Onderdelen en accessoires motor Ducati 1000 SportClassic Paul Smart
De Ducati 1000 SportClassic Paul Smart is een motorfiets die fans van klassieke sportmotoren en verfijnde Italiaanse techniek in vervoering zal brengen
Accessoires en onderdelen voor Ducati 1000 SportClassic Paul Smart
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 1000 SportClassic Paul Smart volgens het jaar.
De Ducati is gebaseerd op een stalen buizenframe, een garantie voor stijfheid en wendbaarheid, trouw aan de Ducati traditie. Aan de voorkant bieden de verstelbare 43 mm Öhlins omgekeerde vorken 120 mm veerweg en de dubbele 320 mm remschijven met dubbele zuigerremklauwen zorgen voor een geruststellend effectieve remwerking. Aan de achterkant zorgt de Öhlins asymmetrische monoshock met 130 mm veerweg en 245 mm remschijf voor een uitstekende controle, zelfs bij hard accelereren. De 992 cc, 4-takt, 90° L-twin motor wordt gevoed door 45mm Magneti Marelli elektronische brandstofinjectie. Hij ontwikkelt 84 pk bij 8.000 tpm en een koppel van 8,5 kg bij 6.000 tpm, waardoor de topsnelheid rond de 220 km/u ligt. De transmissie verloopt via een 6-versnellingsbak met secundaire ketting voor een sportieve en nauwkeurige respons. De brandstoftank van 15 liter geeft een geschatte actieradius van 214 km, met een gemiddeld brandstofverbruik van 7 liter/100 km. Een zithoogte van 825 mm maakt de motorfiets toegankelijk voor een brede groep rijders, terwijl het drooggewicht van 181 kg (199 kg volgeladen) binnen de perken blijft voor een sportmotor van dit kaliber. Tot de standaarduitrusting behoren een gestroomlijnd windscherm, spaakwielen, een eenpersoonszadel en een diefstalbeveiliging met sleutelcode. Dit specificatieblad plaatst de Paul Smart 1000 bij de meest volmaakte neo-retro sportmotoren van zijn tijd. Laten we eens kijken hoe hij presteert in het dagelijks gebruik en wat de rijders die hem hebben geadopteerd erover te zeggen hebben.
Rijden op de Ducati 1000 SportClassic Paul Smart is een unieke ervaring die niemand onverschillig laat. Motorrijders roemen het karakter van de motor, die ze zeer aangenaam en levendig vinden, en het onberispelijke rijgedrag, dat vertrouwen geeft op bochtige wegen. De stijfheid van het trellisframe en de kwaliteit van de Öhlins-vering dragen volledig bij aan het gevoel van precisie en stabiliteit, zelfs als er in een hoog tempo wordt gereden. De rijpositie in café racer stijl, met polsbandjes, dompelt de rijder onder in de sfeer van vintage racing, maar kan veeleisend worden op lange afstanden: sommige gebruikers melden merkbare vermoeidheid na 400 km, vooral in de polsen en de rug. Het wordt aanbevolen om af te wisselen met frequente pauzes of om een stuurverhoger te overwegen om het comfort te verbeteren zonder afbreuk te doen aan de esthetiek. De styling van de motorfiets, een mix van modernisme en retro, wordt unaniem erkend als een succes, een echt staaltje mechanische goudsmederij dat in het oog springt. De zilvergrijze livery, de vorkkappenkuip, de spaakvelgen en details zoals het eenpersoonszadel met rugleuning versterken zijn identiteit als neo-retro motorfiets uit het topsegment. De algehele afwerking wordt als zeer goed beoordeeld, ook al doen een paar ruwe details aan de motorzijde denken aan de ambachtelijke stijl. De originele banden worden vaak bekritiseerd en het is aan te raden om ze snel te vervangen om het volledige potentieel van het chassis te benutten. Recentere modellen sport-touring banden verbeteren de wendbaarheid en bochtenprecisie aanzienlijk, vooral op bochtige of natte wegen. De hoge prijs en beperkte verkrijgbaarheid versterken de exclusiviteit van het model, maar doen niets af aan de passie die het oproept. Triumph Thruxton liefhebbers waarderen de superieure uitrusting en bijzondere charme van de Paul Smart. Het is een waar genoegen om ermee te rijden, of je nu woon-werkverkeer doet of gewoon een ritje maakt, hoewel zijn bescheiden actieradius betekent dat hij meer geschikt is voor plezierritten dan voor langeafstandsritten.
Voor wie nieuwsgierig is naar de cijfers, is hier het volledige specificatieblad van deze legendarische sportwagen.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorvarianten)
- Cilinderinhoud: 992 cm³
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, lucht- en oliegekoeld, Ø 45 mm elektronische brandstofinspuiting, 1 ACT desmodromisch, 2 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 84 pk (62 kW) bij 8.000 tpm, 8,5 mkg (83 Nm) bij 6.000 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 181 kg droog, ongeveer 199 kg volgeladen
- Zithoogte: 825 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 7 liter/100 km
- Geschatte actieradius: Tussen 210 en 220 km
- Inhoud brandstoftank: 15 liter
- Maximumsnelheid: Ongeveer 220 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, secundaire kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 320 mm dubbele schijf, 2-zuiger remklauwen / Achter: 245 mm schijf, 1-zuiger remklauw
- Onderhoud en gebruikskosten: Regelmatig Ducati-onderhoud elke 10.000 km (kleppen stellen en desmodromische kleptiming controleren); hoge gebruikskosten door de zeldzaamheid van het model, de specifieke onderdelen en het chique imago van het merk; moeilijker toegang tot bepaalde onderdelen, omdat de Paul Smart een gelimiteerde editie is die in 2006 in ongeveer 2.000 exemplaren wereldwijd werd geproduceerd.