Onderdelen en accessoires motor Ducati 1200 Monster R
De Ducati 1200 Monster R heeft zich gevestigd als een benchmark in de wereld van sportieve roadsters sinds hij in 2016 op de markt kwam
Accessoires en onderdelen voor Ducati 1200 Monster R
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 1200 Monster R volgens het jaar.
De Ducati wordt aangedreven door een Testastretta 11° DS 90° L-twin, 4-takt motor met 56 mm injectie, vloeistofkoeling, 2 ACT, desmodromisch, 4 kleppen per cilinder, met een cilinderinhoud van 1.198,40 cm³. De motor levert 160 pk bij 9.250 tpm en 13,4 kg koppel, wat een indrukwekkende trekkracht oplevert, vooral in het middenbereik. Het stalen buizenchassis, dat op de cilinderkoppen is gemonteerd, zorgt voor optimale stijfheid en opmerkelijke wendbaarheid. De hoogwaardige, volledig instelbare Öhlins-vering zorgt voor een onberispelijke wegligging, zelfs tijdens sportief rijden. De Öhlins-stuurdemper draagt bij aan de stabiliteit van de voorkant, met name tijdens langdurig accelereren. De remmen worden verzorgd door Brembo M50 evo monobloc remklauwen, identiek aan die op de 1299 Panigale, met twee 330 mm schijven voor en een 245 mm schijf achter, allemaal ondersteund door Bosch 9MP drietraps sport ABS. De boordelektronica is voorzien van drie rijmodi (Sport, Touring, Urban), tractiecontrole in 8 stappen en een TFT-instrumentenpaneel in full-colour. Pirelli Diablo Supercorsa SP banden, gemonteerd op Marchesini gesmede velgen, zorgen voor optimale grip op droog wegdek, terwijl de 6-traps kettingaangedreven secundaire transmissie optimaal gebruik maakt van het motorvermogen. De Monster 1200 R weegt 207 kg volledig beladen, heeft een zithoogte van 830 mm en een brandstoftankinhoud van 17,5 liter, met een geschatte actieradius van ongeveer 324 km. Tot de standaarduitrusting behoren ook een aantal carbon onderdelen en speciale voetsteunen. Gebruikers wijzen soms op het ontbreken van een versnellingspook en de lange duur van de transmissie, maar de versnellingsindicator is er voor iedereen. Laten we eens kijken naar de ervaring van rijders achter het stuur van deze uitzonderlijke roadster.
De meningen van motorrijders over de Ducati 1200 Monster R benadrukken een aanzienlijke verbetering van de ergonomie, met name dankzij de nieuwe indeling van de voetsteunen en de uitlaat, die elk ongemak voor de rechterlaars elimineert. Een sportievere, naar voren gerichte zithouding zal diegenen aanspreken die van dynamisch rijden houden, ook al kan de zithoogte kortere rijders verrassen. Elektronische hulpsystemen, zoals ABS en ducati Traction Control, worden geprezen om hun efficiëntie en nauwkeurige kalibratie en bieden meer veiligheid op nat wegdek of tijdens hard accelereren. De Testastretta 11° DS motor is indrukwekkend vanwege zijn trekkracht in het middengebied, soepele gasrespons en grote, ouderwetse karakter van de twin, wat zorgt voor een authentiek gevoel en uniek rijplezier. De Öhlins-vering biedt een opmerkelijke stabiliteit en stijfheid, waardoor de rijder met precisie en vertrouwen bochten kan nemen, zelfs in een hoog tempo. De krachtige remwerking van de Brembo remklauwen wordt als zeer effectief beoordeeld, hoewel deze soms een beetje bruut kan zijn en een zekere mate van controle vereist om de kracht die op de remhendel wordt uitgeoefend in verhouding te houden. Als zwakke punten worden het standaard ontbreken van een versnellingspook en de lange transmissie soms betreurd, net als het gewicht, dat nog steeds merkbaar is tijdens snelle bochtenwisselingen. Sommige gebruikers hadden een brandstofmeter of een versnellingsindicator op de eerste versies op prijs gesteld. Ondanks deze details wordt de Monster 1200 R ervaren als sneller en gemakkelijker om bochten te nemen dan de standaard versie, met een grotere veelzijdigheid voor gebruik op de weg. Motorrijders roemen de eersteklas bouwkwaliteit en de zorgvuldige montage, die deels het hoge prijskaartje van het model rechtvaardigen. Deze roadster wordt gewaardeerd om zijn balans tussen sportiviteit, comfort en veelzijdigheid, in staat om te schitteren op zowel het circuit als bochtige wegen, met behoud van zijn Monster spirit en sterke persoonlijkheid.
Voor de techneuten is hier de samenvatting van het model.
- Vereist rijbewijs: A-rijbewijs (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 1.198,40 cc
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, Testastretta 11° DS, Ø 56 mm injectie, vloeistofgekoeld, 2 TCA, desmodromisch, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 160 pk bij 9.250 tpm, 13,4 mkg bij 7.750 tpm, compressieverhouding 13:1
- Gewicht (leeg en vol): 180 kg droog en ongeveer 200 kg volgeladen
- Zithoogte: 830 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 5,4 liter/100 km
- Geschatte actieradius: ongeveer 324 km
- Inhoud brandstoftank: 17,5 liter
- Topsnelheid: 250 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, secundaire kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 2 Brembo-schijven Ø 330 mm, 4-zuigerremklauw, ABS; achter: 1 schijf Ø 245 mm, 2-zuigerremklauw
- Onderhoud en gebruikskosten: standaard Ducati onderhoud met regelmatige klepspelingafstelling elke 15.000 km; 2021 terugroepactie van de fabrikant voor remslangen achter (gevoeligheid voor hitte, risico van verlies van remfunctie achter)