Onderdelen en accessoires motor BMW R 1100 S ABS
De BMW R 1100 S ABS was de meest emblematische sportmotor van het Duitse merk rond de eeuwwisseling. Hij werd van 1999 tot 2005 op de markt gebracht en belichaamde een Duitse visie op sport, waarbij veelzijdigheid en elegantie werden gecombineerd met prestaties
Accessoires en onderdelen voor BMW R 1100 S ABS
Vind alles wat je nodig hebt voor je BMW R 1100 S ABS volgens het jaar.
De BMW is gebaseerd op een chassis dat een gegoten aluminium voorframe en een stalen achterframe combineert, wat zowel stijfheid als lichtheid garandeert. De motor, een 1.085 cc, elektronisch ingespoten, lucht- en oliegekoelde flat-twin (boxer), ontwikkelt 98 pk bij 7.500 t/min en een koppel van 9,7 kg bij 5.750 t/min. Dit blok, dat bekend staat om zijn betrouwbaarheid en flexibiliteit, is gekoppeld aan een 6-versnellingsbak en een cardan-as secundaire transmissie, voor een soepele, onderhoudsarme werking. De brandstoftank van 18 liter is ideaal voor een actieradius tot 257 km, met een gemiddeld brandstofverbruik van 7 liter/100 km. De vooras is voorzien van een Telelever-voorvork met 110 mm veerweg, gekoppeld aan krachtige Brembo-remmen met dubbele 320 mm schijven en vierzuigerremklauwen. Aan de achterkant bieden de Paralever monobar en monoshock 130 mm veerweg, terwijl een 276 mm schijf met 2-zuiger remklauwen voor de remmen zorgt. Integraal ABS is als optie leverbaar, net als andere uitrusting om de veiligheid en het comfort te verhogen, zoals verwarmde handvatten en een motorblok. De zithoogte van 800 mm maakt de motorfiets toegankelijk voor de meeste rijders van alle maten en het drooggewicht is 229 kg, met een leeggewicht van 245 kg. Speciale versies, zoals de BoxerCup Replika, profiteren van specifieke uitrusting: Öhlins-vering, Laser-uitlaten, carbonbeschermers en aangepast motormanagement. Het ontwerp van het chassis en de motor, in combinatie met een uitgebreide reeks standaarduitrustingen en opties, betekent dat je de motorfiets helemaal aan jouw wensen kunt aanpassen. Laten we eens kijken [comment] hoe dit model presteert in het dagelijks gebruik en wat onze rijders erover te zeggen hebben.
De meningen van motorrijders over de BMW R 1100 S ABS benadrukken zijn veelzijdigheid en zijn vermogen om zowel sportief plezier als comfort op de weg te bieden. De stabiliteit, de verhouding efficiëntie/comfort en de motor met hoog koppel worden regelmatig genoemd als sterke punten, net als de remkwaliteit en de algehele betrouwbaarheid. Uitzonderlijke wegligging, merkbaar remmen op de motor en de mogelijkheid om de motorfiets aan te passen met diverse accessoires worden ook geprezen. Bescherming bij snelheden tot 180 km/u wordt als effectief beschouwd en het gebruiksgemak, zelfs in de regen, is een pluspunt voor motorrijders die het hele jaar door rijden. Sommige gebruikers vonden de actieradius echter wat kort, met een tank van 18 liter die afhankelijk van het gebruik om de 200 tot 250 km gestopt moet worden. De trillingen van de [box] motor zijn merkbaar, maar dragen bij aan het karakter van de machine. De lage stuurpositie kan de polsen vermoeien op lange afstanden en het duo is niet het sterkste punt, omdat het passagierszadel glad is en er handgrepen ontbreken. Langere rijders zullen de motor bijzonder geschikt vinden, maar voor kleinere rijders zijn zadelverstellingen mogelijk. Het onderhoud is laag, de betrouwbaarheid is hoog en de gebruikskosten zijn redelijk voor een motorfiets van dit niveau. De unieke styling, het flat-twin geluid, de bouwkwaliteit en de zeldzaamheid van dit model op de markt maken het een populaire keuze bij kenners. Sommigen betreuren misschien het gebrek aan opbergruimte onder het zadel en het ontbreken van sport-ABS op bepaalde versies, maar over het algemeen wordt dit model geprezen om zijn persoonlijkheid, zijn robuustheid en de sensatie die hij biedt bij elke rit.
Om alle informatie te vinden die je nodig hebt voor onderhoud of aanpassingen, vind je hieronder het technische informatieblad.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 1.085 cm³
- Motortype: Flat-twin, 4-takt, brandstofinspuiting, lucht-/oliegekoeld, 1 OHC, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 98 pk bij 7.500 tpm, 9,7 mkg bij 5.750 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 229 kg droog, 245 kg in rijklare toestand
- Zithoogte: 800 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 7 liter/100 km
- Geschatte actieradius: 257 km
- Inhoud brandstoftank: 18 liter
- Topsnelheid: 230 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, secundaire cardanaandrijving
- Remmen: Voor: 2 x 320 mm schijven, 4-zuiger remklauwen; Achter: 1 x 276 mm schijf, 2-zuiger remklauw; Integraal ABS optioneel
- Onderhoud en gebruikskosten: Elke 10.000 km of 1 jaar onderhouden; bewezen betrouwbaarheid, motor gaat lang mee als hij goed wordt onderhouden; redelijke onderhoudskosten voor een sportwagen voor op de weg; nokkenastiming, geen riemen te vervangen