Onderdelen en accessoires motor BMW R 1200 ST
Toen de BMW R 1200 ST tussen 2005 en 2007 op de markt kwam, liet hij van zich horen als een unieke en veelzijdige sport-GT. Ontworpen in München als opvolger van de R 1150 RS, vervolledigt hij het gamma van de Beierse constructeur door zich te positioneren tussen de RT tourer en de sportievere modellen
Accessoires en onderdelen voor BMW R 1200 ST
Vind alles wat je nodig hebt voor je BMW R 1200 ST volgens het jaar.
De BMW is gebaseerd op een stalen buizenchassis met trellisframe, met de motor in een dragende positie, waardoor hij een drooggewicht heeft van 205 kg en een volgeladen gewicht van 229 kg. Aan de voorkant biedt de Telelever-ophanging 110 mm veerweg, in combinatie met een krachtige remfunctie met dubbele 320 mm schijven en vierzuigerremklauwen. Achteraan heeft de Paralever-monoshock een veerweg van 140 mm en een 265 mm schijf met 2-zuigerremklauwen. De 17-inch wielen (120/70 voor, 180/55 achter) dragen bij aan de stabiliteit en het rijgedrag van de motorfiets. De 1.170 cc vlakke-twinmotor met elektronische brandstofinspuiting en lucht-/oliekoeling levert 110 pk bij 7.500 t/min en 11,7 kg koppel bij 6.000 t/min. De transmissie verloopt via een 6-versnellingsbak en cardanas, een garantie voor robuustheid en weinig onderhoud. Tot de standaarduitrusting behoren ABS, een verstelbare bel, stuur en zadel en een volledig elektronisch instrumentenpaneel. De 32-liter zijkoffers, optionele middenstandaard, handvatverwarming, DWA antidiefstalalarm en bagagedrager betekenen dat de motor kan worden aangepast aan elk gebruik. De brandstoftank van 21 liter geeft een geschatte actieradius van 568 km, met een gemiddeld brandstofverbruik van 3,7 liter/100 km. Er is een breed scala aan accessoires en motoronderdelen beschikbaar om dit model aan te passen en te onderhouden, van bagage tot hoge bellen en speciale bescherming. Deze solide, veelzijdige technische basis draagt bij aan de reputatie van betrouwbaarheid en lange levensduur van de R ST 1200. Om erachter te komen hoe dit model dagelijks presteert, laten we eens kijken naar wat rijders te zeggen hebben.
De meningen van motorrijders over de R 1200 ST benadrukken een aangename rijervaring, gekenmerkt door voorbeeldig comfort en een goede wegligging. De stabiliteit van de motor, zelfs bij hoge snelheden of onder belasting, wordt vaak genoemd, net als de effectiviteit van het remmen (geïntegreerd sport-ABS, Telelever) en de soepelheid van de versnellingsbak. De motor wordt geprezen om zijn vitaliteit, vooral boven de 4.000 tpm, en zijn vermogen om levendig te accelereren en toch soepel te blijven bij lage toerentallen. De lange actieradius (meer dan 400 km bij gemengd gebruik, met een geschatte actieradius tot 568 km) en het redelijke brandstofverbruik worden ook geprezen, net als de robuustheid van de aandrijfas en de algehele betrouwbaarheid, zelfs na tienduizenden kilometers. Een van de zwakke punten is het ontwerp van de koplamp, dat door sommige motorrijders te offset of onharmonisch wordt gevonden, hoewel de efficiëntie van de verlichting wordt erkend. Anderen betreurden de grootte van het originele windscherm, dat soms te klein werd geacht voor grotere motorrijders, of de afwezigheid van bepaalde praktische opbergvakken. Een paar incidentele betrouwbaarheidsproblemen met de ESA of ABS werden genoemd, maar lijken geen afbreuk te doen aan de algemene tevredenheid. Gebruikers waarderen de zeldzaamheid van dit model, waardoor ze het gevoel hebben bij een groep ingewijden te horen, en benadrukken dat de motor een hoge gebruikswaarde behoudt, zelfs bij een hoge kilometerstand. Veelzijdigheid, consistente rijeigenschappen, de mogelijkheid om als duo met bagage te rijden zonder dat dit ten koste gaat van de wegligging, en de mogelijkheid om de motorfiets aan te passen met een breed scala aan uitrustingen, worden vaak genoemd als belangrijke pluspunten. Dagelijks gebruik, lange reizen en sportief toeren zijn de favoriete gebieden voor deze machine, die indruk maakt met zijn rijeigenschappen en unieke persoonlijkheid. De feedback die we hebben ontvangen van eigenaren wijst allemaal op een hoge mate van tevredenheid, waarbij het rijplezier door de jaren heen intact is gebleven, en een hoge mate van loyaliteit van de eigenaar.
- Vereist rijbewijs: A (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 1.170 cm³
- Motortype: Flat-twin, 4-takt, brandstofinspuiting, lucht/oliegekoeld, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 110 pk bij 7.500 tpm, 11,7 mkg bij 6.000 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 205 kg droog, 229 kg volgeladen
- Zithoogte: 806 tot 830 mm (optionele lage zithoogte: 780 mm)
- Gemiddeld brandstofverbruik: 3,7 liter/100 km
- Geschatte actieradius: tot 568 km
- Inhoud brandstoftank: 21 liter
- Topsnelheid: 230 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, cardanaandrijving
- Remmen: Voor: 2 x 320 mm schijven, 4-zuiger remklauwen / Achter: 1 x 265 mm schijf, 2-zuiger remklauw, ABS
- Onderhoud en gebruikskosten: Redelijke gebruikskosten, hoge betrouwbaarheid, oliepeilcontrole aanbevolen, robuuste cardanas