Onderdelen en accessoires motor Ducati 1098 S Tricolore
De Ducati 1098 S Tricolore roept direct Italiaanse passie en exclusiviteit op. Deze speciale editie, alleen verkrijgbaar in 2007, is een eerbetoon aan de Italiaanse vlag met een driekleurige kleurstelling, gouden frame en velgen en een verfijnde styling van de ontwerpers uit Bologna
Accessoires en onderdelen voor Ducati 1098 S Tricolore
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 1098 S Tricolore volgens het jaar.
De Tricolore rust op een solide technische basis, trouw aan de reputatie van het merk. Zijn stalen buizenframe zorgt voor stijfheid en wendbaarheid, terwijl de 43 mm Öhlins FG511 omgekeerde voorvork en Öhlins 46PRC achterschokdemper garant staan voor precieze rijeigenschappen en uitstekende tractie. De Marchesini gesmede aluminium wielen, 1,9 kg lichter dan de standaardversie, dragen bij aan de handelbaarheid en het reactievermogen van de motorfiets. Het hart van de machine, de 1.099 cc Testastretta Evoluzione tweecilindermotor, ontwikkelt 160 pk bij 9.750 tpm en 12,5 mkg koppel bij 8.000 tpm, en biedt een indrukwekkende acceleratie en een typisch geluid dankzij de Termignoni Racing carbon uitlaat en speciale elektronische chip. Tot de standaarduitrusting behoort een data-acquisitiesysteem met USB-stick, waarmee de prestaties na elke sessie kunnen worden geanalyseerd. De remmen worden verzorgd door dubbele 330mm radiaal gemonteerde voorschijven met 4-zuiger monobloc remklauwen en een 245mm achterschijf met 2-zuiger remklauw, voor circuitwaardige grip en uithoudingsvermogen. Dankzij de handgeschakelde zesversnellingsbak in combinatie met een secundaire kettingaandrijving kan het motorvermogen optimaal worden benut. Met een drooggewicht van 171 kg en een zithoogte van 820 mm is dit model toegankelijk voor veel rijders, terwijl het assertieve karakter behouden blijft. De brandstoftank van 15,5 liter is ideaal voor lange tochten, hoewel het brandstofverbruik afhankelijk is van het tempo dat je rijdt. Het onderhoud wordt vergemakkelijkt door de beschikbaarheid van specifieke onderdelen, een pluspunt voor veeleisende eigenaren. Klaar om te ontdekken hoe deze hypersport dagelijks leeft?
Rijders van de Ducati 1098 S Tricolore zijn het erover eens: de unieke stijl en kracht van de tweecilinder maken van elk uitstapje een bijzondere ervaring. De motor maakt indruk met zijn vermogen om het stuur in de vierde versnelling op te tillen bij 170 km/u en met zijn snelle acceleratie, vooral wanneer hij is uitgerust met de juiste chip en het juiste uitlaatsysteem. Feedback benadrukt het plezier van het herontdekken van een Ducati sportmotor met een authentiek uiterlijk, de kwaliteit van de Öhlins vering en de lichtheid van de machine, waardoor hij zowel op de weg als op het circuit formidabel is. Het bochtenwerk is nauwkeurig en de stabiliteit bij hoge snelheden is geruststellend, zelfs bij hard remmen, dankzij de eersteklas Brembo-uitrusting. Velen waarderen de technologie aan boord, de chronometer en de voorbeeldige afwerking van deze speciale editie. De exclusiviteit van de Tricolore spreekt liefhebbers aan, die de aanwezigheid van carbon elementen, de gouden velgen en de racesfeer die uit elk detail spreekt, prijzen. Sommigen betreuren echter de hoge aankoopprijs en de hoge onderhoudskosten, in overeenstemming met de reputatie van Italiaanse hypersportauto's. Het ontbreken van een naald op de toerenteller wordt soms genoemd, net als het Spartaanse comfort op lange ritten, maar dit model is vooral gericht op sensatiezoekers en liefhebbers van mooie machines. In het dagelijks gebruik vraagt de Ducati 1098 S Tricolore om inzet, vooral bij lage snelheden waar de souplesse van de motor beperkt is, maar hij beloont je ruimschoots met zijn prestaties zodra de weg zich opent. De zithoogte van 820 mm biedt een goed compromis en de motor laat zijn volledige potentieel zien tijdens dynamische ritten of op het circuit. Zijn rijgedrag boezemt vertrouwen in en dankzij de fijnafstelling van de vering kan hij worden aangepast aan verschillende rijstijlen, van sportief rijden tot pure circuitdagen. Eigenaars roemen de unieke rijervaring en het gevoel van exclusiviteit, waardoor de Tricolore een benchmark is voor Ducati verzamelaars en liefhebbers.
Voor de nieuwsgierigen zijn hier de gedetailleerde technische specificaties van dit iconische model.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (motor met alle cilinderinhoud)
- Cilinderinhoud: 1.099 cm³
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, vloeistofgekoeld, elektronische Marelli-brandstofinspuiting, desmodromische kleptiming, 2-takt, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 160 pk bij 9.750 tpm; 12,5 mkg (122 Nm) bij 8.000 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 171 kg droog, ongeveer 197 kg in rijklare toestand
- Zithoogte: 820 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: Ongeveer 7,0 L/100 km, afhankelijk van rijstijl
- Geschatte actieradius: 200-220 km
- Inhoud brandstoftank: 15,5 liter
- Maximumsnelheid: Ongeveer 300 km/u
- Type transmissie: Handgeschakeld 6 versnellingen, secundaire kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 2 x 330 mm radiale schijven, 4-zuigerremklauw; achter: 1 x 245 mm schijf, 2-zuigerremklauw
- Onderhoud en gebruikskosten: Rigoureus onderhoud vereist (desmodromische kleptiming), regelmatige Ducati-servicedienst; hoge onderhoudskosten als gevolg van hoogwaardige onderdelen en de exclusiviteit van het model, maar goede verkrijgbaarheid van reserveonderdelen, waardoor onderhoud gemakkelijker is voor liefhebbers.