Onderdelen en accessoires motor Ducati 1100 Multistrada S
De Ducati 1100 Multistrada S markeert een keerpunt in de geschiedenis van de fabrikant uit Bologna. Het werd de eerste Ducati die in 2007 de nieuwe 1100cc twin motor kreeg
Accessoires en onderdelen voor Ducati 1100 Multistrada S
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 1100 Multistrada S volgens het jaar.
De Ducati is gebaseerd op een buisvormig trellis chassis, dat bekend staat om zijn stijfheid en rijgedrag. Het chassis is uitgerust met Öhlins-vering van topklasse, met een 43 mm omgekeerde vork die instelbaar is voor compressie, rebound en voorspanning, en een monoshock achter die volledig instelbaar is via een knop die zelfs bij stilstaande motorfiets bereikbaar is. Onderdelen van koolstofvezel, zoals spatborden en riemkappen, maken het totaalpakket lichter en versterken het exclusieve karakter van de S-versie. Het stille, op het blok gemonteerde stuur beperkt trillingen effectief, voor optimaal comfort tijdens lange ritten. De luchtgekoelde L-twin van 1078 cc is voorzien van Dual Spark dubbele ontsteking en Desmodromische kleptiming. Hij ontwikkelt 95 pk bij 7.750 t/min en een koppel van 10,5 kg bij 4.750 t/min, voor een scherpe acceleratie en een soepel rijgedrag bij lage toerentallen. De oliebadkoppeling is stiller, gaat langer mee en is progressiever dan het vorige droge model. Dankzij de 6-versnellingsbak in combinatie met de kettingaandrijving kan het volledige potentieel van de motor worden benut op alle soorten terrein. De remmen worden verzorgd door een dubbele 320 mm schijf met 4 zuigers voor en een 245 mm schijf met 2 zuigers achter, die garant staan voor kracht en grip. De standaarduitrusting omvat een volledig digitaal instrumentenpaneel, een nauwkeurige brandstofniveausensor, boordbrandstof en een automatisch uitschakelsysteem voor de verlichting. De brandstoftank van 20 liter, met 6,5 liter reserve, zorgt voor een comfortabele actieradius. Het onderhoudsprogramma is sinds 2007 herzien, met langere intervallen en een verlaging van de beheerkosten met ongeveer 50%. Om een beter beeld te krijgen van de dagelijkse ervaring, laten we eens kijken wat motorrijders van dit model vinden.
De feedback van motorrijders over de Ducati 1100 Multistrada S benadrukt het rijplezier dat wordt geleverd door de motor, die wordt gewaardeerd om zijn koppel, levendigheid en karakter. De rechte zithouding en het trillingsdempende stuur worden geprezen om hun comfort, vooral tijdens lange ritten. De eenvoudig instelbare Öhlins-vering absorbeert onregelmatigheden in het wegdek effectief, terwijl de krachtige remmen zelfs de meest veeleisende rijders geruststellen. Het uitgebreide instrumentenpaneel en de nauwkeurige brandstofpeilindicator zijn ook positieve punten die door gebruikers worden opgemerkt. Enkele praktische aspecten werden echter bekritiseerd, zoals het zadel, dat te stevig en te hoog werd bevonden voor rijders van minder dan 1,70 m lang, en het dashboardkastje, dat te klein was. De koppeling is weliswaar verbeterd, maar wordt soms nog steeds als stevig en luidruchtig ervaren. Sommige motorrijders merkten ook de hitte op die de motor in de zomer afgeeft en de moeilijkheid om bepaalde informatie snel te vinden op het dashboard. De onderhoudskosten zijn sinds 2007 weliswaar gedaald, maar liggen nog steeds hoger dan die van sommige Japanse rivalen, maar velen vinden dat het rijplezier dit ruimschoots compenseert. De Multistrada S 1100 is vooral aantrekkelijk voor diegenen die op zoek zijn naar een veelzijdige motorfiets die zowel speels als comfortabel is, met een echt Italiaans temperament. Dankzij de vele beschikbare accessoires kan hij worden aangepast voor toer- of sportief gebruik en de enthousiaste gemeenschap blijft trouw aan dit model vanwege zijn unieke stijl en efficiëntie op de weg.
Voor wie meer in detail wil treden, is hier de volledige lijst met technische specificaties.
- Vereist rijbewijs: Motorrijbewijs
- Cilinderinhoud: 1078 cm³
- Motortype: L-twin, luchtgekoeld, dubbele vonkontsteking, desmodromische kleptiming, hydrodynamische nokkenaslagers, Testastretta cilinderkop met lage hoek, ringzuigers van genitreerd staal, drijfstangen van 30NiCrMo4-legering, stijve krukas, natte koppeling
- Motorvermogen en -koppel: 95 pk (69,9 kW) bij 7.750 tpm, koppel 102,9 Nm (10,5 m.kg) bij 4.750 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 196 kg droog, ca. 215 kg volgeladen
- Zithoogte: 840 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: Ongeveer 5,5 L/100 km bij gemengd gebruik
- Geschatte actieradius: Tot 360 km op een volle tank
- Inhoud brandstoftank: 20 liter (6,5 liter reserve)
- Maximumsnelheid: Ongeveer 215 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, kettingaandrijving
- Remmen: Dubbele schijf voor Ø 320 mm (4 zuigers), schijf achter Ø 245 mm (2 zuigers)
- Onderhouds- en gebruikskosten: Verlengde onderhoudsintervallen van elke 12.000 km, langere onderhoudsintervallen en ongeveer 50% verlaging van de gebruikskosten vanaf 2007