Onderdelen en accessoires motor Ducati 1100 Hypermotard S
De Ducati 1100 Hypermotard S vestigde zich als benchmark supermotard sportmotor vanaf het moment dat hij werd onthuld op de Autosalon van Milaan in 2005
Accessoires en onderdelen voor Ducati 1100 Hypermotard S
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 1100 Hypermotard S volgens het jaar.
De Ducati is gebaseerd op een buisvormig trellis-frame van zeer sterk staal, dat stijfheid en lichtheid garandeert. Zijn 90° V-twin, viertakt, lucht- en oliegekoelde motor heeft een cilinderinhoud van 1.078 cc. Hij ontwikkelt 90 pk bij 7.750 t/min en een royaal koppel van 10,5 kg bij 4.750 t/min, voor een levendige acceleratie en soepelheid bij lage toerentallen. De elektronische brandstofinjectie van 45 mm van Magneti Marelli optimaliseert het brandstofmanagement, terwijl de droge meervoudige plaatkoppeling, afgeleid van de 1098, een sportief en nauwkeurig gevoel geeft. De S-versie is uitgerust met een volledig instelbare Marzocchi-voorvork met 50 mm diameter en DLC-behandeling en een Öhlins achterschokdemper met apart reservoir voor een dynamisch rijgedrag en een hoog comfort. De gesmede Marchesini-velgen met Diablo Corsa III-banden maken de motorfiets lichter en beter handelbaar. De remmen worden verzorgd door Brembo: twee 305 mm voorschijven met radiaal gemonteerde monobloc-remklauwen met vier zuigers en een 245 mm achterschijf met remklauw met twee zuigers, voor een voorbeeldige kracht en progressiviteit. Het digitale instrumentenpaneel, identiek aan dat van de Desmosedici en de 1098, heeft een stopwatch, een serviceherinnering en een volledig display. De voorste richtingaanwijzers zijn geïntegreerd in de handbeschermers, het achterlicht en de richtingaanwijzers zijn LED en de achteruitkijkspiegels zijn inklapbaar en verstelbaar. Optionele extra's zijn onder andere de Termignoni lijn, carbon onderdelen, een racezadel en de Ducati Data Analyser. Het onderhoud wordt vergemakkelijkt door langere onderhoudsintervallen en een verbeterde betrouwbaarheid van de motor. Laten we eens kijken hoe deze supermotard presteert in het dagelijks gebruik, volgens wat rijders ons hebben verteld.
Rijdend op de Ducati 1100 Hypermotard S merken rijders meteen zijn wendbaarheid en handling op, ideaal voor het nemen van bochten op bochtige wegen. De voorwaartse rijpositie, gecombineerd met het brede stuur, geeft een gevoel van controle en vertrouwen, zelfs bij manoeuvreren op lage snelheid. De V-twin maakt indruk met zijn koppel dat al vanaf lage toerentallen beschikbaar is en zorgt voor een scherpe acceleratie en dynamisch rijgedrag, zowel in de stad als op de open weg. De Öhlins-achtervering en Brembo-remmen worden regelmatig geprezen om hun efficiëntie en precisie, zodat je veilig een sportief tempo kunt aanhouden. De lichtere, krachtigere Evo- en EvoSP-versies hebben de aantrekkingskracht van het model op sportieve supermotardliefhebbers vergroot. Motorrijders waarderen ook de bouwkwaliteit, de betrouwbaarheid van de motor en de lange onderhoudsintervallen, die het dagelijkse onderhoud vereenvoudigen. Een nadeel is dat de hoge zithoogte (845 mm) een probleem kan vormen voor kortere rijders en dat het comfort op lange ritten beperkt is door de hardheid van het zadel. De actieradius, beperkt door de brandstoftank van 12,4 liter, betekent dat je stops moet inplannen voor langere ritten. Het model wordt niet beschouwd als erg veelzijdig en is meer bedoeld voor sportief gebruik dan voor lange afstanden. Desondanks blijft de Hypermotard S 1100 een leuke, toegankelijke motorfiets met een assertieve stijl die liefhebbers zal aanspreken die op zoek zijn naar sensatie en originaliteit.
De verschillende beschikbare upgrades en race-opties zorgen ervoor dat iedereen zijn rijervaring kan personaliseren naar eigen smaak.
- Vereist rijbewijs: A-rijbewijs (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 1.078 cm³
- Motortype: 90° V-twin, 4-takt, lucht- en oliegekoeld, 2 kleppen per cilinder, desmodromisch
- Motorvermogen en -koppel: 90 pk bij 7.750 tpm, maximumkoppel van 10,5 mkg bij 4.750 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 175 kg droog en ongeveer 198 kg in rijklare toestand
- Zithoogte: 845 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: Ongeveer 6,0 tot 6,5 liter/100 km (afhankelijk van rijomstandigheden)
- Geschatte actieradius: 190 tot 210 km
- Inhoud brandstoftank: 12,4 liter
- Maximumsnelheid: Ongeveer 210 km/u
- Type transmissie: Handgeschakelde 6-versnellingsbak, droge meervoudige plaatkoppeling
- Remmen: Voor: 2 x 305 mm schijven, 4 zuiger radiale remklauwen (Brembo monobloc op S); achter: 1 x 245 mm schijf, 2 zuigers
- Onderhoud en gebruikskosten: Lange onderhoudsintervallen: olieverversing elke 12.000 km, kleppen stellen elke 20.000 km; lagere gebruikskosten dan de oude Ducati 1000 DS motor: ongeveer 50% minder onderhoudskosten; motor wordt als betrouwbaar beschouwd; droge koppeling: aangenaam voor puristen, maar lawaaieriger en vereist zorgvuldiger onderhoud