Onderdelen en accessoires motor BMW R 1150 R Rockster
De BMW R 1150 R Rockster markeerde een gedurfde wending in de geschiedenis van de Duitse roadster. Deze motorfiets, die eind 2002 op de Autosalon van München werd geïntroduceerd en van 2003 tot 2005 op de markt kwam, was ontworpen om de codes van het merk, dat tot dan toe bekend stond om zijn soberheid, door elkaar te schudden
Accessoires en onderdelen voor BMW R 1150 R Rockster
Vind alles wat je nodig hebt voor je BMW R 1150 R Rockster volgens het jaar.
Dit model heeft een solide technische basis, ontworpen om zowel efficiency als rijplezier te bieden. Het chassis combineert een gegoten aluminium voorframe met een stalen achterframe, wat zorgt voor robuustheid en stijfheid. De vooras, die is overgenomen van de R 1100 S, is uitgerust met een Telelever-voorvork met een veerweg van 120 mm, die een opmerkelijke stabiliteit garandeert, zelfs bij hard remmen. Aan de achterzijde bieden de Paralever monobar en monoshock 135 mm veerweg, voor optimale tractie en comfort op alle wegtypen. Dubbele 320 mm remschijven met vierzuigerremklauwen voor en een 276 mm remschijf met twee zuigers achter zorgen voor een krachtige en nauwkeurige remwerking, met optioneel ABS voor extra veiligheid. De 1.130 cc vlakke-twinmotor met dubbele ontsteking die aan de Euro 2-norm voldoet, ontwikkelt 85 pk bij 6.750 t/min en een koppel van 9,8 kg bij 5.250 t/min. Hij onderscheidt zich door zijn flexibiliteit en betrouwbaarheid in het middengebied en biedt een aangename rijervaring, zowel in de stad als op de openbare weg. De 6-versnellingsbak met hoge versnellingen is stiller en soepeler en wordt gecombineerd met een cardan secundaire transmissie voor robuustheid en minder onderhoud. De vergrote achtervelg (180/55 x 17) en de brandstoftank van 20,4 liter maken lange ritten zonder beperkingen mogelijk, met een geschatte actieradius van bijna 291 km en een gemiddeld brandstofverbruik van 7 liter/100 km. Qua uitrusting is de Rockster standaard voorzien van een volledig instrumentenpaneel, een gereedschapsset en een tubeless reparatieset onder het zadel, evenals twee kickstands. Voor degenen die nog verder willen gaan op het gebied van maatwerk is er een selectie accessoires en motoronderdelen beschikbaar. Laten we eens kijken hoe deze roadster presteert in het dagelijks gebruik en wat motorrijders erover te zeggen hebben.
De alledaagse aantrekkingskracht van de Rockster ligt in zijn veelzijdigheid en gebruiksgemak. Motorrijders roemen de dynamische balans van het chassis, dat ze omschrijven als 'magisch', en het gevoel van veiligheid dat de voorkant geeft, zelfs op ruwe ondergronden. De ergonomie wordt gewaardeerd om het comfort, ondanks de iets sportievere zithouding door het lagere stuur en de licht gebogen benen. De vlakke-twin-motor biedt een opmerkelijk plezier in het midden toerengebied, met een grote souplesse tussen 1.500 en 6.000 tpm, en een sterk verbeterde versnellingsbak die nauwkeuriger en prettiger in het gebruik is. De Rockster is net zo geschikt voor dagelijks woon-werkverkeer in de stad als voor tochten over bergwegen of lange excursies. Rijders roemen de stabiliteit, de wegligging en het vertrouwen van de fiets vanaf de eerste kilometers. Nauwkeurig en krachtig remmen is een groot pluspunt, zelfs zonder ABS. Sommige gebruikers vonden de motor echter een beetje ondergemotoriseerd bij hoge toerentallen in vergelijking met andere grote roadsters en het passagierszadel was niet standaard gemonteerd, maar optioneel. Plakstripversiering was ook verdeeld, sommigen vonden het de prijs niet waardig. Geïntegreerd ABS, verkrijgbaar als optie, is een pluspunt op het gebied van veiligheid, ook al wordt het soms als minder progressief ervaren bij lage snelheden. Over het algemeen wordt dit model gezien als een aantrekkelijke, veilige en veelzijdige motorfiets, waarvan het stoere uiterlijk en de bouwkwaliteit unaniem worden gewaardeerd door liefhebbers. Voor liefhebbers van customisation is de beschikbaarheid van geschikte accessoires en onderdelen een echt pluspunt.
Zie voor technische details het specificatieblad hieronder.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 1.130 cm³ (vlakke twin)
- Motortype: Platte twin, 4-takt, brandstofinspuiting, dubbele ontsteking, lucht-/oliegekoeld, voldoet aan Euro 2-norm
- Motorvermogen en -koppel: 85 pk bij 6.750 tpm; 9,8 mkg bij 5.250 tpm
- Gewicht (leeg of vol): 219 kg droog, 238 kg in rijklare toestand
- Zithoogte: 835 mm (795 mm optioneel)
- Gemiddeld brandstofverbruik: 7 liter/100 km
- Geschatte actieradius: 291 km
- Inhoud brandstoftank: 20,4 liter
- Topsnelheid: 205 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, cardanaandrijving
- Remmen: 320 mm dubbele remschijf voor, remklauwen met 4 zuigers; 276 mm remschijf achter, remklauw met 2 zuigers, optioneel ABS
- Onderhoud en gebruikskosten: Elke 10.000 km onderhouden, grote beurt bij 20.000 km, gereedschapsset en tubeless-kit onder het zadel, onderhoudsarme cardanaandrijving