Onderdelen en accessoires motor Ducati 1200 Monster S
De Ducati 1200 Monster S roept onmiddellijk de geest van de Monster op, een mix van traditie en moderniteit. Deze S versie is te koop van 2017 tot 2020 en belichaamt een terugkeer naar de roots van de Italiaanse roadster, terwijl er een aantal grote veranderingen in zijn opgenomen
Accessoires en onderdelen voor Ducati 1200 Monster S
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 1200 Monster S volgens het jaar.
De Ducati is gebaseerd op een stalen buizenframe, bevestigd aan de cilinderkoppen, dat stijfheid en precisie garandeert. De kortere wielbasis en compactere achterkant verbeteren de wendbaarheid, terwijl de slankere carrosserie en het verstelbare zadel (795 tot 820 mm) de ergonomie verbeteren. De Testastretta 11°, 90° L-twin, 4-takt, vloeistofgekoelde motor met Ø 56 mm brandstofinjectie produceert 147 pk bij 9.250 tpm en 12,6 mkg koppel bij 7.750 tpm. De 6-versnellingsbak, gecombineerd met een secundaire kettingaandrijving, zorgt voor snel schakelen, met name dankzij de Up&Down-schakeling die standaard op de S-versie wordt gemonteerd. De Öhlins-vering, met een 48 mm TIN omgekeerde voorvork (130 mm veerweg) en een monoshock achter (149 mm veerweg), zorgt voor een hoge mate van comfort en wegligging. Voor wordt geremd door twee Brembo-schijven van 320 mm met radiale remklauwen met 4 zuigers en een schijf met 2 zuigers van 245 mm achter, allemaal ondersteund door Bosch 9MP ABS en de IMU traagheidsunit voor optimale controle in de bochten. Tot de standaarduitrusting behoren ook powermodi, 3 rijmodi, tractiecontrole met 8 standen, antiwielregeling met 8 standen, TFT-instrumentenpaneel, dagrijverlichting DRL en een carbon voorspatbord. De brandstoftank van 16,5 liter biedt een geschatte actieradius van 317 km, met een gemiddeld brandstofverbruik van 5,2 l/100 km. Het leeggewicht bedraagt 211 kg, terwijl de S-versie 2 kg lichter is dan het standaardmodel. Deze solide technische basis maakt een breed scala aan aanpassingsmogelijkheden mogelijk, wat de Monster S 1200 een uniek karakter geeft in het segment van de sportroadsters. Laten we overgaan naar het dagelijks gebruik en de meningen van motorrijders om een beter idee te krijgen van het temperament van de motorfiets op de weg.
De Ducati 1200 Monster S heeft een aanzienlijke transformatie ondergaan ten opzichte van de vorige generatie, met name op het gebied van wendbaarheid en rijplezier. Op de weg werden de precisie in bochten en de stabiliteit bij hoge snelheden geprezen, net als de kracht van de Brembo remmen en de efficiëntie van de elektronische assistentiesystemen. De vernieuwde ergonomie en natuurlijke rijpositie worden gewaardeerd, ook al is de sportieve positie, met de voeten omhoog en de armen ondersteund, niet ideaal voor de passagier of voor lange ritten. Sommige gebruikers wijzen erop dat de motor moet worden verdiend, niet in de laatste plaats vanwege de hoge prijs en het exclusieve karakter. In de stad wordt de motor snel warm en kan de versnellingsbak stroef aanvoelen, terwijl de beperkte draaicirkel manoeuvreren bij lage snelheden bemoeilijkt. De Up&Down versnellingspook, die zeer effectief is op de weg, kan schokken veroorzaken bij lage toerentallen. De sterke punten zijn de adel van de Monster, de herziene geometrie, de Öhlins uitrusting en de bouwkwaliteit. Zwakke punten zijn het gebrek aan extra vermogen in vergelijking met het standaardmodel, de iets kleinere actieradius door de verfijnde brandstoftank en de hoge aankoopprijs. Over het algemeen wordt de Monster S 1200 ervaren als een uitzonderlijke roadster, die sportiviteit, comfort en moderne technologie combineert, terwijl hij trouw blijft aan het Monster DNA. Eigenaars waarderen de veelzijdigheid van de motor op de weg, de kwaliteit van de materialen en de aanpasbaarheid, ook al zijn er enkele elektrische problemen (zekeringen) gemeld.
Dit model zal zowel sensatiezoekers als liefhebbers van verfijnde Italiaanse techniek aanspreken.
- Vereist rijbewijs: Een rijbewijs dat niet geschikt is voor A2
- Cilinderinhoud: 1.198 cm³
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, injectie-Ø 56 mm, vloeistofgekoeld, 2 OHC, desmodromisch, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 147 pk (108 kW) bij 9.250 tpm; 12,6 mkg (123 Nm) bij 7.750 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 185 kg droog en ongeveer 205 kg in rijklare toestand
- Zithoogte: Verstelbaar tussen 795 mm en 820 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 5,2 liter/100 km
- Geschatte actieradius: 317 km
- Inhoud brandstoftank: 16,5 liter
- Maximumsnelheid: Ongeveer 250 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, secundaire kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 2 Brembo-schijven Ø 320 mm, remklauwen met 4 zuigers; Achter: 1 schijf Ø 245 mm, remklauw met 2 zuigers; Bosch 9MP ABS standaard, IMU traagheidsunit
- Onderhoud en gebruikskosten: klepspeling elke 30.000 km onderhouden; routine-onderhoud elke 15.000 km of 12 maanden; terugroepactie van fabrikant (2021): defecte remslangen achter (risico op verlies van remfunctie achter bij extreme hitte)