Onderdelen en accessoires motor Ducati 1100 Monster S
De Ducati 1100 Monster S belichaamt de heropleving van Bologna's naked roadster familie, voortbouwend op het erfgoed van de 696 Monster terwijl het zijn unieke karakter bevestigt
Accessoires en onderdelen voor Ducati 1100 Monster S
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 1100 Monster S volgens het jaar.
Op technisch gebied is de Ducati gebaseerd op een buisvormig trellisframe verbonden met aluminium platen, met een drooggewicht van 168 kg, bijna 10 kg minder dan de vorige S2R 1000. Aan de voorkant zorgen de 43mm Öhlins omgekeerde telehydraulische vorken voor een nauwkeurig rijgedrag, terwijl de remmen worden verzorgd door dubbele 320mm radiale schijven met 4 zuiger remklauwen. Het 120/70-17 voorwiel en 180/55-17 achterwiel zorgen voor optimale stabiliteit, met een aanbevolen bandenspanning van 2,2 bar voor en 2,4 bar achter. Aan de achterkant benadrukken de enkele schokdemper en monoshock de gesmede velg en zorgen voor comfort en dynamiek. De 90° L-twin viertaktmotor met elektronische Siemens brandstofinspuiting produceert 95 pk bij 7.500 tpm en 10,5 mkg koppel bij 6.000 tpm. De luchtgekoelde motor heeft een desmodromische kleptiming met twee kleppen per cilinder en een cilinderinhoud van 1.078 cm³. De transmissie verloopt via een 6-versnellingsbak en secundaire ketting, met een droge meervoudige plaatkoppeling. Tot de standaarduitrusting behoren koolstofvezel onderdelen, een Vent, gouden wielen en een volledig digitaal instrumentenpaneel. De standaardversie onderscheidt zich door het ontbreken van de Öhlins voorvork, carbon onderdelen en gouden velgen, en weegt 1 kg meer. Dankzij de brandstoftank van 15 liter (13,5 liter op sommige versies) kan het volledige potentieel van deze roadster worden benut, terwijl de topsnelheid rond de 220 km/u ligt. Speciale versies, zoals de Diesel limited series, voegen een vleugje originaliteit toe met kleuren en details geïnspireerd op de militaire wereld. Laten we nu overgaan op de motorervaring achter het stuur van dit iconische model.
In het dagelijks gebruik maakt de Ducati 1100 Monster S indruk met zijn assertieve karakter en grote wendbaarheid. Motorrijders zijn vooral dol op de grote, koppelrijke twin, die zorgt voor een snelle acceleratie en direct rijplezier. De gemoderniseerde styling, geërfd van de 696, wordt unaniem geprezen voor zijn vermogen om traditie en moderniteit te combineren. De topuitrusting, waaronder de Öhlins voorvork en enkelzijdige arm, wordt vaak genoemd als een belangrijke troef voor wie op zoek is naar een machine die zowel efficiënt als lonend is. Dit model valt op door zijn lichtheid en wendbaarheid, waardoor hij zowel in de stad als op bochtige wegen gemakkelijk te hanteren is. Rijders roemen ook het reactievermogen van het chassis, dat een uitstekend gevoel voor de weg geeft en zelfverzekerd rijden mogelijk maakt, terwijl de natuurlijke zithouding, de precisie van de voorkant en het krachtige remmen regelmatig worden geprezen in reviews. Het dubbele uitlaatsysteem onder het zadel, de carbon details en de achtervelg, die wordt benadrukt door het enkelspaaks frame, dragen bij aan de esthetische aantrekkingskracht van de motorfiets. Als zwakke punten vonden sommigen de uitlaten onaantrekkelijk en noemden ze de typische kracht/prijsverhouding van het merk. Het comfort op lange ritten kan nog worden verbeterd, want deze roadster geeft de voorkeur aan sportief plezier boven uithoudingsvermogen. Concurrerend met rivalen zoals de Voxan Café Racer, vertrouwt de Monster S 1100 op zijn temperament, rijgedrag en rijkdom aan uitrusting, ook al zou het boordinstrumentarium uitgebreider kunnen zijn. Het gebrek aan bescherming en elektronische snufjes lijkt misschien sober in vergelijking met recentere roadsters, maar deze eenvoud blijft een bewuste keuze, in dienst van puur rijden. De Diesel limited serie trekt liefhebbers van customisation aan, terwijl de Evo versie die hem opvolgt nieuwe technische verfijningen brengt.
Dit model blijft een machine vol passie, ideaal voor motorrijders die op zoek zijn naar sensatie en stijl.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 1.078 cm³
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, brandstofingespoten, luchtgekoeld, desmodromisch, 2 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 95 pk bij 7.500 tpm, 10,50 mkg bij 6.000 tpm
- Gewicht (leeg): 168 kg droog
- Zithoogte: 810 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: ongeveer 6 liter/100 km
- Geschatte actieradius: tussen 220 en 250 km
- Brandstoftankinhoud: 15 liter (13,5 liter afhankelijk van de versie)
- Maximumsnelheid: ongeveer 220 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, secundaire kettingaandrijving, droge meervoudige plaatkoppeling
- Remmen: Voor: 2 x 320 mm schijven, radiaal gemonteerd, 4-zuiger remklauwen; achter: 1 x 245 mm schijf, 1-zuiger remklauw
- Onderhoud en gebruikskosten: Standaard Ducati onderhoud, klepspeling afstellen is ongeveer elke 15.000 km nodig; gematigde onderhoudskosten voor een motor met deze cilinderinhoud, met bewezen betrouwbaarheid maar bewaking van het luchtkoelsysteem vereist.