet aan de Euro 4-normen en levert 160 pk bij 7.750 t/min en een koppel van 175 Nm bij 5.250 t/min. De 52 mm elektronische brandstofinjectie, vloeistofkoeling, dubbele ACT en 4 kleppen per cilinder zijn het bewijs van de mechanische verfijning van de motor. De 6-versnellingsbak is gecombineerd met een achteruitversnelling en, als optie, een Pro Shift voor schakelen zonder te koppelen. De secundaire cardanoverbrenging staat garant voor betrouwbaarheid en weinig onderhoud, waardoor hij ideaal is voor frequente reizigers. De brandstoftank van 26 liter is ideaal voor lange reizen, met een gemiddeld brandstofverbruik van 5,7 liter/100 km en een geschatte actieradius van 456 km. Tot de standaarduitrusting behoren een elektrische korte bel, vaste zijtassen, aerodynamische spoilers, bandenspanningscontrole, dagrijverlichting, adaptieve bochtverlichting en achteruitrijhulp (optioneel). Comfortabele treeplanken en elfspaaks gesmede wielen zijn ook als optie verkrijgbaar. Dankzij de zithoogte van 750 mm is hij ondanks zijn imposante afmetingen gemakkelijk vast te pakken. Om beter te begrijpen hoe deze technologieën zich vertalen naar de weg, is het de moeite waard om te kijken naar het gebruik in de praktijk en de meningen van motorrijders.
Motorrijders die met de BMW K 1600 B hebben gereden, zijn unaniem vol lof over het rijplezier en het uitzonderlijke comfort, of het nu gaat om landwegen, hoofdwegen of snelwegen. Het vermogen van de zescilinder motor, de soepele transmissie en de stabiliteit bij hoge snelheden worden regelmatig geprezen. Ook het comfort van berijder en passagier, de 'voeten naar voren' positie dankzij de treeplanken en de bescherming tegen de elementen worden zeer gewaardeerd. De overvloed aan uitrusting, de grote actieradius en het gebruiksgemak, zelfs voor grotere rijders, worden ook benadrukt door gebruikers. Sommige motorrijders hebben echter een zekere mate van slingeren opgemerkt bij snelheden van meer dan 100/110 km/u op de snelweg, wat kan afhangen van de staat van de banden, de instelling van de ESA-vering of de positie van de voorruit. Het zware gewicht van de motorfiets, 336 kg in rijklare toestand, betekent dat je goed moet nadenken wanneer je hem tot stilstand manoeuvreert of op de middenstandaard zet, maar de achteruitrijhulp is een waardevolle aanwinst. Sommige eigenaars betreuren de snelheidsbeperking van 165 km/u op bepaalde versies, maar de meerderheid geeft de voorkeur aan het plezier van rijden in absoluut comfort en met een hoog veiligheidsniveau. Kwaliteit van afwerking, modulariteit en de mogelijkheid om de motor aan te passen met een breed scala aan uitrusting worden vaak genoemd als doorslaggevende argumenten. De meningen waren over het algemeen zeer positief, waarbij de motor werd omschreven als 'magisch' voor langeafstandsreizen. Motorrijders die van andere BMW modellen komen, bevestigen het gemak waarmee ze zich kunnen aanpassen en het hernieuwde plezier dat ze aan elke rit beleven. De verschillende versies en evoluties van het model hebben een trouwe klantenkring opgeleverd, die gehecht is aan de geschiedenis en de exclusiviteit van deze uitzonderlijke bagger.
Voor wie wil vergelijken of meer wil weten, is hier de volledige lijst met technische specificaties van de BMW K B 1600.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 1.649 cm³
- Motortype: 6-cilinder-in-lijn, 4-takt, injectie-Ø 52 mm, vloeistofgekoeld, 2 OHC, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 160 pk bij 7.750 tpm, maximumkoppel 175 Nm bij 5.250 tpm
- Gewicht (vol): 336 kg
- Zithoogte: 750 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 5,70 liter/100 km
- Geschatte actieradius: 456 km
- Inhoud brandstoftank: 26 liter
- Maximumsnelheid: meer dan 200 km/u
- Type transmissie: handgeschakelde 6-versnellingsbak + optionele achteruit/shifter, secundaire aandrijving via kruiskoppeling
- Remmen: voor: 2 schijven Ø 320 mm, remklauw met 4 zuigers; achter: 1 schijf Ø 320 mm, remklauw met 2 zuigers; standaard ABS
- Onderhoud en gebruikskosten: motorolie en filter elke 10.000 km vervangen; solide betrouwbaarheid maar hoge onderhoudskosten