Onderdelen en accessoires motor Ducati 1200 Multistrada
De Ducati 1200 Multistrada markeerde in 2010 een keerpunt in de wereld van GT trail motoren. Ontworpen en geassembleerd in Italië, werd deze motor ontworpen om een ongekende veelzijdigheid te bieden, in staat om zich aan te passen aan alle rijstijlen, van alledaagse ritten in de stad tot langeafstandsritten
Accessoires en onderdelen voor Ducati 1200 Multistrada
Vind alles wat je nodig hebt voor je Ducati 1200 Multistrada volgens het jaar.
De Ducati is gebaseerd op een stalen trellisframe met grote diameter, gecombineerd met stalen achter subframes en gegoten aluminium middensecties. Aan de voorkant heeft de standaardversie een volledig instelbare 50mm Marzocchi omgekeerde vork, terwijl de S-versies profiteren van een elektronisch instelbare 48mm Öhlins vork met 170mm veerweg. Achteraan heeft de Sachs- of Öhlins TTX-schokdemper, afhankelijk van de versie, ook een veerweg van 170 mm. De aluminium enkelzijdige achterbrug zorgt voor progressieve vering en grote stabiliteit. De remmen worden verzorgd door twee 320mm semi-zwevende voorschijven met Brembo 4-zuiger radiale remklauwen en een 245mm achterschijf met 2-zuiger remklauw. Bosch-Brembo ABS is standaard op de S-versies en optioneel op de standaardversie. De 10-spaaks lichtmetalen velgen zijn voorzien van Pirelli Scorpion Trail banden, 120/70ZR17 voor en 190/55ZR17 achter. De 1.198 cc L-twin motor met desmodromische kleptiming en elektronische brandstofinspuiting levert tussen de 150 en 160 pk, afhankelijk van het bouwjaar, met een koppel van maximaal 136 Nm. De transmissie verloopt via een natte meervoudige plaatkoppeling met 6 versnellingen en een antidruppelfunctie. De standaarduitrusting omvat Ride-by-Wire, ABS, 8-traps DTC tractiecontrole en, afhankelijk van de versie, elektronische DES-vering, verwarmde handvatten, koffers, middenstandaard, cruisecontrol, TFT-kleurenscherm, Bluetooth-connectiviteit en adaptieve bochtverlichting. De brandstoftank van 20 liter zorgt voor een actieradius die past bij de reis, met een gemiddeld brandstofverbruik tussen 5 en 7,84 L/100 km. Het onderhoud is geoptimaliseerd op de nieuwste generaties, met een verlenging van het interval voor het afstellen van de klepspeling tot 30.000 km. Laten we eens kijken [comment] hoe dit model presteert in het dagelijks gebruik en wat motorrijders erover te zeggen hebben.
In het dagelijks gebruik staat de Ducati 1200 Multistrada bekend om zijn veelzijdigheid en comfort, of het nu gaat om woon-werkverkeer in de stad, langeafstandsritten of sportieve escapades. Motorrijders waarderen de mogelijkheid om hun rijervaring te personaliseren dankzij de verschillende beschikbare modi, waarmee de motor aan elke situatie kan worden aangepast. Het Riding Modes-systeem past de instellingen van de motor, vering en tractiecontrole automatisch aan om de prestaties te optimaliseren op basis van het terrein en de wegomstandigheden. Versies met elektronische vering en geavanceerde tractieregeling zijn vooral populair vanwege hun vermogen om een veilige en plezierige ervaring te bieden, zelfs op ruwe wegen of wanneer je reist met een passagier en bagage. Het comfort van de stoel, de bescherming van de verstelbare bel en de rechte zithouding worden vaak als sterke punten genoemd, net als het laadvermogen en de modulariteit van de originele of optionele accessoires. De prestaties van de motor, het reactievermogen van de versnellingsbak en de kwaliteit van de remmen worden regelmatig geprezen, net als het gebruiksgemak van de elektronische bedieningselementen en de duidelijkheid van het instrumentenpaneel, vooral bij versies met een TFT-scherm. Sommige gebruikers noemen echter het gewicht bij stilstand, de zithoogte, die een obstakel kan zijn voor kleinere rijders, en de kosten van onderhoud en speciale accessoires. Het gewicht van 230 kg bij volle belading kan intimiderend zijn bij manoeuvreren op lage snelheid, en onderhoud bij een Ducati dealer vertegenwoordigt een aanzienlijke uitgave. De upgrades van het model, zoals semi-actieve vering, cruise control en connectiviteit, hebben de gebruikerservaring verder verbeterd, waardoor de Multistrada 1200 aantrekkelijk is voor klanten die technologie en comfort eisen.
Voor de liefhebbers van cijfers volgt hier de gedetailleerde technische specificatie van deze GT trailfiets.
- Vereist rijbewijs: A-rijbewijs (alle motorinhouden)
- Cilinderinhoud: 1.198,4 cc
- Motortype: 90° L-twin, 4 kleppen per cilinder, desmodromische kleptiming, vloeistofgekoeld, elektronische brandstofinspuiting, Testastretta 11° (dan Testastretta 11° DS en DVT afhankelijk van het jaar)
- Motorvermogen en koppel: 150 pk bij 9.250 tpm en koppel van 11,8 kg m bij 7.500 tpm (eerste versies), daarna 160 pk (116,8 kW) bij 9.500 tpm op recente DVT-versies; koppel tot 136 Nm
- Gewicht (leeg en vol): 189 kg droog en ongeveer 239 kg volgeladen
- Zithoogte: 850 mm
- Gemiddeld brandstofverbruik: 5 tot 7,84 L/100 km
- Geschatte actieradius: ongeveer 280 km
- Inhoud brandstoftank: 20 liter
- Topsnelheid: 233 km/u (145 mph)
- Type transmissie: 6-versnellingsbak met oliebad meervoudige plaatkoppeling, antidribbel, kettingaandrijving
- Remmen: Voor: 2 x 320 mm semi-zwevende schijven, Brembo 4-zuiger radiale remklauwen; achter: 245 mm schijf, 2-zuiger remklauw, Bosch-Brembo ABS (standaard of optioneel afhankelijk van de uitvoering)
- Onderhoud en gebruikskosten: klepspeling elke 30.000 km bijstellen, geoptimaliseerd brandstofverbruik, eenvoudiger onderhoud dankzij de boordelektronica en verhoogde betrouwbaarheid van de DVT-motor.