Onderdelen en accessoires motor Ducati 1098 R
De Ducati 1098 R is een hypersportmotor die Italiaanse motorgeschiedenis schreef toen hij werd onthuld op de motorshow van Milaan in 2007
Accessoires en onderdelen voor Ducati 1098 R
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 1098 R volgens het jaar.
De Ducati heeft een stalen buizenframe dat stijfheid en lichtheid garandeert, terwijl het chassis gebruik maakt van topklasse componenten. Aan de voorkant heeft de 43mm Öhlins omgekeerde vork een veerweg van 120mm en is uitgerust met dubbele 330mm radiale schijven en Brembo monobloc 4 zuiger remklauwen voor extreem effectief remmen. Achteraan heeft de Öhlins TTXr-monoshock een veerweg van 127 mm, aangevuld met een 245 mm schijf en 2-zuigerremklauw. De lichtgewicht gesmede Marchesini wielen, met 120/70-17 banden voor en 190/55-17 banden achter, dragen bij aan het rijgedrag en de precisie van de motorfiets. De vloeistofgekoelde 90° L-twin 4-taktmotor met brandstofinspuiting ontwikkelt een vermogen van 180 pk bij 9.750 tpm en een koppel van 13,7 kg⋅m bij 7.750 tpm voor de R-versie, terwijl de standaard 1098 160 pk en 12,5 kg⋅m levert. De 6-versnellingsbak, droge meervoudige plaatkoppeling en kettingaandrijving zorgen voor snel en nauwkeurig schakelen. De carbon kuip, titanium dempers en Termignoni racekit (op de R) versterken het exclusieve karakter van de motorfiets. Met een zithoogte van 820 mm en een drooggewicht van 165 kg is dit een messcherpe, op het circuit afgestemde hypersport. De elektronica aan boord, met Ducati Traction Control die in 8 standen kan worden ingesteld en het DDA data-acquisitiesysteem, zorgt ervoor dat het volledige potentieel van de machine in alle veiligheid wordt benut. Om een beter idee te krijgen van hoe het is om ermee te rijden, laten we eens kijken naar de meningen en gevoelens van de rijders die hem dagelijks gebruiken.
De feedback van motorrijders over de Ducati 1098 R is unaniem: dit model biedt extreme sensaties, een echte weglegale Superbike waardig. Velen roemen de kracht van de motor, het indrukwekkende koppel en het reactievermogen van de versnellingsbak, die een bliksemsnelle acceleratie en een opwindende rijervaring mogelijk maken. Het typische Ducati-gedrag van de motor maakt indruk met zijn lineariteit bovenaan de toerenteller en zijn sterke karakter in het middengebied. Op het circuit worden de precisie van het chassis, de kwaliteit van de Öhlins-vering en de effectiviteit van de Brembo-remmen regelmatig benadrukt, net als de lichtheid en stabiliteit van de motor bij hoge snelheden. Deze Italiaanse sportmotor maakt ook indruk met zijn wendbaarheid in snelle sequenties en biedt uitstekende feedback aan de rijder. De elektronica aan boord, met name Ducati Traction Control, wordt gewaardeerd om de veiligheid en controle die ze bieden tijdens sportieve ritten. Speciale versies, zoals de 1098R Bayliss LE, zijn aantrekkelijk vanwege hun exclusiviteit en eerbetoon aan de racerij. Qua esthetiek worden de rode kleurstelling, gouden velgen en carbon onderdelen unaniem gewaardeerd door liefhebbers. Sommige gebruikers wijzen echter op het karige comfort, de stevige vering en de configuratie met één zitplaats van de R-versie, waardoor deze minder geschikt is voor dagelijks gebruik of als duo. De radicale rijpositie, ontworpen voor prestaties, kan vermoeiend worden op lange afstanden, vooral in de stad. Het aankoop- en onderhoudsbudget en de rijeisen die gepaard gaan met vermogen zijn ook factoren waarmee rekening moet worden gehouden. Onderhoud, met name het onderhoud van de desmodromische onderdelen, moet worden voorzien als de motorfiets zijn volledige potentieel wil bereiken met behoud van betrouwbaarheid. Ondanks deze punten blijft de 1098 R een iconische motorfiets, gewild om zijn prestaties, stijl en de mogelijkheid om hem te personaliseren met een groot aantal topaccessoires. Hij is bedoeld voor ervaren motorrijders, sensatiezoekers en liefhebbers van mooie machines, die een zeldzaam stukje race-DNA willen bezitten.
Voor wie meer wil weten, is hier het gedetailleerde specificatieblad van dit uitzonderlijke model.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (motor met grote cilinderinhoud)
- Cilinderinhoud : 1.198 cm³
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, brandstofinjectie, vloeistofgekoeld, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 180 pk (132 kW) bij 9.750 tpm en 13,7 mkg (134 Nm) bij 7.750 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 165 kg droog, ca. 190 kg volgeladen
- Zithoogte: 820 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: Ongeveer 6,5 tot 7 liter/100 km
- Geschatte actieradius: Ongeveer 220 tot 240 km
- Inhoud brandstoftank: 15,5 liter (4 liter reserve)
- Maximumsnelheid: Ongeveer 300 km/u
- Type transmissie: Ketting, 6 versnellingen, droge meervoudige plaatkoppeling
- Remmen: Voor: 2 schijven Ø 330 mm, remklauwen met 4 zuigers; achter: 1 schijf Ø 245 mm, remklauw met 2 zuigers
- Onderhoud en gebruikskosten: Regelmatig onderhoud (elke 10.000 km), dure desmodromische afstelling; raceonderdelen slijten snel bij intensief gebruik op circuits; mechanisch veeleisende motor, alleen voor ervaren enthousiastelingen.