Onderdelen en accessoires motor BMW R 1200 R Nine-T Racer
De BMW R 1200 R Nine-T Racer is een motorfiets die sinds zijn lancering in 2017 zijn stempel heeft gedrukt op de wereld van de neo-retro sportmotoren
Accessoires en onderdelen voor BMW R 1200 R Nine-T Racer
Vind alles wat je nodig hebt voor je BMW R 1200 R Nine-T Racer volgens het jaar.
De basis van de BMW wordt gevormd door een stalen buizenchassis, met de motor als dragend element, wat robuustheid en stijfheid garandeert. Aan de voorkant is hij uitgerust met een omgekeerde 46mm telehydraulische voorvork, afgeleid van de S 1000 RR, met een veerweg van 120mm. De remmen worden verzorgd door dubbele radiale schijven van 320 mm met vierzuigerremklauwen, terwijl aan de achterkant een monoshock gemonteerd op een Paralever monobar, met 120 mm veerweg, zorgt voor stabiliteit. Een 265 mm achterschijf met 2-zuiger remklauw maakt het pakket compleet en ABS is standaard gemonteerd voor extra veiligheid. De 1.170 cc, 4-takt, elektronisch ingespoten, lucht- en oliegekoelde vlakke-twinmotor ontwikkelt 110 pk bij 7.750 t/min en een koppel van 12,10 kg bij 6.000 t/min. De transmissie verloopt via een handgeschakelde 6-versnellingsbak en een secundaire aandrijfas, synoniem voor betrouwbaarheid en weinig onderhoud. Een brandstoftank van 17 tot 18 liter, afhankelijk van de versie, betekent dat je je kunt verheugen op mooie ritten, met een geschatte actieradius tussen 261 en 310 km en een gemiddeld brandstofverbruik van 5,8 tot 6,5 liter/100 km. De zithoogte varieert tussen 785 en 805 mm, waardoor de motor toegankelijk is voor een brede groep rijders, en het leeggewicht ligt tussen 219 en 222 kg. De topsnelheid ligt tussen 200 en 220 km/u, afhankelijk van de versie, en de acceleratie van 0 naar 100 km/u is bijzonder vlot. Tot de standaarduitrusting behoort ook een klassiek dashboard, terwijl je via de optiecatalogus een heleboel accessoires en motoronderdelen kunt toevoegen om de motorfiets aan je wensen aan te passen. Laten we eens kijken naar het dagelijks gebruik en wat rijders te zeggen hebben over dit iconische model.
Motorrijders die met de BMW R 1200 R Nine-T Racer rijden, beschrijven hem als een constante bron van rijplezier, met een uniek motorkarakter. De luchtgekoelde vlakke twin maakt indruk met zijn wendbaarheid en beschikbare koppel bij lage toerentallen, zodat je van de weg kunt genieten zonder te hoeven schakelen. Het krachtige remmen en de precisie van het chassis worden regelmatig geprezen, net als het gevoel van lichtheid ondanks het aanzienlijke werkelijke gewicht. De wegligging en stabiliteit op hoge snelheden zijn geruststellend en de kwaliteit van de gebruikte materialen wordt unaniem erkend. De neo-retro uitstraling, het flatteuze geluid van de uitlaat en de mogelijkheid om de auto aan te passen dankzij een breed scala aan accessoires worden ook vaak genoemd als sterke punten. Sommige gebruikers waarderen de mogelijkheid om bagage te bevestigen voor onderweg, ook al is het tweezitszadel alleen als optie verkrijgbaar. Er zijn echter een paar zwakke punten: het comfort op lange ritten wordt als perfect beschouwd, het zadel is wat stug en de achtervering droog op ruwe wegen. De sportieve rijpositie, met naar achteren geplaatste armbanden en bedieningselementen, kan vermoeiend zijn op lange ritten of in de stad. Sommigen betreuren het ontbreken van een brandstofmeter, de aanwezigheid van binnenbanden op de spaakvelgen en een dashboard dat te conventioneel wordt gevonden. Ondanks deze bedenkingen blijft dit model een leuke motorfiets, ideaal voor dynamische toertochten en voor liefhebbers van customisation. De verschillende versies die van 2017 tot 2020 zijn geproduceerd, hebben een breed publiek aangesproken, van nostalgische liefhebbers tot liefhebbers van mooie machines, en blijven gewild op de tweedehandsmarkt.
Ontdek voor meer informatie de gedetailleerde technische specificaties van deze uitzonderlijke Café-Roadster.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 1.170 cm³
- Motortype: vlakke twin, 4-takt, elektronische brandstofinspuiting, lucht/oliegekoeld, 2 OHC, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 110 pk bij 7.750 tpm, 12,10 mkg bij 6.000 tpm
- Gewicht (rijklaar): 219 tot 222 kg, afhankelijk van uitvoering
- Zithoogte: 785 tot 805 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 5,8 tot 6,5 liter/100 km
- Geschatte actieradius: 261 tot 310 km
- Brandstoftankinhoud: 17 tot 18 liter
- Maximumsnelheid: 200 tot 220 km/u
- Type transmissie: handgeschakelde 6-versnellingsbak, secundaire cardanaandrijving
- Remmen: Voor: 2 x 320 mm schijven, 4-zuiger remklauwen; Achter: 1 x 265 mm schijf, 2-zuiger remklauw, standaard ABS
- Onderhoud en gebruikskosten: Elke 10.000 km of 12 maanden onderhouden; cardanaandrijving = geen routine kettingonderhoud; eenvoudig onderhoud (toegang tot de motor aan de zijkant), maar dure arbeidsuren en onderdelen bij BMW; betrouwbaar model, maar sommige gebruikers melden overbelasting van de pols door de vintage sportpositie; 2 jaar garantie bij nieuwe montage