Onderdelen en accessoires motor BMW R 1150 RT
De BMW R 1150 RT heeft zichzelf gevestigd als een benchmark in de wereld van Europese wegmotoren. Hij werd uitgebracht van 2001 tot 2004, volgde de R 1100 RT op en ging de R 1200 RT vooraf, in de voetsporen van de grote BMW roadsters die in 1979 op de markt kwamen
Accessoires en onderdelen voor BMW R 1150 RT
Vind alles wat je nodig hebt voor je BMW R 1150 RT volgens het jaar.
Technisch gezien is de BMW gebaseerd op een trellis chassis met een dragende motor, wat een opmerkelijke stijfheid en stabiliteit garandeert, zelfs bij hoge snelheden. De 1.130 cc vlakke-twinmotor met brandstofinjectie en lucht-/oliekoeling ontwikkelt 95 pk bij 7.250 t/min en een koppel van 10,2 kg bij 5.500 t/min. Deze motor, die op de nieuwste versies is voorzien van dubbele ontsteking, is indrukwekkend vanwege zijn flexibiliteit en robuustheid. Met de zesversnellingsbak, waarvan de zesde een overdrive is, kan het motortoerental op de snelweg worden verlaagd, waardoor de motor wordt ontzien en het brandstofverbruik wordt beperkt. De secundaire transmissie gebeurt via een cardanas, een garantie voor betrouwbaarheid en weinig onderhoud. Het chassis is uitgerust met een Telelever-voorvork (120 mm veerweg) en een Paralever-monoschokdemper (135 mm veerweg), die onregelmatigheden uitstekend opvangen en voor een geruststellende wegligging zorgen. De remmen worden verzorgd door twee 320mm voorschijven met 4-zuiger remklauwen en een 276mm achterschijf, allemaal standaard bijgestaan door Integral ABS. De 17-inch wielen kunnen worden uitgerust met high-performance banden en de aanbevolen bandenspanning zorgt voor optimale stabiliteit. De brandstoftank van 25,2 liter geeft een geschatte actieradius van 315 km, terwijl het verstelbare zadel (805 mm) geschikt is voor de meeste rijders. Tot de standaarduitrusting behoren geïntegreerde zadeltassen, een elektrisch windscherm en ABS-remassistentie. Optionele extra's zijn een laag zadel, radio en handvatverwarming. Om beter te begrijpen hoe deze technologieën zich vertalen naar dagelijks gebruik, kijken we naar wat rijders over dit model te zeggen hebben.
In het dagelijks gebruik wordt de BMW R 1150 RT geprezen om zijn uitzonderlijke comfort, zijn effectieve bescherming en zijn vermogen om lange afstanden af te leggen zonder moe te worden. Motorrijders roemen de natuurlijke zithouding, het omsluitende zadel en de elektrische bel, die allemaal zorgen voor een opmerkelijk aangename rit, zowel solo als met z'n tweeën. Dankzij het soepele, stabiele chassis kun je op alle wegtypen improviseren, terwijl de vering hobbels en gaten met gemak absorbeert. De handelbaarheid in de stad wordt vergemakkelijkt door de optie van een laag zadel, en op de middenstandaard stappen gaat moeiteloos. De flat-twin motor wordt beoordeeld als robuust en betrouwbaar, met een soepelheid die wordt gewaardeerd vanaf lage toerentallen en een duidelijke acceleratie vanaf 4.000 tpm. Sommige gebruikers hebben echter opgemerkt dat de versnellingsbak temperamentvol kan zijn, vooral bij het schakelen in neutraal, en dat de elektrische remmen even wennen zijn, vooral bij lage snelheden. Het integrale ABS-systeem is weliswaar effectief, maar vraagt enige gewenning om de progressieve werking onder de knie te krijgen, vooral bij de eerste modellen. De zithoogte kan een obstakel vormen voor rijders die kleiner zijn dan 1,73 m, maar daar zijn oplossingen voor, zoals een laag zadel of het uithollen van het originele zadel. Productiekwaliteit, mechanische betrouwbaarheid en een gevoel van veiligheid worden regelmatig benadrukt, net als een lange levensduur en rijplezier. Er zijn enkele bedenkingen over het olieverbruik en de kosten van de service na verkoop, maar de algemene tevredenheid blijft zeer hoog. Latere versies profiteren van verbeteringen aan het ABS-systeem, waardoor remmen progressiever en intuïtiever wordt, wat bijzonder wordt gewaardeerd.
Voor degenen die van cijfers houden, gaan we verder met de gedetailleerde technische gegevens van dit model.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (motor met alle cilinderinhoud)
- Cilinderinhoud: 1.130 cm³
- Motortype: Flat-twin, 4-takt, brandstofinspuiting, lucht-/oliegekoeld, dubbele ontsteking
- Motorvermogen en -koppel: 95 pk bij 7.250 tpm; 10,2 mkg bij 5.500 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 262 kg droog; 279 kg in rijklare toestand
- Zithoogte: 805 mm, verstelbaar
- Gemiddeld brandstofverbruik: 8 L/100 km
- Geschatte actieradius: 315 km
- Inhoud brandstoftank: 25,2 liter
- Topsnelheid: 200 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak (overdrive), cardanaandrijving
- Remmen: Standaard geïntegreerd ABS, remschijven 320 mm (voor), 276 mm (achter), remklauwen met 4 zuigers
- Onderhoud en gebruikskosten: Regelmatig onderhoud, toonaangevende onderhoudskosten, bewezen betrouwbaarheid