Onderdelen en accessoires motor Ducati 1000 Monster
De Ducati 1000 Monster is een iconische Italiaanse roadster sinds zijn komst op de markt in 2003. Als opvolger van de 900 Monster belichaamt dit model de Monster spirit: een eenvoudige, overzichtelijke motorfiets met een sterk karakter
Accessoires en onderdelen voor Ducati 1000 Monster
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 1000 Monster volgens het jaar.
Op technisch gebied is de Ducati gebouwd op een trellis-chassis van chroom-molybdeenstalen buizen, wat garant staat voor een voorbeeldige stijfheid en handling. De voorkant is uitgerust met een omgekeerde telehydraulische voorvork met een diameter van 43 mm en een veerweg van 130 mm, terwijl de achterkant is uitgerust met een monoshock met een veerweg van 148 mm. Remmen wordt verzorgd door dubbele 320mm schijven aan de voorzijde, met 4-zuiger remklauwen, en een 245mm schijf aan de achterzijde met een 2-zuiger remklauw, voor remkracht die overeenkomt met de prestaties van de motor. Het hart van de Monster 1000 is een 90° L-twin, 4-takt, 45 mm elektronische brandstofinjectie, lucht- en oliegekoeld, met desmodromische kleptiming en 2 kleppen per cilinder. De motor ontwikkelt 86 pk bij 7.750 t/min en een koppel van 8,80 kg bij 5.750 t/min, wat zorgt voor een scherpe acceleratie en een aanzienlijke vermogensafgifte. De 6-versnellingsbak is nauwkeurig en prettig en brengt het vermogen via een ketting over op het achterwiel. De brandstoftank van 15 liter is ideaal voor lange ritten, met een gemiddeld brandstofverbruik van 5,80 liter/100 km en een geschatte actieradius van 259 km. Afhankelijk van de versie kan de Monster 1000 worden uitgerust met een Vent, speciale wielen of een sportuitlaatsysteem. Motorrijders kunnen hun machine ook personaliseren met de vele accessoires en motoronderdelen die voor dit model verkrijgbaar zijn. Met een zithoogte van 800 mm en een drooggewicht van 189 kg (208 kg in rijklare toestand) blijft deze roadster toegankelijk voor een breed publiek met behoud van zijn sportieve karakter. Ben je klaar om uit te vinden [comment] hoe dit model presteert op de weg en wat motorrijders ervan vinden in hun dagelijks leven?
Op de weg geeft de 1000 Monster al zijn karakter en veelzijdigheid prijs. Motorrijders roemen zijn adembenemende motor, die in staat is een royaal koppel te leveren uit elke bocht en een kracht die niet hapert, zelfs niet na vele kilometers. Sommigen merken op dat de motor een tik geeft bij lage toerentallen, maar dit detail wordt vaak gezien als een handelsmerk dat bijdraagt aan de charme van de desmodromische aandrijflijn. Dit model staat bekend om zijn betrouwbaarheid, waarbij gebruikers melden dat het rijplezier intact blijft na vele jaren en hoge kilometerstanden, op voorwaarde dat het onderhoud correct wordt uitgevoerd, inclusief het afstellen van de klepspeling elke 20.000 km. Het tijdloze uiterlijk van de Monster blijft indruk maken, net als zijn wegligging en stabiliteit in bochten. De sterke punten van de gebruikers zijn de 'gniak' van de motor, de kwaliteit van het remmen en de precisie van de versnellingsbak. Sommigen vonden het zadel echter wat stug op lange ritten en de draaicirkel beperkt, maar voor de meerderheid bleef de zitpositie aangenaam. De verschillende versies, van de M1000 Dark tot de S2R, betekenen dat er voor ieder wat wils is, of je nu op zoek bent naar een ingetogen stijl, specifieke uitrusting of verbeterde prestaties. De Monster 1000 wordt ook gewaardeerd om zijn vermogen om zich aan te passen aan zowel de stad als de weg, waarbij hij dagelijks een verzoenend rijgedrag biedt terwijl hij demonisch blijft zodra het gaspedaal wordt ingetrapt. Optionele extra's zoals de Remus Ducati Performance lijn en het KN filter zijn populair vanwege hun uiterlijk en efficiëntie.
Voor de nieuwsgierigen staat hieronder de volledige lijst met technische specificaties.
- Vereist rijbewijs: A-rijbewijs
- Cilinderinhoud: 992 cm³
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, injectie-Ø 45 mm, lucht-/oliegekoeld, 1 pk, desmodromisch, 2 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en koppel: 84 pk (62 kW) bij 8000 tpm, 84 Nm (8,6 mkg) bij 6000 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 189 kg droog, 208 kg leeggewicht
- Zithoogte: 800 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 5,80 l/100 km
- Geschatte actieradius: 240 tot 280 km
- Inhoud brandstoftank: 14 liter (inclusief 3 liter reserve)
- Maximumsnelheid: 230 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 2 schijven Ø 320 mm, remklauwen met 4 zuigers; Achter: 1 schijf Ø 245 mm, remklauw met 2 zuigers
- Onderhoud en gebruikskosten: Elke 10.000 km of 6.000 mi onderhouden (olie verversen, kleppen en riemen controleren), riemen moeten elke 2 jaar of 20.000 km worden vervangen; klepspeling (Desmo Service) elke 30.000 km door Ducati; erkende betrouwbaarheid; onderdelen beschikbaar, maar deskundig onderhoud aanbevolen; redelijke kosten in vergelijking met eenvoudige mechanica, maar regelmatig onderhoud is essentieel.