Onderdelen en accessoires motor Ducati 1198 SP
De Ducati 1198 SP vertegenwoordigt het hoogtepunt van de Superbike line-up van het Italiaanse merk voor 2011. Dit model, dat in Bologna wordt geassembleerd, is het resultaat van een evolutie die begon met de revolutionaire 916 en werd voortgezet met de 1098 en 1198 generaties, die allemaal zijn ontworpen om zo dicht mogelijk bij de racemachines te komen en toch weglegaal te blijven
Accessoires en onderdelen voor Ducati 1198 SP
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 1198 SP volgens het jaar.
De Ducati is gebouwd op een stalen buizenframe, dat bekend staat om zijn stijfheid en stabiliteit bij hoge snelheden. Hij is uitgerust met een 43 mm Öhlins telehydraulische omgekeerde voorvork en een Öhlins TTX monoshock achter, beide volledig instelbaar en met een veerweg van respectievelijk 120 mm en 127 mm. De 18-liter aluminium brandstoftank, geërfd van de Corse-versie, verlaagt het drooggewicht naar 168 kg, vergeleken met 171 kg voor de standaardversie. Lichtere Marchesini-velgen dragen bij aan een levendig stuurgedrag en een lager onafgeveerd gewicht. Op het gebied van remmen is de 1198 SP uitgerust met een Brembo radiale hoofdremcilinder, dubbele 330mm voorschijven met 4-zuiger radiale monobloc remklauwen en een 245mm achterschijf met 2-zuiger remklauw. De elektronica aan boord omvat 8-traps verstelbare Ducati Traction Control, Ducati Quick Shift om op te schakelen zonder het gaspedaal in te trappen, Ducati Data Analyser om prestatiegegevens op te slaan en standaard een anti-druppelkoppeling. De transmissie gebeurt met een ketting via een 6-versnellingsbak. De Testastretta Evoluzione motor, een 90° L-twin, 4-takt, brandstofinjectie en vloeistofgekoeld, ontwikkelt 170 pk bij 9.750 tpm en een koppel van 13,14 daN.m bij 8.000 tpm in vrijloopmodus. Het zadel is ingesteld op 820 mm en de ergonomie blijft race-georiënteerd, met een uitgesproken druk op de polsen en een beperkte draaicirkel. De afwezigheid van ABS onderstreept de radicale inslag van dit model, dat vooral is ontworpen voor prestaties op het circuit. Laten we nu eens kijken hoe motorrijders deze sportieve motorfiets ervaren in het dagelijks gebruik en wat hun feedback ons vertelt over zijn sterke en zwakke punten.
Motorrijders die op de Ducati 1198 SP rijden, noemen meteen het gevoel van exclusiviteit en sportiviteit dat hij uitstraalt. Op het circuit laat dit model zijn volledige potentieel zien: de stabiliteit bij hoge snelheden wordt geprezen, net als de precisie van het remmen en het reactievermogen van de Quick Shift, waarmee soepel en snel geschakeld kan worden. De tractiecontrole is geruststellend bij hard accelereren, vooral op koude banden of in omstandigheden met weinig grip. De Öhlins-vering biedt relatief comfort op het circuit en kan nauwkeurig worden afgesteld, hoewel alleen ervaren rijders hier optimaal gebruik van zullen maken. In het dagelijks gebruik is de 1198 SP een veeleisende machine. De radicale zithouding, de hoge zithoogte en de grote draaicirkel beperken het gebruiksgemak in de stad of bij lage snelheden. De motor, krachtig en expressief, moet op de juiste temperatuur worden gehouden om optimaal te kunnen werken en de koppeling blijft stroef in vergelijking met andere, meer toegankelijke modellen. Gebruikers zijn vol lof over de bouwkwaliteit, afwerking en algehele consistentie van de motorfiets, maar erkennen dat deze vooral is bedoeld voor sportfietsliefhebbers die willen genieten van een high-performance circuitmotor vol met accessoires en onderdelen uit het topsegment, in plaats van degenen die op zoek zijn naar alledaagse veelzijdigheid. De SP-versie, die beter is uitgerust dan de standaard 1198, beschikt over eersteklas kenmerken en exclusiviteit, terwijl hij trouw blijft aan de geest van Ducati: een veeleisende machine die is ontworpen voor rijplezier en pure prestaties. Voor liefhebbers van sensatie en technologie blijft deze motor een referentie in de wereld van Italiaanse sportmotoren.
Hier zijn de belangrijkste technische kenmerken om te onthouden.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorvarianten)
- Cilinderinhoud: 1198,4 cc
- Motortype: Testastretta Evoluzione L-twin, 4-takt, Marelli elektronische brandstofinspuiting, vloeistofgekoeld, desmodromische kleptiming, 2 TCA, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en koppel: 170 pk (125 kW) bij 9.750 tpm, 13,14 mkg (129 Nm) bij 8.000 tpm (vrije versie)
- Gewicht (leeg & vol): 168 kg droog, ongeveer 195 kg volgeladen
- Zithoogte: 820 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: Ongeveer 6,5 tot 7,5 L/100 km, afhankelijk van rijstijl
- Geschatte actieradius: Ongeveer 220 tot 250 km
- Inhoud brandstoftank: 18 liter
- Maximumsnelheid: Ongeveer 290 tot 300 km/u in vrijloopmodus
- Type transmissie: Ketting, standaard Ducati Quick Shift, 6-versnellingsbak
- Remmen: Voor: Dubbele Brembo-schijf Ø 330 mm, 4-zuiger monobloc radiale remklauwen, radiale hoofdremcilinder; achter: Enkele schijf Ø 245 mm, 2-zuiger remklauw
- Onderhoud en gebruikskosten: regelmatig onderhoud aanbevolen, in het bijzonder controle van de klepspeling om de 12.000 km; preventieve opening van de motor rond de 25.000 km om de drijfstanglagers te controleren; snelle slijtage van sportbanden, hoge kosten van originele onderdelen en specifiek onderhoud in een Ducati werkplaats of bevoegde tuner.