Onderdelen en accessoires motor BMW R 1200 S
De BMW R 1200 S onderscheidt zich als een sportmotor van een klasse apart in de wereld van de tweewielers en markeert een belangrijke ontwikkeling in de lijn van boxermotoren van de Beierse fabrikant
Accessoires en onderdelen voor BMW R 1200 S
Vind alles wat je nodig hebt voor je BMW R 1200 S volgens het jaar.
De BMW is gebaseerd op een stalen trellis chassis met een dragende motor, een garantie voor stijfheid en precisie in de bochten. Aan de voorkant biedt de 41 mm Telelever-ophanging 110 mm veerweg, gecombineerd met een krachtige remwerking dankzij dubbele 320 mm schijven en vierzuigerremklauwen. Aan de achterzijde biedt het Paralever-systeem 120 mm veerweg en 265 mm schijfremmen met 2-zuiger remklauwen. De wielen, geïnspireerd op de K 1200 S, zijn voor voorzien van 120/70-17 banden en achter van 180/55-17 banden voor een optimale wegligging. De transmissie verloopt via een 6-versnellingsbak en een cardankoppeling, het kenmerk van BMW betrouwbaarheid. De lucht-/oliegekoelde, 4-takt, brandstofingespoten vlakke-twinmotor ontwikkelt 122 pk bij 8.250 t/min en 11,40 mkg koppel bij 6.800 t/min, met een volumeverhouding van 12,5:1. De vermogen-gewichtsverhouding van 1,6 kg/pk en een drooggewicht van 195 kg (213 kg in rijklare toestand) maken dit model tot een van de meest uitgebalanceerde sportmotoren in zijn klasse. De 17-liter brandstoftank geeft een geschatte actieradius van 304 km, met een gemiddeld brandstofverbruik van 5,6 liter/100 km. De standaarduitrusting omvat een digitaal/analoog instrumentenpaneel dat de ingeschakelde versnelling, het brandstofpeil, de olietemperatuur, de tijd en de resterende actieradius weergeeft, met adaptieve verlichting afhankelijk van de omgevingslichtomstandigheden. De Öhlins-optie maakt geavanceerde veringsinstellingen mogelijk voor sportief rijden of op het circuit, terwijl het optionele ABS de veiligheid verhoogt. Dit model biedt een balans tussen prestaties, comfort en technologie en is aantrekkelijk voor rijders die op zoek zijn naar een ander soort sportmotor. Laten we nu eens kijken hoe deze motorfiets presteert in het dagelijks gebruik en wat gebruikers erover te zeggen hebben.
Motorrijders die voor de BMW R 1200 S hebben gekozen, prijzen hem als een zeldzame, uitgebalanceerde en solide motorfiets die een sportieve en nauwkeurige rijervaring biedt. Het chassis en de krachtige motor worden vooral gewaardeerd om hun efficiëntie op de weg, met een imperiaal rijgedrag en opmerkelijke stabiliteit in de bochten. De boxermotor behoudt zijn charme, trillingen en karakteristieke geluid en zorgt voor echt rijplezier. Dit model wordt beoordeeld als meer dan geschikt voor de weg, met een matig brandstofverbruik bij wettelijke snelheden en een sportieve zithouding die vermoeiend kan worden op lange ritten of in de stad, niet in de laatste plaats vanwege het slecht gevoerde zadel en de lage bandjes. Als sterke punten worden vaak de bouwkwaliteit, mechanische robuustheid en betrouwbaarheid van de motorfiets genoemd. Krachtige, progressieve remmen, uitschakelbaar ABS voor puristen en Öhlins-vering op de uitgeruste versies dragen allemaal bij aan een lonende ervaring. Sommige gebruikers betreuren het ontbreken van een middenstandaard, de minimalistische uitrusting en de hoge prijs, terwijl Autres wijst op de radicalisering ten opzichte van de vorige generatie, waardoor hij minder veelzijdig is voor sport-GT gebruik. De niet-afneembare motorflens wordt ook genoemd als een negatief punt voor degenen die de motorfiets willen demonteren voor gebruik op het circuit. Ondanks deze paar tekortkomingen wordt de R 1200 S gezien als een sportieve herenmotor, innemend en elegant, ideaal voor liefhebbers van sensatie en exclusiviteit. Om de betrouwbaarheid te garanderen is een jaarlijkse onderhoudsbeurt vereist en bij sommige modellen is een storing aan de brandstofpomp gemeld. Versies die zijn uitgerust met opties zoals de Arrow line, het KN filter of de Öhlins-vering worden vooral gewaardeerd om hun sportieve rijgedrag en vermogen om zich aan te passen aan verschillende rijstijlen.
Voor meer informatie vind je hier de volledige lijst met technische specificaties van dit iconische model.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (motor met alle cilinderinhoud)
- Cilinderinhoud: 1.170 cm³
- Motortype: Flat-twin, 4-takt, brandstofinspuiting, lucht/oliegekoeld, 1 TCA per cilinder, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 122 pk bij 8.250 tpm; 11,40 mkg bij 6.800 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 195 kg droog, 213 kg in rijklare toestand
- Zithoogte: 830 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 5,60 l/100 km
- Geschatte actieradius: 304 km
- Inhoud brandstoftank: 17 liter
- Maximumsnelheid: meer dan 230 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, secundaire cardanaandrijving
- Remmen: Voor: 2 x 320 mm schijven, 4-zuiger remklauwen; achter: 1 x 265 mm schijf, 2-zuiger remklauw, optioneel ABS
- Onderhoud en gebruikskosten: Elke 10.000 km of 1 jaar onderhouden; redelijke totale onderhoudskosten voor een topmodel; deblokkering mogelijk (modellen beperkt tot 106 pk in Frankrijk vóór 2016), maar duur omdat het soms een vervanging van de ECU en een bezoek aan een erkende dealer vereist.