Onderdelen en accessoires motor Ducati 1098 R Bayliss
De Ducati 1098 R Bayliss is een hypersportmotor die alle fans van tweewielers en de geschiedenis van Superbikes in vervoering zal brengen
Accessoires en onderdelen voor Ducati 1098 R Bayliss
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 1098 R Bayliss volgens het jaar.
De Ducati onderscheidt zich door een indrukwekkend technisch specificatieblad, trouw aan de geest van de Ducati hypersport. Het roodgelakte ALS 450 stalen buizenchassis is zowel stijf als licht, voor optimale rijprecisie. Aan de voorkant heeft de volledig instelbare 43 mm Öhlins omgekeerde vork een veerweg van 120 mm. De remmen worden verzorgd door dubbele Brembo 330mm schijven met 4 zuiger monobloc radiale remklauwen, die een uitzonderlijke 'bite' garanderen. Achteraan wordt de verstelbare Öhlins TTX-R-monoshock gecombineerd met een magnesium Marchesini-wiel voor opmerkelijke wendbaarheid. De transmissie verloopt via een handgeschakelde 6-versnellingsbak en een robuuste ketting. De vloeistofgekoelde 90° L-twin 4-taktmotor met Marelli elektronische injectie ontwikkelt een vermogen van 180 pk bij 9.750 t/min en een koppel van 13,7 mkg bij 7.750 t/min. Met de Termignoni racing line stijgt het vermogen tot 186 pk. De desmodromische architectuur en 4 kleppen per cilinder zorgen voor topprestaties. Een elektronisch tractiecontrolesysteem met 8 profielen, verstelbare Öhlins-stuurdemper, versnellingsindicator, data-acquisitiesysteem en carbon kuip maken de standaarduitrusting compleet. Het drooggewicht is 165 kg, de zithoogte is 820 mm en de brandstoftank heeft een inhoud van 15,5 liter. De topsnelheid ligt rond de 300 km/u, genoeg om elke sensatiezoeker tevreden te stellen. Om een beter idee te krijgen van hoe het is om ermee te rijden en wat rijders ervan vinden, laten we eens kijken hoe dit model dagelijks wordt gebruikt.
In het dagelijks gebruik is de Ducati 1098 R Bayliss Limited Edition een motor die niemand onverschillig laat. Motorrijders die de kans hebben gehad om hem te bezitten of uit te proberen, noemen als eerste het vermogen van zijn motor, die als explosief en bijzonder indrukwekkend wordt beschouwd, vooral met zijn racelijnen. Dankzij het nauwkeurige chassis en de kwaliteit van de Öhlins-vering kun je zijn potentieel optimaal benutten, zowel op de weg als op het circuit. Zelfs bij een gematigd tempo straalt de machine een sterk karakter uit, gekenmerkt door het metaalachtige geluid van de droge koppeling en het directe koppel bij lage toerentallen. De styling, trouw aan de laatste race van Troy Bayliss, is een echte blikvanger en maakt van elk uitstapje een evenement voor fans van het merk. De topafwerking, magnesium wielen en carbon kuip worden regelmatig geprezen om hun kwaliteit en exclusiviteit. De zithoogte van 820 mm blijft betaalbaar voor een hypersport, maar er is wel een zekere mate van ervaring vereist om het volledige potentieel van de machine te benutten. De zeer circuitgerichte rijpositie, met uitgesproken druk op de polsen, bevestigt dat deze motorfiets vooral is gemaakt voor sportieve uitstapjes en circuitdagen. Als zwakke punten worden vaak de hoge prijs - € 38.500 in 2009 - en het feit dat dit model vooral gericht is op ervaren en gepassioneerde rijders genoemd. Sommigen wijzen er ook op dat het onderhoud veeleisend blijft, vooral vanwege de desmodromische kleppentrein en de onderdelen die specifiek zijn voor dit verzamelaarsmodel. Sommige eigenaren beschouwen deze motorfiets als de beste investering van hun leven, wat de mythische waarde en zeldzaamheid van deze gelimiteerde editie onderstreept. De 1098 R Bayliss is meer dan alleen een motorfiets en wordt gezien als een rollend eerbetoon aan de racerij en de uitzonderlijke prestaties van Troy Bayliss.
Voor degenen die een snel overzicht willen van zijn kenmerken, is hier een volledige lijst met technische specificaties.
- Vereiste licentie: A-licentie (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 1.198,4 cc
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, Marelli elektronische brandstofinspuiting, vloeistofgekoeld, desmodromisch, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en koppel: 180 pk bij 9.750 tpm (tot 186 pk met racelijn), 13,7 mkg bij 7.750 tpm
- Gewicht (droog): 165 kg
- Zithoogte: 820 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: Ongeveer 7,5 liter/100 km, afhankelijk van gebruik
- Geschatte actieradius: Ongeveer 200 km
- Inhoud brandstoftank: 15,5 liter
- Maximumsnelheid: Ongeveer 300 km/u
- Type transmissie: Handgeschakelde 6-versnellingsbak, kettingaandrijving, droge meervoudige plaatkoppeling met typisch geluid dat door ducati puristen wordt gewaardeerd
- Remmen: Voor: 2 Brembo 330 mm schijven, 4 zuiger radiale remklauwen; Achter: 1 x 245 mm schijf, 2 zuiger remklauw
- Onderhoud en gebruikskosten: regelmatig onderhoud (elke 10.000 km), dure desmodromische afstelling; hoge gebruikskosten, met name vanwege de zeldzaamheid van het model, de hoogwaardige onderdelen (Öhlins, Brembo, carbon) en het specifieke Ducati-onderhoud; dit model is bedoeld voor veeleisende liefhebbers die bereid zijn te investeren in het onderhoud van een verzamelaarsmotor.