Onderdelen en accessoires motor Ducati 1000 DS Multistrada S
De Ducati 1000 DS Multistrada S is een gedurfde combinatie van sportmotor, trailmotor en roadster en belichaamt de rebelse en veelzijdige geest van het Italiaanse merk
Accessoires en onderdelen voor Ducati 1000 DS Multistrada S
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 1000 DS Multistrada S volgens het jaar.
De Ducati is gebaseerd op een stalen buizenframe, voor stevigheid en rijeigenschappen. Hij is uitgerust met een Öhlins telehydraulische omgekeerde voorvork met een diameter van 43 mm aan de voorkant, met een veerweg van 165 mm, en een Öhlins monoshock aan de achterkant met een veerweg van 141 mm, voor uitzonderlijk dempingscomfort en rijprecisie, zelfs op ruwe wegen. De remmen worden aan de voorkant verzorgd door dubbele 320mm schijven met 4-zuiger remklauwen en aan de achterkant door een 245mm schijf met 2-zuiger remklauw, voor een effectieve en geruststellende remkracht. De motor is een 90° L-twin, 4-takt, 45 mm injectie, lucht-/oliegekoeld, enkele bovenliggende nokkenas (1 OHC) en desmodromische kleptiming, met 2 kleppen per cilinder. Hij heeft een cilinderinhoud van 992 cc (boring x slag: 94 x 71,5 mm) en produceert 92 pk bij 8.000 t/min en een koppel van 8,80 kg bij 5.750 t/min. De transmissie verloopt via een 6-versnellingsbak en een secundaire ketting, waardoor het potentieel van de motor volledig kan worden benut. Opvallende kenmerken zijn een carbon voorspatbord, een aluminium Magura stuur, een verhoogd windscherm en een speciaal zadel, die het exclusieve karakter van dit model versterken. De brandstoftank van 20 liter geeft een geschatte actieradius van 333 km, met een gemiddeld brandstofverbruik van 6 liter/100 km. De zithoogte van 850 mm zorgt voor een indrukwekkende zithouding, terwijl de wielen zijn uitgerust met 120/60-17 banden voor en 180/55-17 banden achter. Dit specificatieblad benadrukt de veelzijdigheid en prestaties van de DS Multistrada S, die zich duidelijk onderscheidt van zijn directe rivalen. Om een beter idee te krijgen van zijn waarde in het dagelijks gebruik, moeten we eens kijken naar waar hij eigenlijk voor wordt gebruikt en wat motorrijders ervan vinden.
De wegligging van deze hybride sport-tourer staat bekend om zijn veelzijdigheid, waardoor hij zich zowel in de stad als op bochtige wegen kan wagen, met een voorkeur voor het laatste waar hij zijn volledige potentieel tot uiting brengt in de traditie van het merk. De kwaliteit van de Öhlins-vering wordt vooral gewaardeerd vanwege het vermogen om de ruwheid van de weg glad te strijken en meer comfort te bieden dan de standaardversie zonder aan rijprecisie in te boeten. Motorrijders roemen de mogelijkheid om de vering af te stellen voor comfort of voor een sportievere rit, terwijl het comfort op een behoorlijk niveau blijft, waardoor de motor geschikt is voor dagelijks gebruik, zelfs op lange ritten. Het nieuwe zadel, de achteruitkijkspiegels en de verhoogde bel dragen allemaal bij aan meer comfort en reislust. Tot de sterke punten die door gebruikers worden genoemd behoren het chassis, de motor, de vering en de aanpassingen. Aan de andere kant werden enkele praktische aspecten, zoals de brandstofmeter, die als onnauwkeurig werd beschouwd, en de hoge prijs, als zwakke punten genoemd. Eén gebruiker omschreef dit model als een 'goede allrounder', veelzijdig maar zonder uit te blinken op een bepaald gebied, met een neiging tot oververhitting in de stad en een formaat dat een beetje krap is voor mensen kleiner dan 1,70m. Desalniettemin maken zijn unieke uiterlijk en zijn vermogen om meerdere motoren te vervangen hem tot een zeer populaire keuze onder liefhebbers. Regelmatig onderhoud en de keuze van de juiste accessoires en motoronderdelen worden aanbevolen om de veiligheid en prestaties van de machine te garanderen. Deze veelzijdigheid en het vermogen om zich aan te passen aan verschillende gebruiksdoeleinden maken van de 1000 DS Multistrada S een referentie voor motorrijders die op zoek zijn naar een motor die zowel krachtig, comfortabel als onderscheidend is.
Wie meer wil weten, kan de volledige lijst met technische specificaties raadplegen.
- Vereist rijbewijs: A-rijbewijs (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 992 cm³
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, Ø 45 mm brandstofinjectie, lucht-/oliegekoeld, 1 OHC, desmodromisch, 2 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 92 pk bij 8.000 tpm, 8,80 mkg bij 5.750 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 196 kg droog, ca. 215 kg volgeladen
- Zithoogte: 850 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 6 liter/100 km
- Geschatte actieradius: ongeveer 330 km
- Inhoud brandstoftank: 20 liter
- Maximumsnelheid: ongeveer 215 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, secundaire ketting
- Remmen: voor: 2 schijven Ø 320 mm, remklauw met 4 zuigers; achter: 1 schijf Ø 245 mm, remklauw met 2 zuigers
- Onderhoud en gebruikskosten: Desmodromische afstellingen moeten worden gerespecteerd (elke 10.000 tot 12.000 km afhankelijk van het bouwjaar); regelmatig en rigoureus onderhoud is noodzakelijk om betrouwbaarheid en een lange levensduur te garanderen; de riemaandrijving moet elke 20.000 km of 2 jaar worden vervangen; de gebruikskosten zijn iets hoger dan bij standaardmodellen dankzij de Öhlins-vering van topklasse.