Onderdelen en accessoires motor Ducati 1100 Hypermotard
De Ducati 1100 Hypermotard belichaamt de radicale geest van de supermotard, zoals de Italiaanse fabrikant zich die voorstelde toen het prototype van de 1000 Hypermotard in 2006 werd gepresenteerd
Accessoires en onderdelen voor Ducati 1100 Hypermotard
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 1100 Hypermotard volgens het jaar.
Het chassis van ducati is gebaseerd op een stalen buizenframe met trellis, een garantie voor stijfheid en lichtheid, met een drooggewicht van 179 kg. Aan de voorkant bieden de Marzocchi omgekeerde vorken met een diameter van 50 mm 165 mm veerweg, terwijl de remmen worden verzorgd door dubbele radiaal gemonteerde schijven van 305 mm met remklauwen met 4 zuigers. De 17-inch lichtmetalen velgen zijn voor voorzien van 120/70 banden en achter van 180/55 banden voor een optimale wegligging. Achter heeft de Sachs-monoshock (of Öhlins op de S-versie) een veerweg van 141 mm, aangevuld met een 245 mm remschijf met 2-zuiger remklauwen. De 90° L-twin, 4-takt, 45 mm injectie, luchtgekoelde 1 ACT desmodromische motor met 2 kleppen per cilinder ontwikkelt 90 pk bij 7.750 tpm en 10,5 mkg koppel bij 4.750 tpm. De 6-versnellingsbak en secundaire kettingaandrijving zorgen ervoor dat het vermogen volledig wordt benut, met een vermogen-gewichtsverhouding van 1,99 kg/pk. De brandstoftank van 12,4 liter houdt de motorfiets licht en speels, terwijl de zithoogte van 845 mm een indrukwekkende zithouding biedt. De S-versie is voorzien van componenten uit het topsegment: Öhlins schokdempers, een verbeterde voorvork, 1098-type monobloc radiale remklauwen en gesmede aluminium wielen. De Evo- en EvoSP-versies, geïntroduceerd in 2009, profiteren van een vermogenstoename tot 95 pk, een lager gewicht en speciale vering. Een informatief instrumentenpaneel en een high-performance kettingset ronden de standaarduitrusting af. Klaar om te ontdekken hoe deze supermotard zich dagelijks uitdrukt?
In het dagelijks leven maakt de 1100 Hypermotard indruk met zijn uitzonderlijke rijplezier en wendbaarheid, vooral op bochtige wegen of in de bergen. Motorrijders roemen de sportieve geest, de unieke styling en het compromisloze design van dit model, dat het op de weg opneemt tegen zelfs de sportiefste motoren. Het royale koppel in de lage toeren zorgt voor een gemakkelijke acceleratie, zelfs uit de bochten, en biedt een scherp mechanisch gevoel zonder de behoefte aan hoge toerentallen. De schoonheid van het ontwerp, het geluid van de motor en het gevoel van lichtheid worden regelmatig benadrukt, net als het gebruiksgemak en de veelzijdigheid, waardoor hij ideaal is voor zowel dynamische ritten als langere tochten. Het stijve chassis en de goed afgestelde vering geven een uitstekende feedback aan de rijder, wat het gevoel van controle en wendbaarheid versterkt. De lichtere, krachtigere Evo- en EvoSP-versies maken het model nog aantrekkelijker door het reactievermogen en de wendbaarheid te verbeteren, waardoor de motorfiets nog beter presteert op bochtige wegen en in sportieve omstandigheden. Standaard voorzieningen zoals Brembo remmen en instelbare vering worden geprezen om hun effectiviteit, net als opvallende stylingelementen zoals de dubbele uitlaatpijp onder het zadel. De S-versie wordt ook gewaardeerd om zijn technische verfijning. Als zwakke punten betreuren sommige gebruikers het gebrek aan compromissen, de beperkte brandstofcapaciteit die de actieradius beperkt en de relatief hoge aankoopprijs. Het comfort kan worden verbeterd op lange ritten, met een relatief hoge en stevige stoel; de kleine draaicirkel kan ook een probleem zijn in de stad en trillingen bij bepaalde toerentallen herinneren aan het assertieve karakter van de motor. Ondanks deze aspecten blijft de Hypermotard 1100 een benchmark voor liefhebbers van sportieve, wendbare en exclusieve supermotards, die zowel op kleine wegen als op meer alledaagse ritten plezier kunnen bieden.
Voor de liefhebbers van technische details zijn hier de belangrijkste punten om te onthouden:
- Vereist rijbewijs: A-rijbewijs (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 1.078 cm³
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, lucht/oliegekoeld, Marelli Ø 45 mm elektronische brandstofinspuiting, desmodromische kleptiming met 1 TCA en 2 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 90 pk bij 7.750 tpm, 10,5 mkg bij 4.750 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 179 kg droog, ongeveer 198 kg volgeladen
- Zithoogte: 845 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: Ongeveer 6 liter/100 km (varieert met rijden)
- Geschatte actieradius: Ongeveer 200 km
- Inhoud brandstoftank: 12,4 liter, met ongeveer 3 liter in reserve
- Maximumsnelheid: Ongeveer 220 km/u
- Type transmissie: Handgeschakelde 6-versnellingsbak, kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 2 schijven Ø 305 mm, radiaal gemonteerd, remklauw met 4 zuigers; Achter: 1 schijf Ø 245 mm, remklauw met 2 zuigers
- Onderhoud en gebruikskosten: Robuuste maar veeleisende motor (desmodromische afstelling elke 10.000 km), distributieriemen moeten elke 20.000 km of 2 jaar worden vervangen; regelmatig en zorgvuldig onderhoud is noodzakelijk, originele onderdelen soms duur; gebruikskosten in het hogere middensegment voor een sportieve roadster met karakter.