Onderdelen en accessoires motor Ducati 1200 Multistrada Enduro
De Ducati 1200 Multistrada Enduro markeerde een beslissend keerpunt voor de Italiaanse fabrikant door het avontuurlijke trailsegment aan te pakken, dat lange tijd gedomineerd werd door Autres
Accessoires en onderdelen voor Ducati 1200 Multistrada Enduro
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 1200 Multistrada Enduro volgens het jaar.
De Ducati is gebaseerd op een stalen buizenframe, ontworpen om kracht en wendbaarheid te bieden op alle soorten terrein. De wielbasis van 1.556 mm en de zithoogte van 890 mm (met de optie van een lager of hoger zadel) zorgen voor een indrukwekkende zithouding, ideaal voor avontuur. De brandstoftank van 30 liter garandeert een indrukwekkende actieradius van naar schatting 536 km, een groot voordeel op lange reizen. Het chassis is gebouwd voor terreinrijden: 19-inch spaakwielen voor en 17-inch spaakwielen achter, elektronische Skyhook-ophanging (48 mm omgekeerde vork en monoshock achter) met 200 mm veerweg en Brembo-remmen van topklasse met twee 320 mm schijven voor (radiale remklauwen met 4 zuigers) en een 265 mm schijf achter. De 90° L-twin, 4-takt, 1.198,40cc motor, met 56mm diameter brandstofinjectie en vloeistofkoeling, levert 152 pk bij 9.500 tpm en 13mkg koppel bij 7.500 tpm, in combinatie met een 6-versnellingsbak en kettingaandrijving. De elektronische uitrusting is bijzonder uitgebreid: ABS met curve-modulatie, tractiecontrole, antiwielregeling, cruisecontrol, sleutelvrije start, TFT-scherm van 5 inch, verlichte bedieningselementen, adaptieve volledige LED-verlichting, Hill Start Assist-systeem, Bluetooth, twee 12V-aansluitingen, instelbare bel en vier rijmodi (Touring, Enduro, Sport, Urban) waarmee het vermogen, de vering en de ondersteuning worden aangepast aan het gebruik. Er zijn verschillende accessoirepakketten verkrijgbaar om de bescherming, het draagvermogen of de sportiviteit te verbeteren, afhankelijk van de behoeften van elke rijder. Laten we eens kijken hoe deze fiets presteert in het dagelijks gebruik en wat rijders die hem op de weg en op het circuit gebruiken erover te zeggen hebben.
In het dagelijks gebruik maakt de Ducati 1200 Multistrada Enduro indruk met zijn uitzonderlijke comfort en veelzijdigheid. Motorrijders roemen het comfortabele zadel, ideaal om kilometers te maken zonder moe te worden, en de kracht van de motor, die als indrukwekkend en soepel wordt beschouwd. Zelfs op lange etappes blijft de rijpositie aangenaam dankzij de doordachte ergonomie en de effectieve bescherming tegen de Vent. De bouwkwaliteit en het niveau van de elektronische uitrusting worden regelmatig benadrukt, waardoor dit model met kop en schouders uitsteekt boven veel van zijn concurrenten in het GT trail segment. Cruise control, een reeks rijmodi en een semi-actief veersysteem helpen allemaal om het dagelijkse gebruik van de motorfiets nog makkelijker te maken. Veelzijdigheid is een van zijn grootste pluspunten: hij kan zowel op de weg als op het circuit presteren en kan dankzij de accessoirepakketten worden aangepast aan allerlei soorten gebruik, van puur avontuur tot roadtrips. Hij is gemakkelijk te hanteren ondanks zijn imposante formaat en stabiliteit op de weg is een sterk punt, net als de draagcapaciteit die de optionele bagage biedt. Veel gebruikers roemen ook de precisie van het chassis, waardoor ze met vertrouwen kunnen aanvallen, zelfs op bochtige of drukke wegen. Sommige gebruikers merken echter op dat de zithoogte (870-890 mm afhankelijk van de versie) een probleem kan vormen voor mensen kleiner dan 1,70 m bij het manoeuvreren in stilstand, maar er zijn lagere zithoogtes beschikbaar om dit te verhelpen. Kritiek is er nauwelijks en heeft vooral betrekking op het gewicht (257 kg volgeladen) en de hoge kosten, maar deze aspecten worden ruimschoots gecompenseerd door de kwaliteit, de technologie aan boord en het vermogen om zich te meten met de beste op de markt. Motorrijders van andere merken, met name BMW GS, wijzen erop dat de Multistrada Enduro 1200 vaak hun verwachtingen overtreft op het gebied van comfort, motorprestaties en rijplezier, terwijl het gespierde ontwerp en het unieke geluid hem een sterke persoonlijkheid geven die mensen aanspreekt die op zoek zijn naar meer dan alleen een rationele trailmotor.
Voor wie meer in detail wil treden, zijn hier de belangrijkste technische kenmerken om rekening mee te houden.
- Vereist rijbewijs: A-rijbewijs
- Cilinderinhoud: 1.198,4 cc
- Motortype: 90° L-twin, 4-takt, brandstofinspuiting Ø 56 mm, vloeistofgekoeld, desmodromisch, 4 kleppen per cilinder
- Motorvermogen en -koppel: 152 pk bij 9.500 tpm, 127 Nm (13 mkg) bij 7.500 tpm
- Gewicht (leeg en vol): 236 kg droog, ongeveer 257 kg volgeladen
- Zithoogte: 890 mm (optie voor lage of hoge zithoogte ±20 mm)
- Gemiddeld brandstofverbruik: 5,6 liter/100 km
- Geschatte actieradius: tot 530 km
- Inhoud brandstoftank: 30 liter
- Topsnelheid: 200 km/u
- Type transmissie: 6-versnellingsbak, ketting
- Remmen: 2 Brembo-schijven Ø 320 mm vooraan (4 radiale zuigers), 1 schijf Ø 265 mm achteraan
- Onderhoud en gebruikskosten: Elke 15.000 km of elk jaar onderhouden, klepspeling elke 30.000 km gecontroleerd