Onderdelen en accessoires motor Ducati 1199 Panigale S
De Ducati 1199 Panigale S markeerde een keerpunt in de geschiedenis van de Italiaanse sportmotoren en belichaamde de geest van innovatie en stilistische doorbraak die de fabrikant uit Bologna voor ogen had
Accessoires en onderdelen voor Ducati 1199 Panigale S
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 1199 Panigale S volgens het jaar.
De Ducati is gebaseerd op een aluminium monocoque chassis dat is ontworpen om lichtheid en stijfheid te combineren, met een drooggewicht van 164 kg en een volledig beladen gewicht van 188 kg. De vooras is uitgerust met een Öhlins NIX30 telehydraulische omgekeerde voorvork met een diameter van 43 mm, terwijl de achteras is uitgerust met een Öhlins TTX36 monoshock, die beide elektronisch instelbaar zijn via servomotoren en een elektronische regeleenheid. Aan de voorkant wordt geremd door twee radiaal gemonteerde 330mm schijven met Brembo 4-zuiger monobloc remklauwen en aan de achterkant door een 245mm schijf met 2-zuiger remklauw. Het Bosch 9ME ABS van de laatste generatie is optioneel verkrijgbaar en kan worden uitgeschakeld afhankelijk van de rijmodus (Race, Sport, Rain). Marchesini's lichtgewicht gesmede wielen, voorzien van 120/70-17 banden voor en 200/55-17 banden achter, getuigen van de aandacht die is besteed aan prestaties. De 1199 cc, 4-takt, 90° L-twin motor (boring x slag: 112 x 60,8 mm), met elektronische brandstofinjectie, vloeistofkoeling en desmodromische kleptiming met 4 kleppen per cilinder, ontwikkelt een vermogen van 195 pk bij 10.750 t/min en een koppel van 13,5 kg bij 9.000 t/min. De transmissie verloopt via een 6-versnellingsbak en secundaire ketting. De standaarduitrusting omvat geavanceerde boordelektronica: in 8 standen instelbare DTC-tractiecontrole, DQS-schakeling voor direct schakelen, EBC-rembeheer en DRM-systeem waarmee je kunt kiezen uit verschillende motormappings (vol vermogen, progressief vol vermogen, regenmodus begrensd op 120 pk). Als optie kun je met DDA+ (gegevensverwerving met geïntegreerde GPS) je prestaties op het circuit meten. Het volledig digitale TFT-instrumentenpaneel biedt een moderne, aanpasbare interface die alle essentiële informatie en elektronische instellingen samenbrengt. Dit niveau van assistentie en aanpassing stelt elke rijder in staat om de machine aan te passen aan zijn of haar eigen stijl en eisen. Om beter te begrijpen hoe deze technologieën zich vertalen naar het dagelijks gebruik, is het de moeite waard om te kijken wat motorrijders erover zeggen.
Gebruikers van de Ducati 1199 Panigale S zijn unaniem in hun lof voor het uitzonderlijke karakter van zijn motor, zijn indrukwekkende vermogen en zijn vermogen-gewichtsverhouding, die een bliksemsnelle acceleratie en ongeëvenaarde wendbaarheid op zowel het circuit als op de weg mogelijk maken. De motor wordt gezien als een concentraat van technologie, met elektronica aan boord (tractiecontrole, versnellingspook, motorremmanagement, aanpasbare kaarten) waardoor hij gemakkelijk te leren en veilig te berijden is, zelfs voor minder ervaren rijders. De elektronisch instelbare Öhlins-vering wordt vooral gewaardeerd om zijn vermogen om zich in realtime aan te passen aan de rijomstandigheden en biedt een hoog niveau van comfort en efficiëntie. Tot de sterke punten die door rijders worden genoemd behoren de kwaliteit van de materialen, de voorbeeldige afwerking, het agressieve en onderscheidende ontwerp en de mogelijkheid om de machine aan te passen dankzij het brede aanbod aan accessoires en motoronderdelen op de markt. Er zijn echter een aantal aspecten die voor verbetering vatbaar zijn, zoals de hoge prijs van het model, de kosten van opties zoals ABS of DDA+ en de relatieve blootstelling van de achterschokdemper bij een crash. Het comfort in het dagelijks gebruik kan ook worden beperkt door de zeer sportieve positie en de stevigheid van het zadel, maar deze elementen worden vaak beschouwd als inherent aan een hypersport van dit niveau. De verschillende versies van het model, waaronder de Tricolore, hebben nog meer standaarduitrusting en een exclusieve styling. Al met al wordt de Panigale S gezien als een uitzonderlijke motorfiets, gebouwd voor prestaties en rijplezier, die niemand onverschillig laat en een benchmark zet onder de hypersportives van zijn generatie.
Voor degenen die alle technische details willen weten, volgt hieronder een overzicht van de essentiële kenmerken van dit model.
- Vereist rijbewijs: rijbewijs A (alle motorvarianten)
- Cilinderinhoud: 1.198 cm³ (112 x 60,8 mm)
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, elektronische brandstofinspuiting, vloeistofgekoeld, twee bovenliggende nokkenassen, desmodromische kleptiming, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 195 pk bij 10.750 t/min; 13,5 mkg (132 Nm) bij 9.000 t/min
- Gewicht (leeg en vol): 164 kg droog, 188 kg volgeladen
- Zithoogte: 830 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: Ongeveer 6,5 liter/100 km
- Geschatte actieradius: Ongeveer 260 km
- Inhoud brandstoftank: 17 liter
- Topsnelheid: Ongeveer 300 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, secundair door ketting
- Remmen: Voor: 2 schijven Ø 330 mm, Brembo monobloc-remklauwen met 4 zuigers, ABS optioneel; Achter: 1 schijf Ø 245 mm, remklauw met 2 zuigers
- Onderhoud en gebruikskosten: regelmatig onderhoud aanbevolen met specifieke intervallen voor desmodromische timing, hoge gebruikskosten gekoppeld aan technologie en hoogwaardige onderdelen, fabrieksgarantie over het algemeen 2 jaar