Onderdelen en accessoires motor Ducati 1100 Scrambler
De Ducati 1100 Scrambler treedt in de voetsporen van de Scramblers, de motoren die in 1962 werden geboren en synoniem staan voor vrijheid en avontuur
Accessoires en onderdelen voor Ducati 1100 Scrambler
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 1100 Scrambler volgens het jaar.
De Ducati is gebaseerd op een verbreed en verstevigd stalen buizenframe, dat zorgt voor stabiliteit en wendbaarheid. De Desmodue 1.079 cc luchtgekoelde L-twin levert 86 pk bij 7.500 t/min en 8,8 da. Nm bij 4.750 tpm. Met Ride by Wire-injectie kan worden gekozen uit drie motormappings, terwijl de DTC-tractiecontrole kan worden ingesteld op vier niveaus en kan worden uitgeschakeld. Bosch ABS met bochtencontrole zorgt voor optimale veiligheid, zelfs in bochten. Het model weegt 206 kg in rijklare toestand, heeft een stalen tank van 15 liter en een zithoogte van 810 mm, met een actieradius tot 250 km dankzij een gemiddeld brandstofverbruik van 6,3 l/100 km. Tot de standaarduitrusting behoren alle LED-lampen, aluminium wielen, automatische richtingaanwijzers, een multifunctioneel LCD-scherm, gesmede voetpedalen, zijdelingse schokdempers en een USB-poort onder het zadel. De onderhoudsintervallen voor service en gordels zijn vastgesteld op 12.000 km. De versies verschillen qua vering: Kayaba op Standard en Special, Öhlins op Sport. De remmen worden verzorgd door krachtige, progressieve Brembo M4.32 remklauwen voor en een efficiënte remklauw achter. De Pirelli MT60 RS banden, het 18-inch voorwiel en het 180-inch achterwiel zorgen voor een goede wegligging. De prestatiecijfers tonen een topsnelheid van rond de 200 km/u. In het volgende deel bekijken we hoe motorrijders dit model in hun dagelijks leven gebruiken en wat ze ervan vinden.
Motorrijders die dagelijks op de Ducati 1100 Scrambler rijden, roemen zijn mechanische persoonlijkheid en het betoverende geluid van zijn twin. Deze L-twin van 1.079 cc ontwikkelt 86 pk en levert een royaal koppel van 88 Nm, waardoor hij een typisch Italiaans karakter heeft dat verleidelijk is vanaf het moment dat je aan het stuur draait. De motor is soepel bij lage toerentallen, waardoor de motor ook in de stad toegankelijk is, en het intuïtieve rijwielgedeelte maakt het gemakkelijk om hem onder de knie te krijgen. Het rijcomfort wordt als behoorlijk beoordeeld, hoewel het zadel op lange ritten stevig kan aanvoelen en het passagierszadel het meest geschikt is voor korte ritten. In de stad is de motor ondanks de beperkte draaicirkel gemakkelijk te manoeuvreren en op de weg biedt hij een geruststellend rijgedrag, energieke acceleratie en een degelijk gedrag, met name dankzij de krachtige tractiecontrole en het ABS in de bochten. Dankzij de tractiecontrole met acht niveaus en drie rijmodi (Actief, Reis, Stad) kan het gedrag van de motor worden aangepast aan de rijomstandigheden. Het bochten-ABS van Bosch zorgt voor optimale veiligheid, zelfs in bochten, een geruststellende functie voor dagelijks gebruik. De vering zou verbeterd kunnen worden voor sportief rijden, maar is nog steeds gemakkelijk instelbaar. De voorremmen zijn progressief, maar missen soms de initiële 'bite', terwijl de achterremmen onberispelijk zijn. Sommige gebruikers wezen op de slechte afleesbaarheid van het instrumentenpaneel, het beheer van de massaoverdracht tijdens hard remmen en de breedte van de brandstoftank. Het brandstofverbruik van 6,3 liter/100 km wordt als redelijk beschouwd gezien de prestaties van de auto en de actieradius van 250 km betekent dat de auto kan worden gebruikt voor verschillende avonturen. De styling, de hoogwaardige afwerking, het aanpassingsconcept en de moderne elektronische uitrusting zijn bijzonder populair. De Special en Sport versies zijn aantrekkelijk vanwege hun speciale esthetische of technische kenmerken, maar de Standard versie biedt al het essentiële. Dit model wordt gezien als een aantrekkelijke keuze voor liefhebbers van moderne vintage motorfietsen die op zoek zijn naar een onderscheidende, high-performance machine die leuk is om elke dag op te rijden.
Voor meer informatie volgt hier een overzicht van de belangrijkste technische specificaties van de Ducati Scrambler 1100.
- Vereist rijbewijs: A2 (hoofdstel beschikbaar) of A rijbewijs
- Cilinderinhoud: 1.079 cc
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, lucht- en oliegekoeld, Desmodromische kleptiming, elektronische brandstofinspuiting, Ride-by-Wire gasklepregeling
- Motorvermogen en koppel: 86 pk (63 kW) bij 7.500 tpm, 88 Nm (8,8 mkg) bij 4.750 tpm
- Gewicht (vol): 206 kg
- Zithoogte: 810 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 6,3 liter/100 km
- Geschatte actieradius: tot 250 km
- Inhoud brandstoftank: 15 liter
- Maximumsnelheid: ongeveer 200 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, kettingaandrijving
- Remmen: voor : 320 mm enkele schijf, Brembo M4.32 4-zuiger radiale monobloc-remklauw, Bosch Cornering ABS standaard; achter: 245 mm schijf, enkelzuiger zwevende remklauw, Bosch ABS
- Onderhoud en gebruikskosten: elke 12.000 km een onderhoudsbeurt (inclusief controle van de klepspeling), vervanging van de distributieriem elke 15.000 km of 5 jaar; onderhoudsvriendelijk, maar iets hogere kosten dan gemiddeld door premium onderdelen