Onderdelen en accessoires motor Ducati 1000 SportClassic Sport
De Ducati 1000 SportClassic Sport is een ware ode aan de café racer geest van de jaren '70. De motor werd voor het eerst gepresenteerd op de Tokyo Motor Show in 2003 en werd vanaf 2006 geproduceerd in de Bologna fabriek in Italië, de geboorteplaats van de fabrikant
Accessoires en onderdelen voor Ducati 1000 SportClassic Sport
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 1000 SportClassic Sport volgens het jaar.
De Ducati is gebouwd op een stalen buizenchassis, dat zowel stijf als licht is en bijdraagt aan zijn dynamische rijgedrag. Aan de voorkant is hij uitgerust met een 43mm-diameter Marzocchi telehydraulische omgekeerde vork met 120mm veerweg, gekoppeld aan twee 320mm remschijven met dubbele zuiger remklauwen voor effectief remmen. Het 17-inch voorwiel met 120/70 banden zorgt voor een goede stabiliteit. De achterkant is voorzien van een Sachs-monoshock met een veerweg van 133 mm en een remschijf met éénzuigerremklauw van 245 mm gemonteerd op een 17-inch wiel van 180/55 mm. De 992 cc, 4-takt, 90° L-twin motor wordt gevoed door een 45 mm Magneti Marelli elektronisch brandstofinjectiesysteem en wordt gekoeld door lucht en olie. Hij levert 92 pk bij 8.000 t/min en 9,3 kg koppel bij 6.000 t/min, met desmodromische kleptiming met 2 kleppen per cilinder en een compressieverhouding van 10:1. De transmissie verloopt via een 6-versnellingsbak en een secundaire ketting, voor een optimaal gebruik van de motor. Het zadel is 825 mm hoog en biedt een sportieve en toch toegankelijke zithouding. Met de brandstoftank van 15 liter kun je tochten van ongeveer 250 km plannen, met een gemiddeld brandstofverbruik van 6 liter/100 km. De standaarduitrusting is gericht op authenticiteit, met gepolijste spaakwielen die het gebruik van tubebanden vereisen. Voor wie zijn machine wil personaliseren of onderhouden, is er een ruim aanbod aan motoraccessoires en -onderdelen. De Biposto versie, gelanceerd in 2007, voegt een passagierszadel en een nog meer opvallende styling toe, terwijl de Sport S een vorkkuip heeft die is geïnspireerd op de Paul Smart. Laten we eens kijken hoe deze motorfiets presteert in het dagelijks gebruik en wat motorrijders erover te zeggen hebben.
In het dagelijks gebruik maakt de Ducati 1000 SportClassic Sport indruk met zijn onmiskenbare uiterlijk en sterke karakter. Motorrijders waarderen vooral het geluid van de tweecilindermotor, het royale koppel en het gevoel op een authentieke, charmante machine te rijden. De sportieve rijpositie, de kwaliteit van de materialen en de afwerking worden regelmatig geprezen. De wegligging wordt beoordeeld als nauwkeurig en meeslepend, met een echt gevoel van verbinding met de weg, trouw aan de geest van de café racer. De stijfheid van het chassis, gecombineerd met een geruststellende voorkant, betekent dat je vol vertrouwen de bochten kunt nemen, zelfs in een hoog tempo. Feedback laat zien dat deze motor nooit onopgemerkt blijft en dat hij een uniek plezier is om op te rijden, zowel solo als met de Biposto versie, die iets meer veelzijdigheid biedt en een styling die nog dichter bij de oorsprong van de jaren '70 staat. Zwakke punten zijn de keuze voor binnenbanden die worden opgelegd door de spaakvelgen, de beperkte zichtbaarheid van de stuurspiegels en een actieradius die bescheiden blijft voor lange ritten. Sommige gebruikers betreuren het gebrek aan praktische bruikbaarheid, maar erkennen dat dit niet is wat je wilt op dit type fiets. Het comfort kan ook worden verbeterd op ruwe wegen, waarbij de vering soms als wat stevig wordt ervaren voor langdurig gebruik. Het brandstofverbruik van 6 liter per 100 km en een brandstoftank van 15 liter beperken lange uitstapjes, maar deze compromissen worden geaccepteerd in het belang van stijl en authenticiteit. Enkele motorrijders vonden het nodig om de uitlaat te vervangen of bepaalde onderdelen aan hun smaak aan te passen. De betrouwbaarheid is goed en de SportClassic Sport blijkt een aantrekkelijk alternatief te zijn voor liefhebbers van vintage caféracer die op zoek zijn naar een andere rijervaring en een model met een rijke geschiedenis. De waarde op de tweedehandsmarkt blijft hoog, wat aantoont dat hij een blijvende aantrekkingskracht heeft op verzamelaars en liefhebbers.
Klaar om de belangrijkste cijfers van dit icoon te ontdekken?
- Vereist rijbewijs: Een rijbewijs
- Cilinderinhoud: 992 cm³
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, Magneti Marelli Ø 45 mm elektronische brandstofinspuiting, lucht/oliegekoeld, 1 TCA, desmodromisch, 2 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en koppel: 92 pk bij 8.000 tpm; 9,3 mkg (91 Nm) bij 6.000 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 179 kg droog, ongeveer 195 kg volgeladen
- Zithoogte: 825 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 6 liter/100 km
- Geschatte actieradius: 250 km
- Inhoud brandstoftank: 15 liter
- Topsnelheid: Ongeveer 220 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, kettingaandrijving
- Remmen: Dubbele schijf voor Ø 320 mm, remklauwen met 2 zuigers; remschijf achter Ø 245 mm, remklauw met 1 zuiger
- Onderhoud en gebruikskosten: Standaard Ducati-onderhoud (elke 10.000 km een onderhoudsbeurt), betrouwbaarheid wordt als goed beoordeeld mits goed in de gaten gehouden; gebruikskosten zijn in lijn met het gemiddelde voor neo-retro sportmotoren, met toegankelijke onderdelen maar een iets hogere prijs bij Ducati-dealers.